|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg fikk ikke til ammingen med førstemann. Han ble flaskebarn fra første stund. Den gang var ikke nesespray for ammende oppfunnet. Heldigvis var det ikke samme ammepress på den tiden, og sønnen min er nå en voksen sunn gutt.
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: - Demp ammepresset
Helt enig. Jeg slet fryktelig med amming i begynnelsen og hadde lite melk, tror jeg gråt mer en lillemor. Helsesøster foreslo med en gang at jeg ga MME i tillegg slik at brystvortene mine fikk lege seg og jeg kom meg igjen .... dette var redningen for oss. Litt MME i tillegg helt i begynnelsen. Etter dette ammet jeg i nesten 2 år uten problemer, det er ikke helt svart hvitt. Jeg får følelsen av at mange sliter og tror det er "the end" hvis man ikke får det til med en gang. Jeg er sjeleglad for at jeg hadde en helsesøster som var så supportive, har vel mye å si hvem man møter i helsevesenet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Melken lot vente på seg en dag på sykehuset, og de ansatte nærmest bønnfalte meg om å få gi henne litt tillegg. De fikk de selvsagt ikke lov til. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Vel når jeg sier "helt i begynnelsen" så snakker jeg om etter ca 10 dager. Vi var hjemme igjen og det var vel litt over en uke etter det når jeg var på helestasjonen fordi hun gråt hele tiden og det bare rant blod fra brystvortenen mine. Når babyen hadde gått ned i vekt ganske mye og jeg blødde som en gris må jeg si jeg ble HAPPY da helsesøster sa jeg ikke hadde nok melk til ungen min og jeg måtte gi tillegg til jeg ble bedre Sist redigert av Lisa : 11-07-07 kl 11:45. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#6 |
|
er grønn og fin.
|
Med mine har det aldri vært snakk om noe slikt, selv om melka ikke akkurat har flommet over fra dag 1.
|
|
|
#7 |
|
ræv med ører
Sånn opplever jeg det også. Storesøster fikk tillegg (fra flaske!!) på Ullevål etter ett døgn, siden jeg hadde KS så kom ikke melka før to dager etter. Jeg godtok ikke det, og "sultet" henne en dag til, til melka kom. Med Champion har jeg også fått foreslått å gå over til MME flere ganger. Det virker av og til som om folk synes litt synd på meg siden jeg ikke kan gå ut alene og siden ingen kan passe han, ettersom han fortsatt blir ammet regelmessig. "Han dør ikke av en flaske med tillegg", "han trenger jo ikke MM hver kveld nå som han nærmer seg året" osv.
|
|
|
#8 |
|
|
Samme her, har erfart mer av typen "uff, du må jo ikke slite deg ut med denne ammingen" enn jeg hadde trodd og håpet på. Allikevel er jeg enig i Tinetoff i at det kan være en kombinasjon av mange faktorer som gir stress og er uheldig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Den typen kommentarer og oppfordringer kan jo komme av at mange i flere år har vært utsatt for ammepress, og derfor ikke ønsker at andre skal føle det likedan. Jeg har ammet greit med begge to, men fikk trøbbel etter 3 mnd med førstemann og sleit veldig i mnd fram til han var 5-6 mnd. Dårlig hjelp fra helsestasjonen og alt fokuset på hvor fantastisk det var med mm for barna gjorde at jeg la på enda mer stress på meg selv, og det var ikke gunstig for meg eller barnet (eller mannen). Jeg er ihvertfall veldig obs på å ikke legge mer press på de som sliter, og kommer heller med slike kommentarer enn hundre tips om hvordan det fungerte for meg og hvor viktig det er at de fortsetter den livsviktige ammingen. Jeg tror det er lettere å senke skuldrene når man hører at andre har gått over til mme og at det også går helt fint. Og at det faktisk kan være en løsning og en god erstatning for mm.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: - Demp ammepressetJeg har ikke merket noe særlig til dette såkalte ammehysteriet eller ammepresset. Jeg synes snarere det virker som helsestasjonene er fulle av inkompetente damer som kan veldig lite om amming og gir dårlige råd, masse folk som foreslår tillegg så fort det er det minste knirk i maskineriet og som ikke hverken tar høyde for at DET TAR TID å få i gang dette finstemte samarbeidet mellom mamma og baby som ammingfaktisk er. Økedøgn og produksjonsstabilisering virker det også som mange ikke har skjønt.
|
|
|
#12 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er i setninger som dette som det ligger mye ammepress. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Enig. Helsesøsteren min var veldig rett frem, og da eldste min var ett år, fikk jeg spørsmålet "vil du virkelig være ansvarlig for å ødelegge din datters tenner?" Jeg var usikker førstegangsmor, og svarte selvsagt nei, "ja, da må du slutte med natteammingen". Jeg gjorde det, og da var hun ikke interessert i puppen på dagtid heller, noe som førte til "ufrivillig" ammeslutt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
trøtt
|
Jeg kan i grunnen bare slutte meg til Mim her. Det er mange som får dårlige råd i ammespørsmål - både fra helsepersonell og fra mødre/svigermødre, venninner osv. I tillegg er det mange som ikke tør stole på kroppen sin, ei heller innse at det å få til ammingen ikke nødvendigvis er gjort på en-to-tre. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hvor: Akershus
- Men hvem sier at spedbarnsdødeligheten ene og alene er pga. ammingen? Glemmer vi faktisk noe veldig vesentlig her, nemlig det faktum at Norge er på verdenstoppen i levestandard, levealder osv. helt uavhengig av amming som en årsak?
|
|
|
#16 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg er enig med Mim
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson Mamma til poden 05 og prinsessen 11. Sist redigert av *HH* : 11-07-07 kl 21:51. Årsak: Føyde til litt mer |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Introvert optimist
|
Det er min erfaring også. Jeg tror i grunnen mye av dette presset sitter mellom ørene til folk jeg.
|
|
|
#18 |
|
|
Men hvorfor sitter det blant ørene til folk? Hvordan oppstår et press som kan få mødre til å sulte barna sine fordi de skal amme?
|
|
|
#19 |
|
Introvert optimist
|
Eller kanskje ikke? Jeg har hatt alle varianter. Store problemer med førstemann som gikk seg til etter en tre måneders tid, en fullstendig puppegal unge som ikke ville ha fast føde før en god stund etter seks måneders alder og en liten stabeis som aldri tok puppen i det hele tatt, men som kanskje fikk mest morsmelk av dem alle tre.
|
|
|
#20 |
|
er grønn og fin.
|
Klart mye sitter i hodet, men det er jo ikke så rart.
|
![]() |
|
|