|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Som fysioterapeutstudent var eg med opp på det som heitte preklinisk avdeling på Haukeland. Det var ingen tulling og fjasing. Det vart likevel gitt beskjed om at preparata skulle behandlast med absolutt verdighet og respekt. Me dissekerte ingenting, men såg på musklar og ligament på armar og bein
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg kjenner ikke igjen bildet av fjas og lite respekt. Besvimelsestendenser og sterke inntrykk ja, men ikke noe tull.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?
Godt å høre, i grunnen.
![]() |
#25 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg husker fremdeles en medisinstudents skriftlige beskrivelse av hvordan hun hadde opplevd sin første obduksjon, med respekt for den kroppen som noen hadde latt henne bruke til å lære. Hun hadde blant annet med seg en rose, som hun la på kroppen etterpå, som takk. Det var så vakkert og står fremdeles veldig sterkt for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?
Mulig du må donere til annet sykehus, ta kontakt og spør: |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Så vidt jeg har forstått utelukker organdonasjon forskningsdonasjon. Jeg finner ikke noe om det nå, men mener å ha lest det for et par-tre år siden*. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg observerte medisinstudenter i USA i 1997 mens de lærte om muskler og dissikerte døde kropper. Det var utrolig respektfult, konsentrert og lavmælt. Det hang oppslag om å utvise den aller største respekt mot kroppene. De lå heller ikke nakne, men var tildekket med unntak av den delen de konsentrerte seg om.
![]() |
#29 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg har selv vært på anatomisk institutt og lært i sin tid. Rolig, rart og litt høytidelig på et vis. Det lå en mann der, nylig avdød og vi skulle se om vi fant dødsårsaken. Det var svært nyttig og gav en helt annen forståelse enn hva jeg kunne lese meg til i en bok.
![]() |
#30 |
heimføing
|
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg kunne fint ha donert meg, og syntes det var greit at andre nærstående gjorde det. Vi har ingen tradisjon med å "gå til graver" i min familie. Tradisjonelt har det vært lang vei til kirkegården og det hele har ligget under en meter snø flere måneder i året, så jeg tror det er noe med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Donere kropp til vitenskap?Jeg vet ikke hvor jeg evt skulle gravlegges. Gravlegges jeg her jeg bor nå, har jeg kun ungene som bor i nærheten. Jeg vet heller ikke hvor jeg kommer til å flytte når ungene blir større (jeg blir ikke her for evig).
![]() |
|
|