|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Om det er mindre ille, like ille eller mer ille enn seksuelle overgrep er egentlig ikke viktig, annet enn at det ER et overgrep!
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er omskjæring like ille som incest?
Beklager men min svigerinne har jobbet med dette i 12 år så jeg slenger ikke slike påstander rundet meg uten å vite hva jeg snakker om. Hun har også vært med utallige forsterforeldre som har lurt på hvordan de skal forholde seg til "skader" i underlivet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Her har du en artikkel fra legetidskriftet der du blandt annet finner dette:
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
anglofil
Jeg kan ikke annet en å bli voldsomt provosert av deg så jeg burde ikke men greit nok. Du kan jo tro de fleste kommer seg over flere år med incest men igjen påpeker jeg, NOEN gjør det, andre ikke. Kjenner du noen som er omskåret? Jeg kjenner 1 gamisk dame som er det og 2 nigerianske, alle lever normale liv, ingen traumer ... men herregud, jeg ville aldri, av den grunn, si at "de fleste" kommer seg over det .... |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Egentlig er dette en kommentar til alle innleggene dine Lisa. Jeg kjenner på meg selv at jeg er veldig enig med deg. Jeg synes det er uhyre vanskelig å gjøre en slik sammenligning - og jeg hadde ikke en gang tenkt tanken før jeg leste artikkelen jeg linket til i hovedinnlegget.
|
|
|
#26 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Vi er i 2007 og først nå skal dette straffes. Dette har da foregått i flere tusen år, har det ikke? En stor skam at det ikke er livstid for omskjæring!! |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Først må man definere type incest. Det er, i mine øyne, verre med en far som voldtar sitt eget barn gjennom mange år enn en perifer onkel som tafser litt på en nevø/niese et par ganger. Første vil jeg påstå er langt verre enn omskjæring (muligens avhengig av grad) og andre vil aldri komme opp mot alvorlig omskjæring. Sinnet kan man lege, kjønnsorganer kan man aldri reparere.
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Jeg tror ikke det har foregått så lenge. :ikke_helt_sikker_bare_antar:
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Både kjønnslemlestelse og incest/voldtekt er handlinger som er grusomme og utilgivelige (heldigvis kalles det nå kjønnslemlestelse og ikke bare omskjæring, som ikke sier noe som helst om grusomheten i det. Det tror jeg har fått opp øynene til mange søvngjengere...) |
|
|
|
#30 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Det skjer nå her i Norge også, fullstendig lovlig. Gutter kjønnslemlestes på norske sykehus uten at noen hever et øyebryn.
|
|
|
#31 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg synes ikke overgrepet kan samenlignes. Jeg ville ikke ha valgt omskjering for en sønn selv, men jeg ser ikke på det som et samenlignbart overgrep. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Og jeg gjentar meg selv for en millionte gang på dette forumet; det er flere former av kvinnelig omskjæring, også metoder som er et MINDRE inngrep enn omskjæring av gutter. Det er likefullt forbudt, mens omskjæring av gutter er lovlig. Det bør være likhet for loven og mannlig omskjæring uten medisinsk grunnlag bør forbys!
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#34 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Selvsagt er ikke mannlig omskjæring like ille som grad 2-4 av kvinnelig omskjæring. Men det er absolutt like ille som grad 1 av kvinnelig omskjæring, som er forbudt.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Dette skriver jeg gjerne under på |
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Jeg ser det som helt unødvendig i "the age of Asan" å omskjære gutter. De har det bedre med forrhud enn uten, etter hva jeg kan skjønne.
|
|
|
#37 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Synes ikke disse overgrepene kan sammenlignes. Hva strafferammene angår så synes jeg at straffene for forbrytelser her i Norge er altfor lave. Da tenker jeg på drap og voldtekt ol. Som Sitron skrev(mener det var ho) så spiller jo graden av overgrep inn her også. Det er jo forskjell på "tafsing" og penetrering. Kjenner at dette ikke er lett å skrive. Er så mye vondt som enkelte barn blir utsatt for. Blir så lei meg og fortvilt over at voksne gjør slikt mot barn. |
|
|
|
![]() |
|
|