|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kampen mot matsvinnSelv har vi en til to poser husholdningsavfall i uken, og kan ikke skjønne hva andre kaster i sine søppeldunker. Vi kjenner oss heller ikke igjen i antatt kilo matavfall som blir kastet. Men det går allikevel noe frukt og grønt i søppla.
|
|
|
|
#2 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Kampen mot matsvinn
Vi spiser ikke appelsin. Et par tre bananer i uka. Avskjær og skall fra grønnsaker og harde brødskalker. En sjelden gang rester av pasta fra middag eller andre middagsrester. Har vi krydderplante på benken som er spist opp blir det litt mer - men det er jo allerede jord og ikke mat. Eggeskall, fruktsteiner og bein komposteres ikke, men det utgjør ikke så stor mengde uansett. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Kampen mot matsvinnVi spiser mye frukt og grønnsaker, så skall/skrell blir det en del av. En halv liter er jo ingenting, det er frukt- og grønnsaksskall/-skrell for bare én dag for oss. Det og eggeskall (vi spiser egg daglig) utgjør nok det meste. Ellers er det litt brødskorper fra barna, husholdningspapir og slikt. Ser nå at dere komposterer og det er jo ikke så rart at familier som ikke komposterer har betydelig mer matavfall enn en halv liter.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 01-03-17 kl 20:11. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Hos er det mye bananskall og skall fra sitrusfrukter i tillegg til kaffegrut, løkskall eggeskall og gjenglemt frukt og grønt. Vi komposterer ben også, jeg vet ikke hvordan det komposteres, men det aner meg at det tar tid. Kanskje ikke for de tynne hare og rypebeina, men for lam og svin i hvert fall. Vi bruker all jorda vi får og blander matkomposten med hageavfallkomposten i drivhuset og rundt bærbusker og frukttrær. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Multitaskingmaniac
|
Hva slags kompostbinge bruker dere?
|
|
|
#6 |
|
Har fått viljen sin
|
Bokashi. Med pallekarm som jordfabrikk. Anbefaler hønsenetting i bunn og på sider. Det glemte vi så til sommeren må det på. I vinter har en jordrotte kost seg i varmen fra jordfabrikken. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Kampen mot matsvinnJeg og sambo har annenhver uke barnefri og annenhver uke med 5 barn hjemme. De ukene vi har barnefri spiser vi skuffer og skap og bruker opp så og si alle rester. Sambo er helt manisk på å ikke kaste mat, han har lært meg mye!
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kampen mot matsvinnVi lager ofte ostesmørbrød av skiver med "legg-på-pålegg" som kommer hjem igjen i matpakken.
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kampen mot matsvinnFin tråd!
Lurt. Her er det stort sett bare skorper som kjem heim, men det skal eg hugse på.
|
|
|
|
#10 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Kampen mot matsvinnDette var en fin og lærerik tråd. Henger her for gode råd. Kaster for mye mat. (Lurte en stund på hvor i landet at marsvin var blitt så plagsomme |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kampen mot matsvinnVi kaster alt for mye brød, så takk for tips om krutonger! Hva slags krydder bruker man til det?
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg har brukt ferske oppskårede hvitløksfedd i panna, pluss litt urtesalt og timian. Men alt kan jo brukes.
|
|
|
#13 |
|
Rockesøster
|
Jeg bruker paprikapulver (røkt eller vanlig) og timian. Noen ganger løkfrø. Jeg utstår ikke hvitløk, men for de som liker det er det sikkert en veldig god smak å ha med.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Kampen mot matsvinnHvis man ikke har mulighet til å oppbevare gammelt brød, kan jeg anbefale å dele brød i skiver og fryse ned. Tiner på 15-ish minutter på kjøkkenbenken, og det funker veldig bra å smøre matpakke på frossent brød. Da blir heller ikke osten ekkel innen matpakken skal spises.
|
|
|
|
#15 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kampen mot matsvinnJeg fryser halve brød. Ofte spiser vi ikke mer. Men fremover skal jeg kutte opp i butikk og fryse.
|
|
|
#17 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kampen mot matsvinnVi er blitt ganske flinke på matsvinn, mannen min er veldig opptatt av å ikke kaste mat og har lært meg mye, jeg var nok litt sløv før. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Haha, jeg også! Det var en mindre interessant tråd enn jeg trodde, dette.
|
|
|
#20 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Kampen mot matsvinn... høner, ja. Det ønsker ungene seg. Jeg også, egentlig.
|
![]() |
|
|