|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
bits and pieces
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Tja. Jeg kalte mine for farmor/farfar og mormor/morfar. I starten var det bare besteforeldre helt til jeg begynte å spørre hvilke.
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg vil tro at jeg blir hhv. farmor og bestemor. Verken jeg eller ungene har noe forhold til ordet mormor; de har vokst opp med å si farmor og bestemor, og det gjorde jeg også. Når det er sagt tar jeg det selvsagt som det kommer hvis det blir annerledes.
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?
Ville det ikke da vært kjekt å bli kalt det samme av alle barnebarna, og dermed være bestemor til de du er farmor til også?
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har hatt mange morsomme liksomkrangler med kusinene mine gjennom oppveksten om farmor var farmor eller mormor.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Nei, hvorfor det?
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
I hodet mitt er det enklere for en gjeng barn at de har det samme navnet på den samme personen. Jeg husker jeg syntes det var veldig merkelig da jeg var lita at andre i slekta kalte bestemor for oldemor. Jeg skjønte ikke alltid hvem de refererte til.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Men det er jo bare sånn det er? Jeg syntes aldri det var rart at min mormor var søskenbarnas farmor. Jeg visste jo at hun var moren til deres far?
|
|
|
#8 |
|
50 & somewhat fab
Det har aldri vært noe problem hos oss, selv om alle besteforeldrene har hatt flere ulike benevnelser både for søskenbarna mine og meg og for ungene mine og søskenbarna deres.
|
|
|
#9 |
|
Ute av drift
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg vil bli mormor. Har ingen mulighet til å bli farmor. Hvis jeg hadde hatt barn av ulike kjønn ville jeg heller blitt kalt bestemor, kanskje.
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg har ikke noen veldig sterke meninger, men jeg er vant med at det er personen selv som eneveldig bestemmer hva de selv vil kalles. Jeg er vokst opp med farmor, farfar, besta og bestefar. Mine barn har mommo, moffa, farmor og farfar.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?I min familie er mormor mormor, mens farmor er bestemor. (Aner ikke hvorfor.) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg har ikke noe forhold til "mormor"-benevnelsen, jeg kalte mammas foreldre bestemor og bestefar, og pappas foreldre farmor og farfar. Våre unger har to sett bestemor og bestefar å forholde seg til, for besteforeldrene bestemte sjøl hva de ville kalles, og det innebærer ekstra referanser med fornavn eller stedsnavn eller husfarge. Det er egentlig litt styrete. For å toppe det hele er mannen min vant til det motsatte av meg, han hadde mormor og bestemor/bestefar. Svigerforeldrene mine er derfor bestemor/bestefar til mine unger, og mormor/bestefar for min svigerinnes. Og så glemmer svigermor seg og kaller seg mormor overfor mine unger, og gisper når hun oppdager hva hun gjør, men det gjør meg virkelig ingenting. Hun kan godt være mormor til dem og...
|
|
|
|
#13 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Eldste er 22, og allerede eldre enn hva jeg var da hun kom til verden. Nyforlovet er hun også. Antar barnebarn er noe som skjer om man er klar for det eller ikke, men jeg håper inderlig det er noen år til ennå.
|
|
|
|
#14 |
|
Dig for victory!
|
Mulig, men det er veldig vanlig her jeg bor også, på grensa mellom Akershus og Hedmark. Jeg husker jeg syntes det var forvirrende når nabogutten kalte sin mormor og morfar det, så er det ikke det ene, er det det andre. Og ingen i familien vår nordpå bruker det, bare bestemor/bestefar om alle.
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Kan godt hende, men en venninne kalte sin mormor og morfar for mor og far.
|
|
|
#16 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Nesten bare gutter i slekta til mannen også så jeg regnet nesten med at det ville bli gutter på meg også. Selv om jeg var litt i tvil med minsten for jeg hadde så lav mage og brukte helt vanlige bukser langt uti den graviditeten også. Jeg visste ikke kjønn på noen av graviditetene.
|
|
|
|
#18 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg er vant til mormor/farmor og satser på det. Jeg har skilte foreldre og en far som har giftet seg igjen. Det er noen av barnene der som har valgt at steforelderen er bestemor/bestefar og noen som har valgt at vedkommende blir kalt for navnet sitt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg er kun vant til bestemor og bestefar. Farmoren min var en snobb og døde da jeg var 7 men vi kjente henne ikke noe særlig. Husker at vi kalte henne for Ninni. Senere fikk jeg høre at det ofte var navnet på den som passet barn. Hun passet aldri.
|
|
|
|
#20 |
|
Fortynnet
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?I min familie har vi alltid sagt bestemor, så det var veldig naturlig for meg å være det. (Jeg HAR et barnebarn). |
|
|
|
![]() |
|
|