|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartI så fall er vi klar definert som lavere middelklasse.
|
|
|
#22 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartHva med oss som er en av hver da?
|
|
|
#23 |
|
ræv med ører
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Prøv med noe egendefinert. F.eks. Øvre arbeiderklasse. Eller arbeidende middelklasse.
|
|
|
#25 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg liker å være i arbeiderklassen. Jeg får fortsette å være der siden han jeg bor med nå kun har fagbrev og er selvstendig næringsdrivende. At jeg har 8 år på skole etter vgs får bare være
|
|
|
#26 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartDette med klasser er vel litt ut i Norge nå? Selv om man prater om økte forskjeller.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 10-07-07 kl 17:53. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synes jeg var vanskelig... |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartVi tilhører hhv øvre middelklasse (Dibmannen) og lavere middelklasse (jeg, som er lærer) iflg Wikipedias definisjon. Begge barn begyndte i barnehage/hos dagmamma så snart vores vanlige permisjonstid var utløpet: storebror var 7 måneder, minstemann 11 måneder.
|
|
|
#29 |
|
intro
|
Ja, det trodde jeg også.
|
|
|
|
#30 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartMannen min er yrkesutdannet og jeg er akademisk utdannet. Vi lever godt, har hus, båt og biler, og jeg definerer oss derfor som middelklasse. Sist redigert av Fruktflua : 10-07-07 kl 16:56. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartS begynte i barnehagen når hun var 1 år og 8 måneder. Hun var da nærmere 2 år, enn 1 år. Skal jeg da svare ved 2 årsalder? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, det virker også som folk blander dette med yrke og materielle goder som et tegn på klassetilhørighet. For meg så er det et tegn på at den type klasseskille som vi prater om ikke passer inn i dagens samfunn. Ihvertfall når man betegner arbeiderklassen slik som det mentes før.
|
|
|
#33 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har arbeiderklassebakgrunn, mannen middelklasse. Vi har utdannelse på bachelornivå fra høyskole / universistet begge to. Snuppa begynte i barnehage som ettåring, og det gjør nok lillegutt også om vi får plass. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
-
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.
I følge Magnus Marsdal er man middelklasse dersom man har høyere utdanning. Lønn har ikke så mye å si for definisjonen, der utdanning og kulturtilhørighet. Det finnes selvsagt noe intelligentsia som er uutdannet, men intellektuell. Marsdal er selv en sånn uutdannet, men belset, røver. Han har ingen utdanning etter videregående, men har lest mer sosiologi enn halvparten av dem som har tatt det.
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Økonomer og leger er i akkurat samme klasse. Middelklassen.
|
|
|
#37 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartHvis man ikke er fornøyd med Wikipedias fremstilling kan man selvfølgelig også bruke leksikonet Caplexs versjon:
|
|
|
#38 |
|
Nek er allrighte dyr
Fniser litt jeg også. Men jeg tror alikevel at folk ikke definerer seg som arbeiderklasse på samme måte som før, det er en del som er forandret i både tankemåte og yrker. Det er mange flere funksjonærer nå enn på min bestefars tid. Jeg er heller ikke sikker på at flyvertinner og servitører vil klassifisere seg som arbeiderklasse. Yrkesbetegnelsene synes jeg også utrykker dette, det er ikke så mange lagerformenn og vaskekjerringer mer. Men nå er jeg mer inne på hvordan folk tenker enn hvordan sosiologer og andre definerer dette.
|
|
|
#39 |
|
Fortynnet
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg syns klassebegrepet er veldig ullent, og blander sammen både utdannelse, økonomi og om arbeidet kan defineres som kroppsarbeid. Hvis kokker tilhører arbeiderklassen, tror dere f.eks. Paul Bocuse og andre kjendiskokker definerer seg som arbeiderklasse? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Epikur
|
Klassetilhørigheten din er ullen, ja.
|