Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 21 13,73%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 8 5,23%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 17 11,11%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 2 1,31%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 86 56,21%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 29 18,95%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 7 4,58%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-07, 12:29   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

I så fall er vi klar definert som lavere middelklasse. Begge barna begynte/begynner i barnehagen rett etter fylte ett år.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 12:37   #22
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Hva med oss som er en av hver da?

Gammel 10-07-07, 12:48   #23
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hva med oss som er en av hver da?

Prøv med noe egendefinert. F.eks. Øvre arbeiderklasse. Eller arbeidende middelklasse.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 13:45   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er altså lavere middelklasse hvis man går etter wikipedia sin definisjon.

Gammel 10-07-07, 13:50   #25
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Prøv med noe egendefinert. F.eks. Øvre arbeiderklasse. Eller arbeidende middelklasse.

Jeg liker å være i arbeiderklassen. Jeg får fortsette å være der siden han jeg bor med nå kun har fagbrev og er selvstendig næringsdrivende. At jeg har 8 år på skole etter vgs får bare være

Gammel 10-07-07, 13:55   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette med klasser er vel litt ut i Norge nå? Selv om man prater om økte forskjeller.
Mine besteforeldre var arbeiderklasse, men mormor var egentlig fra en kjøpmannsfamilie/øvre middelklasse, mine foreldre er kanskje lavere middelklasse, men har nok stor tilhørighet til den gammeldagse betegnelsen arbeiderklasse pga oppveksten. Jeg og mannen jeg er litt usikker på. Han er akademiker og jeg er "funksjonær" med lav utdanning, kanskje middelklasse?
Min eldste begynte hos dagmamma som eneste barn da han var 11 mnd, begynte i barnehagen da han var 2,5 år. Min yngste begynte da hun var 16 mnd.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 10-07-07 kl 17:53.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 14:14   #27
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

I kontrast brukes begrepet lavere middelklasse og småborgerskap om yrkesgrupper som lærere, funksjonærer og visse grupper selvstendig næringsdrivende.

Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft.

I vanlig dagligtale defineres arbeider dels som en i det store flertallet i samfunnet som ikke er bonde, butikkeier, bedriftseier e.l., men lever av lønnsarbeid.

Dette synes jeg var vanskelig...

Jeg er lever av å selge min egen arbeidskraft og arbeider for lønn. Jeg er en nymotens håndtverker som jobber med hodet i stede for nevene. Jeg eier ikke noe av det jeg jobber med. Så slik sett er jeg vel en arbeider? Men så har jeg utdanning, god lønn og sitter på kontor.... Da er man kanskje en funksjonær?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 15:31   #28
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Vi tilhører hhv øvre middelklasse (Dibmannen) og lavere middelklasse (jeg, som er lærer) iflg Wikipedias definisjon. Begge barn begyndte i barnehage/hos dagmamma så snart vores vanlige permisjonstid var utløpet: storebror var 7 måneder, minstemann 11 måneder.

Jeg mistrives sterkt med å gå hjemme i længere tid, jeg syntes barna kjedet seg, og så var det viktigt for minstemann at komme seg ut i et norsktalende miljø så fort som mulig, i og med at vi forventer at han skal gå i skole her og vi ikke taler norsk hjemme.

Vi bor i et område som sosialt sett er veldig "blandede bolsjer", og det er rigtigt at det er de med bedre jobb som har deres barn i barnehage/SFO. Jeg har også fått en del giftpiler fra naboer og foreldre til storebrors klassekammerater om, at de syntes synd på mine barn som ble "satt bort" i så tidlig en alder.

Jeg har også bemerket, at storebror fortrinsvis velger seg venner hvis foreldre har høyere utdanning og jobb. Dette skyldes sikkert delvis at det er disse barn som han var sammen med i SFO.

Gammel 10-07-07, 15:52   #29
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Dette med klasser er vel litt ut i Norge nå? Selv om man prater om økte forskjeller.

Ja, det trodde jeg også.

For øvrig ble jeg ørlite provosert av at leger og jurister liksom skal tilhøre en høyere klasse enn andre med minst like lang utdanning.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 15:53   #30
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Mannen min er yrkesutdannet og jeg er akademisk utdannet. Vi lever godt, har hus, båt og biler, og jeg definerer oss derfor som middelklasse.

Sist redigert av Fruktflua : 10-07-07 kl 16:56.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 15:55   #31
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

S begynte i barnehagen når hun var 1 år og 8 måneder. Hun var da nærmere 2 år, enn 1 år. Skal jeg da svare ved 2 årsalder?
Jeg har bachelorutdanning + noen studiepoeng over det (30).
Han jeg skal dele livet med er snart i øvre middelklasse, men han er jo ikke barnefaren. Hva svarer jeg mon tro?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 16:23   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, det trodde jeg også.

For øvrig ble jeg ørlite provosert av at leger og jurister liksom skal tilhøre en høyere klasse enn andre med minst like lang utdanning.

Ja, det virker også som folk blander dette med yrke og materielle goder som et tegn på klassetilhørighet. For meg så er det et tegn på at den type klasseskille som vi prater om ikke passer inn i dagens samfunn. Ihvertfall når man betegner arbeiderklassen slik som det mentes før.
Lege-og juriststatusen har mer med god gammel status å gjøre, enn det at de tilhører en høyere klasse enn f.eks økonomer eller ingeniører.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-07-07, 17:57   #33
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har arbeiderklassebakgrunn, mannen middelklasse. Vi har utdannelse på bachelornivå fra høyskole / universistet begge to. Snuppa begynte i barnehage som ettåring, og det gjør nok lillegutt også om vi får plass.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 18:19   #34
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Wikipedia sier:

Og hvis dere foretrekker noe annet, kan dere jo bare lage deres egen klassedefinisjon og skrive den i Wikipedia selv.

Ben "as always" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 19:01   #35
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

NÅ defineres vi vel som middelklasse (Hvor går grensa på det da? - vi er iallefall begge høyere utdannet)

I følge Magnus Marsdal er man middelklasse dersom man har høyere utdanning. Lønn har ikke så mye å si for definisjonen, der utdanning og kulturtilhørighet. Det finnes selvsagt noe intelligentsia som er uutdannet, men intellektuell. Marsdal er selv en sånn uutdannet, men belset, røver. Han har ingen utdanning etter videregående, men har lest mer sosiologi enn halvparten av dem som har tatt det.

Gammel 10-07-07, 19:06   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, det virker også som folk blander dette med yrke og materielle goder som et tegn på klassetilhørighet. For meg så er det et tegn på at den type klasseskille som vi prater om ikke passer inn i dagens samfunn. Ihvertfall når man betegner arbeiderklassen slik som det mentes før.
Lege-og juriststatusen har mer med god gammel status å gjøre, enn det at de tilhører en høyere klasse enn f.eks økonomer eller ingeniører.

Økonomer og leger er i akkurat samme klasse. Middelklassen.

Arbeiderklassen er dem som jobber i industri, verkstedarbeidere, kokker, servitører, stuepiker, renholdere, hjelpepleiere, dem som legger fisk på boks eller fileterer fisken, folk som jobber i butikk, lagerarbeidere, sjåfører, konduktører, flyvertinner, parkarbeidere, veiarbeidere, trikkeførere, gartnere, snekkere, murere, malere, mekanikere, osv. osv.

Jeg fniser litt hver gang jeg treffer folk som lurer på hvem denne arbeiderklassen er, og som tror at den ikke finnes. Hvem tror de rer opp senga når de er på hotell eller vasker på kontoret deres? Kan det være magi?

Gammel 10-07-07, 19:10   #37
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og hvis dere foretrekker noe annet, kan dere jo bare lage deres egen klassedefinisjon og skrive den i Wikipedia selv.

Ben "as always" Murphy

Hvis man ikke er fornøyd med Wikipedias fremstilling kan man selvfølgelig også bruke leksikonet Caplexs versjon:

arbeiderklassen, samfunnsklasse som omfatter hushold der hovedforsørgeren er arbeider eller lavere funksjonær. A. er det sosiale grunnlaget for arbeiderbevegelsen og en lang rekke politiske, sosiale og kulturelle organisasjoner. Fagbevegelsen er det største organisatoriske uttrykket for a. I marxistisk teori er a. hovedkraften i kampen for et sosialistisk samfunn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 19:14   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Økonomer og leger er i akkurat samme klasse. Middelklassen.

Arbeiderklassen er dem som jobber i industri, verkstedarbeidere, kokker, servitører, stuepiker, renholdere, hjelpepleiere, dem som legger fisk på boks eller fileterer fisken, folk som jobber i butikk, lagerarbeidere, sjåfører, konduktører, flyvertinner, parkarbeidere, veiarbeidere, trikkeførere, gartnere, snekkere, murere, malere, mekanikere, osv. osv.

Jeg fniser litt hver gang jeg treffer folk som lurer på hvem denne arbeiderklassen er, og som tror at den ikke finnes. Hvem tror de rer opp senga når de er på hotell eller vasker på kontoret deres? Kan det være magi?

Fniser litt jeg også. Men jeg tror alikevel at folk ikke definerer seg som arbeiderklasse på samme måte som før, det er en del som er forandret i både tankemåte og yrker. Det er mange flere funksjonærer nå enn på min bestefars tid. Jeg er heller ikke sikker på at flyvertinner og servitører vil klassifisere seg som arbeiderklasse. Yrkesbetegnelsene synes jeg også utrykker dette, det er ikke så mange lagerformenn og vaskekjerringer mer. Men nå er jeg mer inne på hvordan folk tenker enn hvordan sosiologer og andre definerer dette.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-07-07, 19:25   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns klassebegrepet er veldig ullent, og blander sammen både utdannelse, økonomi og om arbeidet kan defineres som kroppsarbeid. Hvis kokker tilhører arbeiderklassen, tror dere f.eks. Paul Bocuse og andre kjendiskokker definerer seg som arbeiderklasse?

Jeg har ikke høyere utdannelse, men har heller ikke en jobb som passer inn i lista til Mim. Det er helt sikkert mange snekkere og murere som er rikere enn meg. Jeg vet også om par der den ene har "arbeiderklassejobb" og den andre "middelklassejobb", men det er vel naturlig at de tilhører samme "klasse" siden de er et par og har felles økonomi og felles livsstil.

Så jeg vet igrunnen ikke hva jeg skal stemme. Utydeligheten kan vel igrunnen bare forsterkes når jeg sier at ungene begynte i barnehage da de var 2 år, 6 år (det var skolestart for 7-åringer, og han fikk ikke barnehageplass før siste året), 3 år, og sistemann var bare 10 måneder.

Bare rot!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 19:38   #40
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns klassebegrepet er veldig ullent, og blander sammen både utdannelse, økonomi og om arbeidet kan defineres som kroppsarbeid. Hvis kokker tilhører arbeiderklassen, tror dere f.eks. Paul Bocuse og andre kjendiskokker definerer seg som arbeiderklasse?

Jeg har ikke høyere utdannelse, men har heller ikke en jobb som passer inn i lista til Mim. Det er helt sikkert mange snekkere og murere som er rikere enn meg. Jeg vet også om par der den ene har "arbeiderklassejobb" og den andre "middelklassejobb", men det er vel naturlig at de tilhører samme "klasse" siden de er et par og har felles økonomi og felles livsstil.

Så jeg vet igrunnen ikke hva jeg skal stemme. Utydeligheten kan vel igrunnen bare forsterkes når jeg sier at ungene begynte i barnehage da de var 2 år, 6 år (det var skolestart for 7-åringer, og han fikk ikke barnehageplass før siste året), 3 år, og sistemann var bare 10 måneder.

Bare rot!

Klassetilhørigheten din er ullen, ja. Du er nok i Marsdals middelklasse, du har ikke kroppsarbeid, du jobber kreativt med kommunikasjon og sånn, og du tjener sånn passe.

Lønn er ikke en definisjonsfaktor i den moderne klassediskusjonen. Svært mange med lang utdanning tjener mindre enn håndverkerne. Feks tjener en nyansatt jurist i staten 296 000, mens en nyansatt snekker tjener omtrent det samme i et hvitt firma. Men de er ikke på samme plante, jutristen og snekkeren. De har veldig ulik arbeidsdag, for å si det mildt. Og de ønsker ulike ting, de har ganske sikkert hvert sitt kjønn, ulike verdier, ulike prioriteringer osv.

Det er kroppsarbeid vs ikke-kroppsarbeid og utdanning vs ikke-utdanning som utgjør det store skillet. (Selv om man selv kanskje ikke passer, eller kjenner noen som ikke passer, så skal man nok holde sin egen private statistikk utenfor det store statistiske bildet, tror jeg.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.