Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ingen godkjente dagmammaer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-07, 04:07   #21
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ingen godkjente dagmammaer

Når man er dagmamma så er man selvstendig næringsdrivende når man passer barn i eget hjem.

http://www.nav.no/page?id=672

Pensjonspoeng

Når personinntekten er høyere enn grunnbeløpet i folketrygden, får du pensjonspoeng og et eget grunnlag for tilleggspensjon fra folketrygden. Ved beregning av pensjonspoeng brukes det gjennomsnittlige beløpet for året.

Nå vet ikke jeg hva en halv G er pr år da-
Men man må tjener over en 1/2 G for å få rett til pensjonspoeng.

Selvstendig næringsdrivende

For å få rett til sykepenger må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade, du må ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør og du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Sykepenger utbetales fra 17. dag. Du kan tegne forsikring for å få bedre dekning.

http://www.nav.no/page?id=675 (Om forsikring)

Jeg har ikke hørt om en dagmamma som har vært sykmeldt over 17 dager (sikkert andre som har det) Og det er jo vanlig å bruke egenmeldinger ved sykdom før en sykmelder seg.
Står ingenting om at selvstendig næringsdrivende har rett på egenmeldinger, og får å få sykepenger fra 1 dag må man altså tegne en egen forsikring på toppen av skatten og trygdeavgiften man må trekke.

Hvis ikke foreldrene til dagbarnet er snill og betaler for de dagene før trygdekonteret betaler ut sykepenger da.

Noen andre som vet regler der kanskje?

Mange dagmammaer jeg vet om som har gitt opp og gått over til svart i hvertfall pga reglene- Ofte har man kun 1 dagbarn og en sitter ikke igjen med så mye-

Kanskje i Oslo som dagmammaprisene er høye, men her som de ligger på mellom 3-5000 og mange foreldre er ikke så inntressert å betale så mye mer enn det kontantstøtten gir og mange vil gi det barnehagen koster.
De som tar seg godt betalt har problemer med å få dagbarn spesielt de hvite dagmammaen har hatt litt problemer, siden prisen er høyere.
Mange er opptatt av hva de må ut med pr mnd, ikke hvor mye de for skrevet av på skatten pr år- Mange foreldre som vil ha svarte dagmammaer faktisk da disse er billigere.
Spesielt eldre biter på den- de tar kontantstøtten eller det barnehagen koster pr mnd.. med andre ord, foreldrene har gratis barnepass-

Synes at dagmammaer og familie skal få slippe å betale skatt når de får betalt for barnepass jeg da, de hjelper faktisk politikerene som ikke klarer å få full barnehage dekning.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 10:17   #22
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har betalt 5000 pr. måned til hvit, registrert og godkjent dagmamma i Oslo. Rent økonomisk sett har vi gått i pluss ift. barnehageplass pga. kontantstøtten.

Gammel 07-07-07, 11:32   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man feks driver familiebarnehage må man også kjøpe seg forsikring mht sykepenger etc. Hvis ikke taper man en del penger om man er syk, blir gravid etc.

Jeg ønsker heller ikke svarte dagmammaer rundt omkring. Men jeg har også forståelse for at de som kanskje passer ett barn i tillegg til sitt eget synes det er mange regler, som nok er litt ugunstige.

Men mitt inntrykk er iallefall at det er få dagmammaer her.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:10   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For barnas skyld er det jo viktig at det stedet de er hele dagen og den personen de tilbringer dagen med er godkjent.

Alle som driver egen bedrift kan kjøpe seg forsikring i fht sykdom og sånn, etter hva jeg har skjønt fra min gründersøster.

Gammel 10-07-07, 22:48   #25
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Hvis det er bare Haugalandet du mener her, så er det så og si full barnehagedekning her.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 21:53   #26
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Man kan fritt motta inntil 1000 uten å skatte, Bina.

Det skjer ikke noe spesielt når dagmammaer blir hvite annet enn at de muligens krever litt høyere lønn som helt greit dekkes inn av at foreldre får fradragsberettigelse.

Vi har hatt hvit, registrert og godkjent dagmamma i 1,5 år. En dagmamma med voksne barn som har vært dagmamma i hele sitt yrkesaktive liv.

1000 kroner pr person pr år---

Mottar man mer enn 1000 kroner av samme person i løpet av 1 år er det skattepliktig.

Mannen min gjør endel data jobb på fritiden og han holder seg under denne grensen pr person for å unngå skatt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:21   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Hvis det er bare Haugalandet du mener her, så er det så og si full barnehagedekning her.

Dessuten er alle så greie at man trenger ikke godkjenning.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 00:30   #28
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Dessuten er alle så greie at man trenger ikke godkjenning.

Jeg som er en kjent barnehagehater ville selv valgt barnehage fremfor dagmamma. Sier ikke at dagmammer er slemme, men jeg ville foretrukket en barnehage som er mer kontrollert. Siden det da er full barnehagedekning her, så har jeg sluppet problemstillingen. Har også vært hjemme hele veien, så egentlig har jeg ikke noe i denne debatten å gjøre. Så nå lusker jeg meg i seng. God natt.

Gammel 27-09-07, 13:47   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, jeg støtter dette. Å bekjempe kvinners vei inn i minstepensjonistuføret er en god ting. Hva om de heller fikk støtte til å ta etterutdanning som barnehageassistenter/førskolelærere og kunne jobbe, opptjene rettigheter og få kompetanse?

Meget viktig poeng Mim, dette gjelder også alle de som ansetter kvinner svart til å vaske for seg .... de går også inn i minstepensjonistuføret!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 15:37   #30
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Meget viktig poeng Mim, dette gjelder også alle de som ansetter kvinner svart til å vaske for seg .... de går også inn i minstepensjonistuføret!

Alle de i lavlønna yrker havner i minstepensjonist gruppen. Må man ikke ha hatt hundre prosent stilling i 40 år for å ikke få minstesats? Er mange i denne kategorien som jobber deltid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.