|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakEg fann desse med litt googling, dei kan sikkert og erstatte ein del plast i kvardagen: http://no.iherb.com/c/ecobags
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak
I tillegg til disse finner man endel på Etsy også. Søk på reusable produce bags. Eller man kan sy selv. Tror kanskje man får kjøpt på Ekte Vare på Sagene også? Muligens også Mølleren Sylvia. Selve meshen er vel egentlig et plastmateriale det også, men det blir i det minste brukt om igjen.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakKva med frysing, for eksempel brød, kan ein fryse det i tøyposer?
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakI Oslo har gjerne grønnsaksbutikkene ting i løsvekt. edre utvalg også.
Ja, eller du kan pakke det også i aluminiumsfolie. Aluminium kan gjenvinnes nesten ubegrenset med ganger.
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Takk for info om aliminumsfolie. Eg har alltid tenkt på det som verre enn plast.
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet ingenting om fremstillingsmetoden, altså. Men jeg ante ikke at jeg kunne levere det til resirkulering før nylig.
|
|
|
#7 |
|
Har fått viljen sin
|
Vi fryser, tiner og oppbevarer brød i tøyposer. De smaker mye bedre og holder seg ferske lenge! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakFant noe: utvinningen er bad, gjenvinningen er bra siden den mister så lite egenskaper. Både hermetikk, folie og take away-begre kan leveres inn. Så resirkulert aluminiumsfolie!
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakNei, det var nytt for meg og. Eg veit at det er ganske energikrevande framstillingsprosess, men veldig energiøkonomisk materiale å resirkulere. Eg las om det i forbindelse med resirkulering av metallet rundt telys.
|
|
|
|
#11 |
|
Tøff
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakKanskje jeg endelig har funnet noe jeg kan klare å sy? Frukt- og grøntposer!
|
|
|
#12 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakJeg har ikke tenkt på at jeg kan ta med poser selv. Til handlingen bruker jeg tøyposer og sekk. Det hjelper mye. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har jeg også tenkt. Satte i gang med innkjøp av stoff og rotet frem symaskinen. Stoffet visste seg å være for svakt, og symaskinen bare tuller seg |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakSå smart. Sånne fruktnett har jeg ikke tenkt på men er enig i at det blir mange poser som jeg bare kaster. Jeg og minstemann spiser mye frukt hver eneste dag.
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakUt i fra ressurs- og avfallshensyn er jeg helt med på at man skal redusere alt forbruk, også av plast. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakJeg bestilte nettopp nett til brød og frukt på www.agentm.no De hadde de fra ecobags.
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Takk for lenke! Der var det jo brune papirposer i litt mindre kvantum enn på Staples, og.
|
|
|
|
#18 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakEr det noen som har skrevet til butikkjedene og hørt om det er noe de vil jobbe med? Jeg var på rema i dag og de hadde klementiner i brune små søte papirposer.
|
|
|
#19 |
|
Curlingkone
|
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakJeg skal kjøpe nettingposer til frukt nå. Og forsøker å unngå å kjøpe frukt og grønt som allerede er emballert. Irriterer med med bær. At begrene er svære og av tykk plast. De burde greie å finne en annen måte. Engangs også. Unngår i det lengste. Har med egen kopp på jobb.
|
|
|
#20 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltakVokspapir er jo fint til oppbevaring av mat. Man får kjøpt, men det er superenkelt å lage selv. |
|
|
|
![]() |
|
|