|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Permakulturell
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåTilsynsfører er også en veldig viktig jobb, Nextlife. Vi har en veldig dyktig en nå (for barnet, ikke for oss), og jeg vet hvor viktig en slik rolle kan være (sitter i regionsstyre for fosterhjemsforeningen).
![]() |
#23 |
Rockesøster
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nå
De er å se til at det plasserte barnet får den omsorgen den trenger i fosterhjemmet.
![]() |
#25 |
Rockesøster
|
Stemmer. Det er ikke mennesker som jobber i barnevernet i det daglige som er tilsynsførere.
![]() |
#26 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kva skal til for å bli tilsynsførar?
![]() |
#27 |
Rockesøster
|
Det er jeg usikker på, men personlig egnethet er vel det aller viktigste. Man får opplæring for å kunne utøve tilsynsfunksjonen.
![]() |
#29 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåVi har ikke nok soverom til å være fosterforeldre. Heldigvis har vi gode naboer som tar ansvar (de i innslaget i HI bodde i etasjen over oss tidligere
![]() |
![]() |
#30 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåVi har pr nå ikke kapasitet eller nok soverom til å være fosterforeldre men både jeg og mannen har tanken om at det kan godt bli veldig aktuelt når egne barn flytter ut, selv om det er mange år til.
![]() |
#31 |
Travelt opptatt
|
Kan dette være et sted å begynne å titte? https://www.bufdir.no/Fosterhjem/All..._i_fosterhjem/
![]() |
#32 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Ja, absolutt godt tips selv om ikke akkurat jeg bor i den delen av landet. Men skal sjekke lokale sider!
![]() |
#33 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåBegrepet tilsynsfører brukes både om de som fører tilsyn med barn i fosterhjem, og om de som fører tilsyn under samvær mellom barn og foreldre (der det er påkrevd). Det er to ulike ting, kan være litt forvirrende. Det er stadig behov for nye tilsynsførere i fosterhjem.
Dette er så sørgelig sant. Fosterforeldre burde få ordentlig lønn og ryddige rettighetsordninger, men mest av alt ordentlig veiledning - 24/7 og knakende stabilt. For å få til det må folka som skal følge opp fosterhjemmene få ordentlige arbeidsforhold også. Da må vi gjøre noe med denne artige turnoveren vi har i barneverntjenestene, den ligger på rundt 33% i året på landsbasis. Her forleden gikk jeg gjennom en sak hvor et barn i barneskolealder hadde hatt sak siden det var nyfødt. Jeg var saksbehandler nummer 27 i rekka. Da er du høy i hatten når du kommer inn og skal lage relasjon og tillit, da. Selv om det er et godt utgangspunkt å faktisk ha hatt tid til å lese seg opp på historikken, det har vi vanligvis ikke.
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåShute: 33%!
![]() |
#35 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåMin helse tilsier at vi aldri kommer dit at vi kan være fosterforeldre, det overskuddet har jeg ikke og vil neppe få igjen. MEN vi var uformelt fosterhjem i et par måneder for seks år siden, hvor vi samarbeidet med både foreldre og barnevernstjenesten. Dessverre så ble han flyttet til et miljø hvor hen fikk rikelig anledning til å skli ut. Forberedelseskurset for potensielle fosterforeldre var veldig bra og nyttig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåEllers så har jeg dette i bakhodet støtt og stadig. Jeg tror jeg vil være mer klar for det enn mannen, men på den annen side så er han en som tar det meste på strak arm, så hvem vet. Jeg er redd det er litt lite forenlig med jobben jeg har nå, der det tidvis er hektisk, men viktigere, jeg ikke alltid eier min egen kalender. Det kreves vel en del møter på dagtid, og jeg ser for meg at det at det også krever tettere oppfølgning på ettermiddag enn det mine mer selvgående unger trenger.
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåVi gikk på pridekurs for snart 3 år siden, men først nå holder vi på med plassering. Litt skummelt,litt spennende og veldig godt.
![]() |
![]() |
#38 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåVi har forøvrig vært besøkshjem flere ganger, og det var veldig givende.
![]() |
#39 |
Textrovert
|
![]() Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nåIkke har vi plass, og jeg har ikke evnen. Mannen kunne glatt ha vært fosterforelder, men ikke jeg. Og siden jeg er veldig opptatt av barns ve og vel, er det sikkert like greit at jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg ikke egner meg.
![]() |
#40 |
Absolute Beginner
|
Vi har fosterbarn i nær familie, og er avlastere selv, og vi blir neppe fosterforeldre. Det høres kanskje kaldt ut, men det jeg kjenner mest på etter ei uke med avlasting er at vi må være mye mer "på", følge opp, være tålmodige, finne balansen mellom å øve på ferdigheter og å akseptere at grunnlaget er annerledes enn hos de med en lettere start på livet. Jeg hadde ikke klart det på heltid. (Men her er helt sikkert hvert tilfelle unikt, for all del. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|