|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i Somalia
Nei, egentlig ikke.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaMed tanke på at en somalisk jevnaldring med min eldste nå er savnet fra vårt nærområde, så smalt denne ekstra hardt.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaFy faen!
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaDette skjer ikke bare i somaliske miljøer. Vi har hatt tyrkiske elever som er sendt hjem til hjemlandet for at man skal få skikk på dem. Det samme med pakistanske. Som skole melder vi bekymring til BV og melder dem utflyttet til NAV. De fleste av barna som blir sendt til Somalia bor sammen med slektninger, ikke på en koranskole, men det kan være tøft nok det. Jeg kjenner et tilfelle hvor barnet kom tilbake med kraftig PTSD og varige fysiske skader etter mishandling fra familiemedlemmer.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vi hjelper definitivt for mange, og det helt uten at jeg er redd for "svenske tilstander" eller noe annet i den gaten. Og: Fordømme debatten, hva snakker du om? Å ha et annet synspunkt enn deg, er ikke det samme som at jeg fordømmer debatten? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaJeg mente fordummer. Og det handler ingenting om uenighet, men usannheter. Om du er interessert i å lese mer om Somalia, retur og regler for beskyttelse og opphold kan du lese her: https://www.udiregelverk.no/no/retts...r/pn-2013-002/
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaSlutt å hersketeknikke meg ved å lenke til udir. Jeg vet like godt som deg hvilke regler som finnes for opphold i Norge. Men som på alle andre områder er regler og teori en ting, mens hva som skjer i virkeligheten når skjønn, lyving på alder og identiet og hva_har_du blir blandet inn. Jeg synes det er et betimelig å diskutere hvorfor man velger å bo i Norge når barna kan sendes tilbake til hjemlandet for å gå på skole. At du prøver å kneble meg ved å si at jeg fordummer debatten, er det virkelig dumme og skremmende her. Jeg foreslår at man heretter merker med "SV-debatt" eller "Bare sosialistiske synspunkt ønsket" når man starter en tråd. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Nå tok du bort resten av setningen min, da, hvorfor det? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Nå blir jo ikke påstanden din noe riktigere av det.
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaJeg har opplevd elever som er sendt tilbake til land som de har flyktet fra og tenker som rine - hvis det er trygt nok til å sende ungene dit på egen hånd, kan resten av familien sendes etter. Da tenker jeg det blir slutt på å sende ungene tilbake ganske kjapt.
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Nettopp -krav og konsekvenser. Logiske konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
villende
|
Realiteten er at dette allerede er en mulighet. Hvis de dømmes for frihetsberøvelse, kan de faktisk utvises, forutsatt at de ikke har norsk statsborgerskap. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i Somalianår det gjelder å legge sanksjoner på folk som ikke består tester, så har mange som forsker på denslags argumenter svært godt for hvorfor det er faglig sett idiotisk. Her er f.eks. fra diskusjonen rundt "statsborgertester" for noen år siden. http://pahoyden.no/2015/01/seier-nei...tatsborgartest
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Kjære vene, det er vel ingen som har sagt at her skal folk komme rett fra bombehelvetet til skolebenken for å ta norsktest? Jeg er for å gi folk tid, hjelp til å bearbeide traumer hvis de trenger det. Men hvis du ikke snakker et ord norsk etter 15 år i Norge, handler det om langt mer enn lærevansker (ja, innvandrere har også lov til å ha lærevansker, har noen sagt noe annet?) det handler om at man ikke ønsker å forholde seg til naboer, skole, norsk TV, vise interesser for språket egne barn snakker daglig etc. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Du foreslo å rangere ytelser etter hvilke tester de består.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Jeg synes man skal vise interesse og gjøre en innsats for å lære om språk og kultur i det landet man ønsker å bo i, og som man ønsker at skal forsørge en. Jeg tror ikke du skal ta for gitt at alle somalske damer som ikke har lært seg norsk etter tiår i landet har lærevansker. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Eller kanskje etter hva de deltar på og viser interesse for, i det minste? Selv om livet og hverdagen i seg selv tydeligvis ikke er motivasjon NOK til å lære seg de enkleste fraser, kan jo tenkes at økonomiske incentiver vil være det?
|
|
|
#20 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er helt med på å stramme inn for de som ikke deltar. Men det er fundamentalt annerledes enn å måle etter hvor godt folk lykkes. Jeg har møtt folk som gjør sitt ytterste for å få til norsken og komme ut i arbeidslivet, men ikke eier hverken språkøre eller konsentrasjonsevne, og jeg har møtt noen j. idioter som har holdninger som ikke ligner grisen, men som har hode og andre forutsetninger som gjør at de scorer bra på testene som er nevnt over.
|
![]() |
|
|