Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er omskjæring like ille som incest?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-07, 00:18   #21
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er omskjæring like ille som incest?

Om det er mindre ille, like ille eller mer ille enn seksuelle overgrep er egentlig ikke viktig, annet enn at det ER et overgrep!
Det er et brutalt overgrep som skaper store problemer i seinere tid. Man er ødelagt for livet, og det burdet absolutt bli straffet like hardt om ikke mer enn "vanlig" barnemishandling.
Grov omsorgssvikt synes jeg!

Gammel 10-07-07, 00:22   #22
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Lisa, jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i fht svært små barn over en periode (fra begynnelsen av 2005 til nyttår). Sjelden, som i noen ganger, men som oftest ikke, får barn fysiske skader av penetrering. Huden i det området er svært tøyelig, og det er nærmest umulig ved hjelp av visuell undersøkelse eller full GU for den del, å avdekke overgrep. Det er bedre å bruke en psykolog enn en lege, når det gjelder å avdekke overgrep mot barn. Det er ganske utrolig, men helt sant.

Beklager men min svigerinne har jobbet med dette i 12 år så jeg slenger ikke slike påstander rundet meg uten å vite hva jeg snakker om. Hun har også vært med utallige forsterforeldre som har lurt på hvordan de skal forholde seg til "skader" i underlivet.
Når jenter blir misbrukt fra svært tidlig alder, dvs fra 2 år og oppover så er ofte skaden gjort fra tidlig av. Det finnes nå blandt annet en klinikk i Sveits som spesialiserer seg på kirurgi til å rette opp denne type skader i det omfanget det kan være snakk om.

Enda sykere er jo selvfølgelig overgrep mot babyer, takk gud ikke et stor problem her i landet men i Sør Afrika er dette et omfattende problem. Menn voldtar babyer, da er også skadene det som beskrives som for omfattende til å korrigere.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 00:24   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her har du en artikkel fra legetidskriftet der du blandt annet finner dette:

Sitat:

Få får varige fysiske mén

På den annen side har barn vært utsatt for overgrep uten at dette kan dokumenteres ved hjelp av fysiske funn. Studier har blant annet vist at vev har stor evne til tilheling, og at kun et fåtall av misbrukte barn får varige fysiske forandringer. Overgriper tilnærmer seg også ofte barnet på en gradvis måte, noe som gjør at man sjelden finner sikre tegn på skader hos barna. I 1994 publiserte Adams og medarbeidere en viktig studie som viste at ”det er normalt å være normal”, også for seksuelt misbrukte barn.

Og i fall noen igjen velger å missforstå meg. Jeg er ikke akkurat upåvirket av temaet om seksuelle overgrep. Jeg er tilhenger av langt raskere inngripen og langt strengere straffer osv.

Men det er på det rene. Kjønnslemlestede jenter har alle fysiske skader som aldri kan repareres. og forferdelige psykiske traumer.
Traumer som er umulig for oss andre og fatte, men som mange (ikke alle) klarer å fungere med.

Offere for seksuelle overgrep har ikke alle permanente fysiske skader, mend e har også forferdelige psykiske traumer. Traumer som er umulig for oss andre og fatte, men som menge (ikke alle) klarer å fungere med.

Men det er ingen konkurranse.

Jeg tror faktisk mange offere for seksuelle overgrep ser poenget mitt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 00:30   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Her har du en artikkel fra legetidskriftet der du blandt annet finner dette:

Og i fall noen igjen velger å missforstå meg. Jeg er ikke akkurat upåvirket av temaet om seksuelle overgrep. Jeg er tilhenger av langt raskere inngripen og langt strengere straffer osv.

Men det er på det rene. Kjønnslemlestede jenter har alle fysiske skader som aldri kan repareres. og forferdelige psykiske traumer. Traumer som er umulig for oss andre og fatte, men som mange (ikke alle) klarer å fungere med.

Offere for seksuelle overgrep har ikke alle permanente fysiske skader, mend e har også forferdelige psykiske traumer. Traumer som er umulig for oss andre og fatte, men som menge (ikke alle) klarer å fungere med.

Men det er ingen konkurranse.

Jeg tror faktisk mange offere for seksuelle overgrep ser poenget mitt.

Jeg kan ikke annet en å bli voldsomt provosert av deg så jeg burde ikke men greit nok. Du kan jo tro de fleste kommer seg over flere år med incest men igjen påpeker jeg, NOEN gjør det, andre ikke. Kjenner du noen som er omskåret? Jeg kjenner 1 gamisk dame som er det og 2 nigerianske, alle lever normale liv, ingen traumer ... men herregud, jeg ville aldri, av den grunn, si at "de fleste" kommer seg over det ....

Så du mener det er "verre" å bli omskåret en det er for et barn å bli voldtatt flere tusen ganger gjennom en oppvekst? Et overgrep en gang kan sammenliknes med flere tusen overgrep? Jeg fatter ikke at dette egentlig kan sammenliknes ....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 19:57   #25
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes begge deler er ille, umulig å sette opp mot hverandre. Hva er verst for en liten jentekropp? Å bli penetrert av en voksen mann og misbrukt i flere år eller bli omskåret? Helt umulig for meg å ta stilling til fordi begge deler er helt "sykt" for meg.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei men nå spurte nå engang HI om disse to tingene kan sammenliknes og det er jo nettopp det folk gjør her. For meg er begge deler så sykt at jeg blir fysisk kvalm av å prøve å vurdere hva som er verst
...
Egentlig går det ikke an å sammenlikne fordi det er to helt forskjellige typer overgrep.

Egentlig er dette en kommentar til alle innleggene dine Lisa. Jeg kjenner på meg selv at jeg er veldig enig med deg. Jeg synes det er uhyre vanskelig å gjøre en slik sammenligning - og jeg hadde ikke en gang tenkt tanken før jeg leste artikkelen jeg linket til i hovedinnlegget.

Men - og det er for meg et viktig men - hvis jeg skal ha en formening om straffenivået på denne typen kriminelle handlinger må det kunne være mulig å sammenligne forbrytelsene. (Nå er ikke jeg jurist - langt derifra - men jeg synes alikevel at jus er interessant. Og i Norge har vi et lovsystem hvor vi graderer forbrytelser. Feks er overlagt drap den alvorligste forbrytelsen i Norge. Ingen andre forbrytelser kan straffes strengere. I USA har de feks et helt annet straffesystem, men straffer som legger seg "opp" på hverandre og man kan bli dømt for 213 års fengsel. Jeg kjenner ikke til andre rettsapperater enn dette.)

Gammel 10-07-07, 22:22   #26
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Vi er i 2007 og først nå skal dette straffes. Dette har da foregått i flere tusen år, har det ikke? En stor skam at det ikke er livstid for omskjæring!!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 17:50   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først må man definere type incest. Det er, i mine øyne, verre med en far som voldtar sitt eget barn gjennom mange år enn en perifer onkel som tafser litt på en nevø/niese et par ganger. Første vil jeg påstå er langt verre enn omskjæring (muligens avhengig av grad) og andre vil aldri komme opp mot alvorlig omskjæring. Sinnet kan man lege, kjønnsorganer kan man aldri reparere.

Gammel 14-07-07, 20:51   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Vi er i 2007 og først nå skal dette straffes. Dette har da foregått i flere tusen år, har det ikke? En stor skam at det ikke er livstid for omskjæring!!

Jeg tror ikke det har foregått så lenge. :ikke_helt_sikker_bare_antar:

Ung.no sier:

Omskjæring og religion Omskjæring praktiseres av folk fra ulike religioner. Ingen religion krever omskjæring av kvinner.
Omskjæring er basert på tradisjon og ikke religion. Alle religioner sier at man ikke skal skade Guds skaperverk, for kroppen din er Guds skaperverk som mennesker ikke skal endre på. Ingen av de 'hellige bøkene' anbefaler eller i det hele tatt snakker om omskjæring av kvinner.
Enkelte miljøer har likevel brukt religionen til å legitimere omskjæring av jenter. Mange mener at islam støtter omskjæring av jenter. Men de fleste muslimer i verden praktiserer det ikke. Verken i de arabiske landene, Midt-Østen eller Asia er kvinnelig omskjæring særlig utbredt. Det er primært i land der omskjæring allerede er en vanlig kulturell praksis, at man søker å gi det en legitimitet ved å knytte det til religion. Derfor finnes det religiøse ledere som støtter omskjæring av kvinner, og andre religiøse ledere som er imot denne praksisen. Noen religiøse ledere støtter eller tillater visse typer omskjæring, mens andre er imot alle typer. I land der omskjæring er utbredt, så som i Etiopia, Eritrea, Sudan og Egypt, praktiseres skikken generelt både av kristne, muslimer og andre.

Gammel 15-07-07, 00:10   #29
Frantzen
Passiv

Standard

Både kjønnslemlestelse og incest/voldtekt er handlinger som er grusomme og utilgivelige (heldigvis kalles det nå kjønnslemlestelse og ikke bare omskjæring, som ikke sier noe som helst om grusomheten i det. Det tror jeg har fått opp øynene til mange søvngjengere...)
Jeg både skjønner og skjønner ikke diskusjonen rundt "hva som er verst", men dette kommer jo også så an på hvem det er som opplever det! For en jente kan kjønnslemlestelse være så omseggripende at hele livet blir ødelagt av det, for en annen så er livet godt mulig å leve på tross av dette. Det samme gjelder for de som blir seksuelt misbrukt. Vi er alle så forskjellig rustet, og det er veldig ulikt hvordan ofrene blir møtt og støttet i ettertid (noen blir faktisk motarbeidet!)

Det er så mye som spiller inn, og jeg syns alt koker ned til at det er totalt uakseptabelst å misbruke barns tillit på den ene eller den andre måten. Straffen for begge deler bør være betydelig!

Jeg håper dessuten at norske myndigheter snart skjærer igjennom på den ene eller andre måten og slutter å luske i buskene rundt kjønslemlestelse-problematikken, bare fordi det tilhører en annen kultur. Hva hadde ikke skjedd dersom en norsk jente ble utsatt for det samme???

Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 00:13   #30
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjer nå her i Norge også, fullstendig lovlig. Gutter kjønnslemlestes på norske sykehus uten at noen hever et øyebryn.

Gammel 15-07-07, 00:18   #31
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det skjer nå her i Norge også, fullstendig lovlig. Gutter kjønnslemlestes på norske sykehus uten at noen hever et øyebryn.

Jeg synes ikke overgrepet kan samenlignes. Jeg ville ikke ha valgt omskjering for en sønn selv, men jeg ser ikke på det som et samenlignbart overgrep.

De omskjerte gutter jeg har kjent har på ingen måte vært lemlestet i at det har redusert deres funksjon eller nytelse på noen måte. Personlig synes jeg det er litt kjedelig da. Det er vel også rapporter om at kvinner med omskjerte partnere har lavere hyppighet av visse sykdommer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 00:19   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og jeg gjentar meg selv for en millionte gang på dette forumet; det er flere former av kvinnelig omskjæring, også metoder som er et MINDRE inngrep enn omskjæring av gutter. Det er likefullt forbudt, mens omskjæring av gutter er lovlig. Det bør være likhet for loven og mannlig omskjæring uten medisinsk grunnlag bør forbys!

Gammel 15-07-07, 00:23   #33
Frantzen
Passiv

Standard

Fokuset har jo ikke vært på gutter - er det fordi det ikke er like ille? Eller...? Tviler på at det ville blitt akseptert om en norsk jente ble utsatt for dette!

Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 00:27   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Selvsagt er ikke mannlig omskjæring like ille som grad 2-4 av kvinnelig omskjæring. Men det er absolutt like ille som grad 1 av kvinnelig omskjæring, som er forbudt.

Sitat:

Clitoridectomy involves the removal or splitting of the clitoral hood, termed "hoodectomy" (or "clitorodotomy"), with or without excision of the clitoris, see Diagram 1B. The clitoral hood is the female prepuce, homologous to the foreskin of the male.

Gammel 15-07-07, 00:38   #35
Frantzen
Passiv

Standard

Det er likefullt forbudt, mens omskjæring av gutter er lovlig. Det bør være likhet for loven og mannlig omskjæring uten medisinsk grunnlag bør forbys!

Dette skriver jeg gjerne under på

Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 12:48   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det som helt unødvendig i "the age of Asan" å omskjære gutter. De har det bedre med forrhud enn uten, etter hva jeg kan skjønne.

Men jeg vil virkelig slå et slag for økt hygiene blant gutter. Feks synes jeg at de som har sønner skal lære dem å tørke tissen med litt papir etter de har tisset, så det ikke kommer dråper eller fester seg greier på tissen. De må lære seg å vaske hender etter de har vært på do, og vaske seg skikkelig en gang om dagen. Det er så mange menn som er grisete, det viser jo alskens undersøkelser. Knapt halvparten som vasker hendene etter de har vært på do, jo!

Gammel 15-07-07, 12:51   #37
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Synes ikke disse overgrepene kan sammenlignes. Hva strafferammene angår så synes jeg at straffene for forbrytelser her i Norge er altfor lave. Da tenker jeg på drap og voldtekt ol. Som Sitron skrev(mener det var ho) så spiller jo graden av overgrep inn her også. Det er jo forskjell på "tafsing" og penetrering. Kjenner at dette ikke er lett å skrive. Er så mye vondt som enkelte barn blir utsatt for. Blir så lei meg og fortvilt over at voksne gjør slikt mot barn.
Uansett overgrep så bør straffelengden forlenges.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.