|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnere
Nei, det blir neppe et fullgodt alternativ til hjemmelaget, næringsrik mat. Men jeg sitter dessverre også med inntrykk av at de fleste småbarnsforeldre bruker mye usunn ferdigmat. Jeg føler meg nesten helt alene i verden (iallefall blant naboer, kolleger og foreldre av barnas venner) når det gjelder innstilling til sunn mat. Pannekaker, pasta med ketchup, ferdigpizza, pølser og posesuppe er vanlig hverdagsmat - ofte. Flere har fortalt meg at hverdagsmaten faktisk oftest består av disse variantene - en kombinasjon av at ungene liker det, og at de ikke har tid til å lage noe annet. Og for dem som har det slik, så syns jeg det er et glimrende forslag fra frøken Huitfeldt - SAMTIDIG som man bør hjelpe til med å endre holdningene. Ja takk, begge deler.
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnereJeg er helt for. Grandis og tomatsuppe blåser jeg i personlig, men jeg skulle ønske de kunne lage f.eks. fiskekaker, fiskeboller og fiskegrateng sunnere, med mye mer fisk i. Det er noe jeg uansett ikke lager fra grunnen av (forresten har jeg fått oppskrift på fiskegrateng), Sneipen elsker det og det burde være ordentlig enkel og sunn hverdagsmat.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnereJeg tror utspillet til Anniken Huitfeldt har lite med ønske om sunn mat å gjøre, og mye med APs strategi om å kapre FRP-harrytassvelgere ved å spille på folkelige symboler og verdier. Denne gangen gjort ved å elge seg inn på Norges mest kjente merkevare. Ekkelt og veldig gjennomskuelig, syns jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Det første avsnittet ditt syns jeg var lite gjennomtenkt/teit/arrogant. Stryk det som passer minst.
|
|
|
#7 |
|
trøtt
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Det kan du jo si. Men mange av de vanligste helseplagene og livsstilssykdommene har jo direkte sammenheng med at folk ikke greier å velge riktig kosthold. Dette har igjen kostnader for samfunnet som må betale fordi enkelte av oss ikke makter å ivareta vår egen helse. Klart politikerne har rett til og burde jobbe for å påvirke ferdigmatprodusentene. Det burde også være stor politisk vilje til å drive med kostholdsopplysning og komme med anbefalinger.
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Er all helsepolitikk overformynderi, da? Og hva med røykeloven? Merking av tobakk? Økte tobakkpriser?
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Det er det dummeste jeg har lest!
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnereSer ut som WHO er på linje med Huitfeldt: http://matportalen.no/Saker/1183616026.93
|
|
|
#12 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnereJeg er av dem som applauderer et sånt forslag, for som flere her allerede har sagt: Mange kjøper ferdigmat, så hvorfor ikke gjøre det sunnere.
|
|
![]() |
|
|