|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Jeg er ikke overbegeistret for surrogati med mødre med hjerneaktivitet heller. Det gjør kvinnekropper til omsettelig vare, og har det noen gang før til oppløftelse av kvinner? De landene hvor jeg spår at hjernedøde kvinner først blir tatt i bruk som rugekasser er ikke land der kvinner verdsettes i utgangspunktet.
|
|
|
|
#2 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?
Dette er grunnen til at jeg er lettere skeptisk til surrogati som handelsvare enten kroppen er levende eller ei. I utgangspunktet burde begge deler være greit, samtykke er samtykke liksom og folk må kunne bestemme selv at kroppen skal brukes til organdonasjon og/eller surrogati ved hjernedød. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ad astra
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Jeg kan i dag samtykke til at dersom jeg skulle dø, så kan organene mine gis til andre. Da må jeg vel også kunne samtykke til, gitt at teknologien er der, at kroppen min kan brukes som rugekasse i ett slik tilfelle? Organer uten betydning/som kan erstattes med apparater under rugeprosessen vil jo kunne benyttes av andre.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Angående gjennomførbarhet - jeg siterer fra artikkelen her (det blir jo bare hennes side, men dog):
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Jeg tenker at det går et skille mellom organhøsting for å redde liv, og organ"låning" for å skape liv. Og det siste skurrer. Men det er veldig lett for meg å si som ikke vet hvordan det er å være UFB. Sist redigert av Maverick : 16-02-17 kl 01:23. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Jeg lurer på om denne damen seriøst tror på dette og hvordan hun begrunner det både praktisk og etisk? Hadde vært interessant å høre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ad astra
|
Men er det ikke ett like instrumentelt menneskesyn å tenke at organdonasjon er greit? Og er menneskekroppen (den biologiske delen) annet enn ett/ evt en samling av instrument(er)?
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Rent bortsett fra at jeg synes det er en horribel måte å bruke en menneskekropp på, så tenker jeg på alle stimuli som fosteret går glipp av på denne måten. Det er mulig det finnes forskning som viser at det ikke er skadelig for fosteret, det er sikkert mange barn som har kommet til verden ved hjelp av at mor har blitt kunstig holdt i live. Men jeg tviler for at det er optimalt, og synes det er stor forskjell på å opprettholde et liv, kontra å skape et nytt liv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Søt og rar
|
Dette er omtrent akkurat hva jeg mener om saken.
|
|
|
#10 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Altså, skissert sånn høres det jo ut som overgrep, men dette er jo noe som skjer frivillig.
|
|
|
#11 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Nei.
|
|
|
#12 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?For en overskrift Katta!
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
~~~~~~~
|
Dersom vedkommende har gjort seg opp en mening om hva hun ønsker at kroppen hennes skal brukes til dersom hun skulle havne i koma/bli hjernedød, og signert på dette, på lik linje som hun sier at - "dere kan ta nyrene mine dersom de kan benyttes etter min død" - så syntes jeg det er en riktigere vei å gå fremfor å ha en milliardindustri med kvinner i India. (surrogati er ikke tillatt i India, men tiltross for dette er det en milliardindustri).
|
|
|
#17 |
|
~~~~~~~
|
Jeg har tenkt.... og jeg endrer svaret mitt etter å ha lest Katta sine siste innlegg og dette: http://www.verdidebatt.no/innlegg/11...edod-surrogati
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Jeg synes denne oppsumerer hvorfor det ikke er gjennomførbart i praksis. Men i teorien synes jeg det er en fin tanke og skulle gjerne sakt ja til noe slik. Men det er jo helt teoretisk, siden det ikke er praktisk mulig.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Men altså.. Jeg blir jo litt oppgitt og nesten lattermild av professorens utsagn. Hun tror kanskje hun har kommet på noe genialt, en bedre metode for surrogati som ikke setter mors liv i fare. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ad astra
|
Sv: Hjernedøde surrogatmødre?Dette var en veldig interessant diskusjon forresten. Takk Katta, dette har jeg ikke tenkt så mye over før.
|
![]() |
|
|