Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norske barn mishandlet på koranskole i Somalia

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-17, 19:22   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i Somalia

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Har du?

Nei, egentlig ikke.

Gammel 09-11-17, 15:18   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tanke på at en somalisk jevnaldring med min eldste nå er savnet fra vårt nærområde, så smalt denne ekstra hardt.

Det somaliske miljøet er vel i en virkelig særstilling når det gjelder integrasjon. En ting er arbeidsinnvandrere (som de fra Pakistan), som trodde de skulle være her noen år, tjene nok penger til å skaffe seg et godt liv i hjemlandet, men som så ender opp med å bli her av familiære og komplekse årsaker - barn med røtter her, mulighet til å skaffe deler av storfamilien en bedre liv gjennom ekteskap med barna her, osv - og som ofte sørger dypt over livet de forlot, blandet med takknemlighet over livet de kan gi barna her. Der har man ofte fått til ganske god integrasjon i de videre generasjonene, og de som kom først har vært mest fokusert på jobb og jobb.

Så er det de politiske flyktningene og flyktninger fra krig, som sørger over det tapte, krummer nakken og jobber for å bygge et nytt liv der de har kommet, om ikke for seg selv, så for barna.

Svært mange fra Somalia kom hit som flyktninger, samtidig som det fantest store, relativt trygge områder i Somalia, og har i mye større grad for alle praktiske forhold vært økonomiske migranter som har kunnet beholde sterke bånd til hjemlandet, sendt barna hjem på skole, hatt lange ferier og opphold hjemme, osv. Det gir et veldig dårlig utgangspunkt for integrering, tror jeg. Og jeg tror man innså for sent at det som har fungert sånn noenlunde for andre grupper, feiler fullstendig for denne.

Man har også kommet altfor sent på banen når det gjelder kontroll med hva statstøttede menigheter har fått lov til å drive med, med imamer helt uten forankring i Norge, og det har nok tatt for lang tid for barnevernet å få tilstrekkelig med kompetanse og kapasitet til å håndtere disse utfordringene.

Gammel 09-11-17, 18:15   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy faen!

Nå fikk jeg vondt langt inn i sjela. Den somaliske jenta i klassen til snuppa kom ikke på skolen etter sommerferien. Da snuppa og noen venninner ringte på for å spørre etter henne fikk de beskjed av foreldrene (!) at hun kanskje kom etter høstferien. De har fremdeles ikke sett noe til henne.

Jenta er bare 12 år, og har ikke funnet på noe tull .... men allikevel.

Jeg kan ikke forstå at dette fremstår som et bedre alternativ enn «å bli norsk».

Gammel 09-11-17, 19:04   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Dette skjer ikke bare i somaliske miljøer. Vi har hatt tyrkiske elever som er sendt hjem til hjemlandet for at man skal få skikk på dem. Det samme med pakistanske. Som skole melder vi bekymring til BV og melder dem utflyttet til NAV. De fleste av barna som blir sendt til Somalia bor sammen med slektninger, ikke på en koranskole, men det kan være tøft nok det. Jeg kjenner et tilfelle hvor barnet kom tilbake med kraftig PTSD og varige fysiske skader etter mishandling fra familiemedlemmer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 19:35   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, vi hjelper ikke alle som kommer til Norge. Kan du ikke rulle inn om du bare skal fordømme debatten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 19:37   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, vi hjelper ikke alle som kommer til Norge. Kan du ikke rulle inn om du bare skal fordømme debatten.

Vi hjelper definitivt for mange, og det helt uten at jeg er redd for "svenske tilstander" eller noe annet i den gaten. Og: Fordømme debatten, hva snakker du om? Å ha et annet synspunkt enn deg, er ikke det samme som at jeg fordømmer debatten?
Eller mente du fordummer? For jeg gjør ikke det heller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 19:39   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente fordummer. Og det handler ingenting om uenighet, men usannheter. Om du er interessert i å lese mer om Somalia, retur og regler for beskyttelse og opphold kan du lese her: https://www.udiregelverk.no/no/retts...r/pn-2013-002/

Gammel 09-11-17, 19:46   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slutt å hersketeknikke meg ved å lenke til udir. Jeg vet like godt som deg hvilke regler som finnes for opphold i Norge. Men som på alle andre områder er regler og teori en ting, mens hva som skjer i virkeligheten når skjønn, lyving på alder og identiet og hva_har_du blir blandet inn. Jeg synes det er et betimelig å diskutere hvorfor man velger å bo i Norge når barna kan sendes tilbake til hjemlandet for å gå på skole. At du prøver å kneble meg ved å si at jeg fordummer debatten, er det virkelig dumme og skremmende her. Jeg foreslår at man heretter merker med "SV-debatt" eller "Bare sosialistiske synspunkt ønsket" når man starter en tråd.

Gammel 09-11-17, 19:52   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Når du sier at vi må slutte å hjelpe ALLE, syns jeg du fordummer, for det vet både du og jeg at ikke er sant. Å diskutere om man skal gi mennesker som reiser hjem opphold kan vi godt. Jeg syns for øvrig det er en avsporing (som du gjerne må ta), og det hjelper vel ikke akkurat ungene som er rammet her å bli kastet ut av landet sammen med foreldrene sine.

Gammel 09-11-17, 20:01   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Når du sier at vi må slutte å hjelpe ALLE, syns jeg du fordummer, for det vet både du og jeg at ikke er sant. .

Nå tok du bort resten av setningen min, da, hvorfor det? Hvis du hadde sitert meg riktig, hadde du fått med jeg skrev at vi må slutte å hjelpe alle som kommer til Norge fordi de får et lettere liv her enn de ville hatt i hjemlandet.

Og ja, integrering, integrering, integrering-klart det er viktig å jobbe med det. Men vi må også tørre å stille krav. Hva med et grunnbeløp når man kommer til Norge. Et litt høyre nivå når man består norskprøven på Nivå A, litt mer når man består B1 og max. når man består B2? Flere enn jeg som tror det hadde fått fart på sakene hos de somalske damene? Jeg har jobbet i skolen i 20 år, og jeg synes det er hårreisende å måtte kontakte tolk for mødre som har født barna sine i Norge. Jeg underviser 16-18-åringer....For mange snakker ikke norsk i det hele tatt, etter nesten en mannsalder i Norge, og jeg mener vi må tørre å stille krav. Vi stiller ikke nok krav. Ikke til nordmenn heller, i mange sammenhenger, men det er en annen diskusjon.

Gammel 09-11-17, 20:06   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nå tok du bort resten av setningen min, da, hvorfor det? Hvis du hadde sitert meg riktig, hadde du fått med jeg skrev at vi må slutte å hjelpe alle som kommer til Norge fordi de får et lettere liv her enn de ville hatt i hjemlandet.

Nå blir jo ikke påstanden din noe riktigere av det.

Jeg er enig i at det er hårreisende at norskfødte vgs-elever har mødre som ikke snakker norsk. Jeg tror det kan være en endring, hvertfall snakker de somaliske mødrene på skolen til min sønn temmelig bra norsk, mange er i jobb og de er temmelig velintegergrerte. Men det er nok store variasjoner, og det er helt klart et miljø som styres av sterke interne krefter. I følge en jeg kjenner som jobber ganske tett på deler av det somaliske miljøet henter de nye info fra somaliere i USA. F.eks kom valsineskepsisen derifra.

Gammel 09-11-17, 20:09   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har opplevd elever som er sendt tilbake til land som de har flyktet fra og tenker som rine - hvis det er trygt nok til å sende ungene dit på egen hånd, kan resten av familien sendes etter. Da tenker jeg det blir slutt på å sende ungene tilbake ganske kjapt.

Gammel 09-11-17, 20:12   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har opplevd elever som er sendt tilbake til land som de har flyktet fra og tenker som rine - hvis det er trygt nok til å sende ungene dit på egen hånd, kan resten av familien sendes etter. Da tenker jeg det blir slutt på å sende ungene tilbake ganske kjapt.

Nettopp -krav og konsekvenser. Logiske konsekvenser.

Gammel 09-11-17, 21:07   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Realiteten er at dette allerede er en mulighet. Hvis de dømmes for frihetsberøvelse, kan de faktisk utvises, forutsatt at de ikke har norsk statsborgerskap.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-17, 22:02   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

når det gjelder å legge sanksjoner på folk som ikke består tester, så har mange som forsker på denslags argumenter svært godt for hvorfor det er faglig sett idiotisk. Her er f.eks. fra diskusjonen rundt "statsborgertester" for noen år siden. http://pahoyden.no/2015/01/seier-nei...tatsborgartest

Disse damene trenger ikke bare å lære norsk. De trenger å lære å lære i en skolesetting, de trenger å lære å ta tester, og de trenger å ha en såpass grei situasjon rundt artar de har plass i hodet til å konsentrere seg om å ta inn nye ting. Alt det der tar tid. Men det får de ikke. Det skjæres ned og strammes inn på norskopplæringen. Sist jeg var borti den slags opplæring, så hadde man feks maks fire år på å få noen gjennom grunnskolepensum, med litt tillegg hvis de var helt analfabeter. Og vi kan ikke sammenligne med oss selv. Jeg skulle fint klart å karre meg gjennom arabisk skole på noen år. Men tenk heller på de folka dere har møtt i løpet av grunnskolen som knapt lærte titallssystemet i løpet av ungdomsskolen. De skoleflinke klarer seg. Men en del av de som kommer tilsvarer "2er-elevene" i norsk skole.

Jeg er helt med på å kreve oppmøte og aktiv deltakelse, kreve at de leverer etter beste evne på alle lekser, etc. Men det må være lov å ha lærevansker selv om man er innvandrer.

Gammel 09-11-17, 23:08   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg er helt med på å kreve oppmøte og aktiv deltakelse, kreve at de leverer etter beste evne på alle lekser, etc. Men det må være lov å ha lærevansker selv om man er innvandrer.

Kjære vene, det er vel ingen som har sagt at her skal folk komme rett fra bombehelvetet til skolebenken for å ta norsktest? Jeg er for å gi folk tid, hjelp til å bearbeide traumer hvis de trenger det. Men hvis du ikke snakker et ord norsk etter 15 år i Norge, handler det om langt mer enn lærevansker (ja, innvandrere har også lov til å ha lærevansker, har noen sagt noe annet?) det handler om at man ikke ønsker å forholde seg til naboer, skole, norsk TV, vise interesser for språket egne barn snakker daglig etc.

Gammel 09-11-17, 23:18   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kjære vene, det er vel ingen som har sagt at her skal folk komme rett fra bombehelvetet til skolebenken for å ta norsktest? Jeg er for å gi folk tid, hjelp til å bearbeide traumer hvis de trenger det. Men hvis du ikke snakker et ord norsk etter 15 år i Norge, handler det om langt mer enn lærevansker (ja, innvandrere har også lov til å ha lærevansker, har noen sagt noe annet?) det handler om at man ikke ønsker å forholde seg til naboer, skole, norsk TV, vise interesser for språket egne barn snakker daglig etc.

Du foreslo å rangere ytelser etter hvilke tester de består.

Gammel 09-11-17, 23:29   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg synes man skal vise interesse og gjøre en innsats for å lære om språk og kultur i det landet man ønsker å bo i, og som man ønsker at skal forsørge en. Jeg tror ikke du skal ta for gitt at alle somalske damer som ikke har lært seg norsk etter tiår i landet har lærevansker.

Gammel 09-11-17, 23:30   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kanskje etter hva de deltar på og viser interesse for, i det minste? Selv om livet og hverdagen i seg selv tydeligvis ikke er motivasjon NOK til å lære seg de enkleste fraser, kan jo tenkes at økonomiske incentiver vil være det?

Gammel 09-11-17, 23:55   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Eller kanskje etter hva de deltar på og viser interesse for, i det minste? Selv om livet og hverdagen i seg selv tydeligvis ikke er motivasjon NOK til å lære seg de enkleste fraser, kan jo tenkes at økonomiske incentiver vil være det?

Jeg er helt med på å stramme inn for de som ikke deltar. Men det er fundamentalt annerledes enn å måle etter hvor godt folk lykkes. Jeg har møtt folk som gjør sitt ytterste for å få til norsken og komme ut i arbeidslivet, men ikke eier hverken språkøre eller konsentrasjonsevne, og jeg har møtt noen j. idioter som har holdninger som ikke ligner grisen, men som har hode og andre forutsetninger som gjør at de scorer bra på testene som er nevnt over.

Vi justerer jo ikke arbeidsledighetstrygden etter hvor bra karakterer nordmenn hadde på grunnskolen heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.