|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HijabJeg synes ikke denne er helt rett frem og er vel igrunnen enig med noen og Polyanna. Sist redigert av løve70 : 14-09-17 kl 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: HijabJoda, vi kan selvsagt diskutere hijab, og vi kan diskutere sikhenes hodeplagg (så en ganske liten gutt med en slik turban på et idrettstevne nylig), men jeg personlig synes ikke det er en spesielt viktig eller interessant debatt, siden hijaben har så liten betydning, og innskrenker handlefriheten i en så liten grad sammenlignet med så mye annet. I samfunnsdebatten blir akkurat dette plagget gjort så mye større og viktigere enn det trenger å være. Det blir nærmest et symbol på hva som er galt med alle muslimer. Og jo mer det diskuteres, jo større betydning får det. Både hos dem som bruker det og hos dem som er imot. For motsetningene er ikke først og fremst menn vs kvinner. Det er muslimer vs ikkemuslimer. Og det brukes for alt det er verdt. Nettopp derfor gidder jeg ikke henge meg opp i hijab, men er mer villig til å diskutere andre ting som er mer problematiske, og likevel mindre synlige.
![]() |
#23 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: HijabJeg leste intervjuene idag jeg også, og synes vel egentlig det eren litt vanskelig sak.
![]() |
#24 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hijab
Hav er press og hva er positiv oppmuntring? Hvis din venninde går i hijab selv om ingen tvinger henne og hun får masse positiv oppmerksomhet for det. Er det ikke da fristende å velge å gå med hijab selv fordi man ser den positive tilbakemeldingen? Ingen tvinger en.
![]() |
#25 |
Semiaktiv
... og er det i tilfelle noe galt med det?
![]() |
#26 |
Enda en som trener
Dette er jeg totalt uenig i. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes folk som tenker sånn, men samtidig tror jeg det er mange, som meg, som er genuint opptatt av dette fra et likestillingsståsted. Da henger det selvsagt sammen med å kjempe mot kontantstøtte, større 'påtvungen' fedrekvote ++. For meg er det ihvertfall ganske innlysende at det finnes en del utfordringer mtp likestillingen blandt muslimer også i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Enda en som trener
Nei, det er selvsagt ingenting galt i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Ja, det er like greit som at hun velger selv å bruke hijab fordi hun ser at andre gjør det og liker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Enda en som trener
Hjelpes |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
Altså. Det var et svært åpenbart svar som var like tullete som din "men er det greit om de blir kalt hore, da?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Enda en som trener
Det er jeg enig i. Nå var det ikke jeg som startet med å fordumme diskusjonen med den type spørsmål, så kanskje du heller burde valgt et annet innelgg å sitere - så hadde det gitt mer mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Trøtt
|
Jepp. Og dermed syns jeg at Lille*My sine innlegg her vitner om at hun forstår problematikken fra en muslimsk kvinne sitt ståsted, og ikke fra en hvit verden sitt ståsted. Hijaben i seg selv er ikke det som er viktigste her, den er en markør, men ikke veldig hemmende. Det er diskusjonen rundt, og det er hva sinte hvite menn mener når de ser hijaben og det er hva samfunnet tror/mener/forventer, både fra muslimsk og ikke-muslimsk side, som er interessant synes jeg.
![]() |
#34 |
|
Ja! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
This is normal!
|
Ja, godt skrevet. (Pluss at det er forskjeller innen muslimske miljøer også så klart.)
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: HijabJeg husker etter SKAM, når kommentatorer skrev at de skulle ønske Sana hadde slått seg helt løs, "revet av hijaben, hatt sex, gått på fylla", og jeg tenker at det er å misforstå fullstendig, og å være veldig snever på hva man forventer at ungdommer skal ønske, og en kraftig nedvurdering av de som tar selvstendige valg på å ikke oppføre seg som samfunnet (det vestlige) forventer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Sa jeg virkelig at det ikke finnes folk som er genuint opptatt av likestilling som diskuterer hijab? Eller at det ikke er utfordringer mtp likestilling bant muslimer i Norge? Eller er det kanskje noe du selv valgte å tolke, når du går tilbake og ser etter?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: HijabNoen jeg kjenner jobber i en introduksjonsklasse.
![]() |
#39 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: HijabJeg synes det er fryktelig vanskelig å diskutere hijab. Og noe av årsaken er at det kan være forskjellige årsaker til at den blir brukt.
![]() |
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabJeg ser hva dere mener, å problematisere hijab åpner ofte døren for utrolig mye rart. Men jeg syns det er ok å diskutere det her, i en "safe space" der man faktisk kan snakke om det mer på samme linje som andre "individuelle valg som påvirker oss totalt sett" temaer vi allerede har diskutert: Å ta mannens etternavn, å poste sixpack-bilder på sosiale medier, å jobbe deltid, å kjøpe rosa babyjentetøy, osvosv.
![]() |
|
|