Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å bruke penger på ungene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-07, 15:29   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

De får ikke alt de peker på, men det ville ikke falt meg inn å tenke på prisen til en ballong på 17. mai. Selv om jenta mi bare vil ha en ballong for å slippe den i lufta med en gang, og se hvor lenge hun kan se Ole Brumm fly. Noen dager tenker jeg ikke på hvor mye de får og hvor mye ting koster. Men de fleste dager er hverdager, det blir noe annet igjen. Både voksne og barn i huset kjøper det flest av klær brukt, og det er ingenting som er ubrukt, og masse som vi voksne har hatt i 10+ år.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 15:41   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Gassballong har vore ein så genial investering her i heimen at me er på utkikk etter ein ny.

Knirkaren fekk gassballong 17.mai, men mista sjølvsagt interessen så fort me hadde betalt den. Gryntaren derimot har hatt storveges underholdning med denne rosa hesten. Den har hatt fast plass over stellebordet, og han får tak i snøret og river og rykker og ler og kosar seg.

Gammel 07-07-07, 15:42   #23
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker mye penger på ungene. Veldig mye faktisk. Jeg prøver allikevel å være konsekvent på at de ikke skal få alt de vil ha.
Når det gjelder klær, så kjøper jeg mye oftere til ungene enn til meg selv. Naturlig nok; de sliter jo mye mer på klærne enn jeg gjør. Men begge to har nok mye mer enn de trenger av både klær og leker.
Jeg elsker å gi noe til ungene mine, men det spørs om de har så godt av det i lengden. Mannen min og jeg snakker ofte om hva slags verdier vi vil gi videre til ungene, og en av de er at de ikke skal sitte igjen som voksne og tro at penger vokser på trær. Så i lys av akkurat den diskusjonen har vi funnet ut at vi, i stedet for materielle ting utenom det de behøver og innenfor rimelighetens grenser, skal bruke mer tid på å gjøre noe sammen med barna. Med det mener jeg at vi oftere tegner sammen, spiller spill sammen, baker sammen, og i det hele tatt gjør noe sammen med barna og gir de mer av vår tid. Sistnevnte har det egentlig ikke vært så lite av i utgangspunktet, men det kan sikkert alltids bli bedre.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 16:07   #24
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker å lære storebror at det er viktig å ØNSKE SEG - ikke bare få hver gang vi er i butikk/senter hvor vi går innom en lekebutikk. Jeg sier ifra før vi går inn i lekebutikken at vi ikek skal kjøpe noe og det er greit. Han vet det men klart han sier at han kunne ønske vi kunne kjøpe noe.
Nå før ferien sa jeg at han skulle få en leke han selv kunne velge innen en viss pris som han skal spare til fredagen vi skal begynne ferien. Sist helg var vi på et senter og da valgte han en Star Wars mann som han har i emballasjen og som da ikke skal åpnes før neste fredag (vi har ikke tid til å dra i lekebutikken før vi drar på ferie). HAn har med seg denne boksen i sengen, tar den med når han kommer inn til oss på natten og har den med overalt når vi er hjemme... Så han setter iallefall pris på denne leken enda før den er åpnet. HAn later som at Luke ligger nedfrosset nå!!

Vi kjøper nok mye leker. Alfor mye. Men han leker med alt og vi er nøye med at han har system i lekene. Vi er ofte med og rydder sammen så det er ikke noe som er i kaos egentlig.
Vi kjøper gassballong hver 17.mai. Når den begynner å bli liten så lager pappan hull og puster inn gassen og får Donald stemme. Veldig morsomt.

Vi kjøper kvalitet på uteklær/vinterklær til barna for jeg ønsker at de skal ha en positiv opplevelse av å være ute på vinteren og kjøper barneklær på salg på Benetton, Fru Lyng osv. i den neste størrelsen men i det daglige er det H&M og Cubus klær. Det er alltid tilbud på Cubus.

Vi er aldri på byen og spiser svært sjelden ute uten barna. Vi har med barna på alt vi gjør så jeg bruker iallefall mest penger på de eller på oss sammen. Jeg synes det er greit at de heller får en is når vi er ute men kjøper ikke så ofte blader. Jeg kjøper heller ikke noe blader selv.

Gammel 07-07-07, 16:45   #25
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ja, akkurat det har jeg tenkt på. Jeg dropper ølen og tobakken, men gir likevel ikke ungene alt de peker på.

Signerer denne.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 17:22   #26
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Så: Hvordan er det med dere? Har dere tenkt over dette?

Nei, det har jeg i grunnen ikke.

Gammel 07-07-07, 17:27   #27
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Å bruke penger på ungene

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Noen dager i året er "anderledesdager" her i huset. 17.mai er en slik dag. (..)

Når alt dette er sagt, spares det ikke på utstyret til ungene. Jeg velger dog bevisst å ikke gjøre noe stort ut av alt av nytt som kommer inn i huset. (..) Jeg ønsker at ungen(e) skal, så godt som mulig er, få et sunt forhold til penger og økonomi og hauser ikke handleturer opp i det blå.

Her brukes det mye penger på ungene. Det er en sannhet, men vi forsøker å velge hva pengene skal brukes på. Fornøyelser på den ene siden, det nødvendige og god kvalitet på den andre.

Nå venter sommerferien og da er det "anderledesdager" igjen.

Signerer amor, kunne ikke sagt det bedre selv.
(måtte bare ta vekk litt om 5 barn )

Snuppa prioriteres alltid forran meg selv, god kvalitet på yttertøy ol. er viktig for meg at hun har, og det får hun.
Jeg kommer alltid i siste rekke, både på 17. mai og andre dager.
Jeg røyker ikke, og drikker ikke, så der sparer vi jo endel.
Hun har aldri fått alt hun har pekt på.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 20:10   #28
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

dyre er de men de holder nå lenge, turbo sin er det nå enda luft i og han fikk den på 17 mai..

Apropos akkurat det, vi kjopte en i Stockholm forste helga i mai fjor, og etterlot den hos tante da vi reiste. Den var like fin da vi kom tilbake 17. mai i aar, og poden var superhappy. Ikke akkurat kortvarig glede .

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 20:29   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nork tenkt på det av og til, spesielt etter at vi et år var på ferie med et vennepar hvor moren hadde litt merkelige ting for seg.
Når vi spiste fikk aldri minstegutten egen posjon med mat, men fikk litt av de andre (de var to voksne og hade totalt 2 barn) De skulle spare på matpengene spesielt, men øl var det greit å kjøpe både 2-3 av til seg selv.
(et eksempel på sparing var at de kjøpte 2 pølser i brød med hull i til deling på 4 personer...)
Samme personen reiste på Elkjøp med ungene for at de skulle få en gamboy på deling, men det ble ikke kjøp v det fordi hun kjøpte seg ny mobiltelefon og da synes hun ikke de hadde råd til begge deler.

Jeg bruker nok endel penger på ungene, men de får ikke alt de peker på av den grunn.
Jeg kjøper det de trenger, men går ikke inn for at det skal være det dyreste og prøver å få kjøpt mest mulig på salg.

Gammel 07-07-07, 20:41   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prøver å fordele sånn at alle får det de trenger av både nødvendige og unødvendige ting. Gassballong på 17. mai pleier de små å få, men ingen får alt de peker på, hverken barn eller voksne.

Men jeg har også spist på restaurant mange ganger og latt minstebarnet få litt av de voksne, hvis man har et barn som kanskje pleier å spise tre munnfuller så er det liksom litt bortkastet med en stor egen porsjon. Det har ingen ting med at jeg vil kjøpe øl for pengene å gjøre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:31   #31
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men jeg har også spist på restaurant mange ganger og latt minstebarnet få litt av de voksne, hvis man har et barn som kanskje pleier å spise tre munnfuller så er det liksom litt bortkastet med en stor egen porsjon. Det har ingen ting med at jeg vil kjøpe øl for pengene å gjøre.

Gammel 07-07-07, 23:34   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Får ta med at guttungen da var 4,5 år og spiste mer en et par munnfuller.
Han spiste fint opp en barneposjon alene.
Det gjaldt uansett hvor vi spiste omtrent, selv om det var et gatekjøkken.

Gammel 08-07-07, 00:18   #33
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Å droppe ballong på 17 mai har ikke fallt meg inn. I år ble det to. Den første lettet. Ikke fordi barnet mistet den men fordi knuten gikk opp. Fortvilet barn fikk ny ballong.

På ferie hadde barnet egene penger. Fått av besteforeldre osv, disse blandet jeg meg ikke opp i hvordan ble brukt.

Ballongen fra 17 mai er på veggen på soverommet her også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 14:01   #34
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ballong til kroner 100 på 17.mai, lenge siden ja. De har blitt for dyre syns jeg. Men nå er guttene mine ganske store så de finner andre ting å bruke penger på. Tivoli er et yndet 17.mai syssel.

Barndom skal være fylt med gode opplevelser og ikke bare ting, så her bruker vi en del på opplevelser, så vel som leker og flotte klær. De får det de trenger, det gjør mor også, og så forsøker vi å sette av penger til å gjøre ting sammen. Opplevelser som gir minner de kan hygge seg med i sene vinterkvelder. Artig det og.

Skulle gjerne hatt bedre økonomi, og gitt dem ting oftere. De må oftest leve på ønskene. Men de har etterhvert lært seg å sette pris på det de har og det syns jeg er flott. Lenge siden de har fått særlig mye utenfor bursdag og jul. Men de har det de trenger.Tror jeg. Og maser aldri. De forstår at vi har en heller skral økonomi. De er store nok til det. For et lite barn skal det ikke alltid være slik at alle andre har men ikke det.
Å sammenligne ballongen med ølen syns jeg var genialt. Vi voksne er så flinke til å dekke egne behov, og en 70 kroner for en øl, det må vi da vel kunne unne oss..eller....

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 14:38   #35
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Her får de en ballong om de vil ha.. Flere is og gjerne noen glorete effekt også. 17. mai sparer vi ikke så mye på. De får en sum hver som de kan disponere fritt.

Ellers så sparer vi ikke generelt på ting når det kommer til ungene. Det er mest mor og fars forbruk som tipper hele budsjettet. Feks, linser, blader, mobiltelefoner o.l.
Sko og klær kjøper vi på salg eller brukt, men jeg gjør like gjerne det til meg og mannen så det er ikke noe bare barna får.
Vi arver endel og de har virkelig lært seg å sette pris på ting de får.

Jeg synes det blir litt snålt å skulle bare spare inn når det gjelder ungene. Svigemor fortalte at de hadde det så snålt at de brukte avispapir som do papir, men røyk, det kjøpte de.. Når et lem lider så skal tydeligvis alle andre også det.

Gammel 09-07-07, 05:27   #36
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg mener ikke at man skal gi ungene det de peker på altså. Men at man kanskje bør tenke seg om litt innimellom.

Slik jeg oppfatter innlegget ditt dreier det seg om rettferdighet. Foreldrene skal ikke sløse bort penger på seg selv, hvis de ikke gjør det på ungene også. Og det er jeg enig i. Jeg synes ikke barna skal behandles anderledes enn de voksne. Er man knegen mot seg selv, kan barna også få merke det. Og er man en småsløser kan ungene også få sløse synes jeg.

Gammel 09-07-07, 06:36   #37
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Slik jeg oppfatter innlegget ditt dreier det seg om rettferdighet. Foreldrene skal ikke sløse bort penger på seg selv, hvis de ikke gjør det på ungene også. Og det er jeg enig i. Jeg synes ikke barna skal behandles anderledes enn de voksne. Er man knegen mot seg selv, kan barna også få merke det. Og er man en småsløser kan ungene også få sløse synes jeg.

Nettopp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.