|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er jeg som husker for alle i familien, det kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Ellers så kan jeg nok like gjerne være den som sier "si fra hvis du trenger hjelp" som den som gjør det. (Og helt ærlig, ofte når jeg sier "si fra hvis du trenger hjelp", så vil jeg egentlig ikke gjøre noe. Hvis jeg vil gjøre noe, eller hjelpe til, så gjør jeg bare det, i stedet for å sette meg til å vente på å bli spurt.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det gjelder for oss også. Det vil si, han tar den mentale belastningen rundt type vedlikehold av hus og bil, men jeg vil påstå at den generelle logistikken rundt en familie er vesentlig større. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
intro
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg blir sur hvis mannen min spør om jeg trenger hjelp. Vel, det har strengt tatt bare skjedd én gang - da jeg påpekte at vi pleide å dele på henting, bringing og handling/matlaging, mens det nå har glidd over i at jeg gjør alt dette. "Si fra hvis du trenger hjelp" tolker jeg som at alt dette i utgangspunktet er mitt ansvar, mens at han edelt tilbyr å bistå meg litt utenfor sitt mandat.
|
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Da ungene var små delte vi mye mer likt på det meste enn vi gjør nå. Han jobber nok en 10 timer mer enn meg i uka, begynner senere og jobber ofte sent og i helga. Ergo faller det meste av både morgenen og ettermiddagskabalen på meg slik det er for tiden. Heldigvis er ungene store, det kjedeligste er de dagene hvor det går i ett fra 6.30 til 21 eller enda senere. Bare denne uka her har det vært tre treninger og to foreldremøter som har begynt før mannen er ferdig på jobb, det går ikke på vilje, men ugunstig arbeidstid. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Den mentale belastningen har vært min i alle år. Det er jeg som har ansvar for at logistikken fungerer, at barna har hatt nok klær i riktige størrelser til riktig tid, at passende gaver er innkjøpt til barnebursdager, det er jeg som er kontaktpunket for foreldrene til barnas venner, lærere etc.
|
|
|
#6 |
|
Klar
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Akkurat sånn!! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg må innrømme at akkurat når det gjelder planlegging og oversikt, så er det jeg som står for mesteparten av det. Og det er jo frustrerende at dette arbeidet er så lite synlig og dermed noe man får lite annerkjennelse for. For det vises jo bare når noen ikke gjør det. Men noe av det kunne nok kanskje også blitt gjort noenlunde like bra på sparket. Og jeg føler at mannen er god på å se husarbeid ellers og han gjør mange ting som jeg ikke føler jeg har god kompetanse på. Jeg tror heller ikke at han ikke hadde klart disse tingene om jeg ikke var her. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
By the Sea
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi eier den praktiske hverdagen i like stor grad og har heldigvis aldri blitt spurt om jeg «trenger hjelp» med hus og barn. Vi kan begge reise bort noen dager uten at den som reiser bort kjenner behov for å tilrettelegge noe på hjemmebane før avreise. At mange har det slik som tegneserien viser, er virkelig noe å belyse. Det er veldig slitsomt å ha ansvar for et så stort og omfattende område alene.
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg har forøvrig også en mann med en jobb dom er, eller kan være, altoppslukende. Han føler naturlig ansvar for hus hjem likevel. Det betyr bare at stadig vekk blir ikke alt praktisk gjort akkurat når det ideelt sett burde bli gjort. Men vi kjenner begge like stor bevissthet rundt å planlegge om/når det da bør gjøres og å finne løsninger.
|
|
|
#11 |
|
ctrl+z
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Nja, vi er nok ganske likestilte både i teori og utførelse. Utfordringen er, som flere her påpeker, at vi har svært ulik toleranse for rot og for hva som oppfattes som rent nok. Jeg er kontrollfrik til fingerspissene, så jeg synes ofte det er lettest å bare gjøre ting selv.
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi handler mat fra kolonial, og det er mitt ansvar å huske på. Jeg føler noen ganger irritasjon, men innser at det er sånn fordi det er bare meg det er viktig for. Han går gjerne på butikken hver dag og planlegger gjerne middag fra dag til dag. Sånn bortsett fra det er han minst like flink som meg. Vi har ikke vært samboere så lenge, så jeg ennå ikke blitt helt vant til det. Eks-mannen min var fullstendig motsatt. Samboeren min tar også ansvar for ting som å huske svømmetøy, tannlegetimer og lekser for barnet mitt. Jeg har vært syk noen dager nå, og da har alt som trenger å gjøres og huskes blitt ordnet.
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
Akkurat slik er det her også, bare omvendte roller.
|
|
|
#14 |
|
finner ut av mye
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Nå er jo jeg helt alene så jeg har jo ikke noen å dele ansvaret med. Men jeg har inntrykk av at det er sånn i mange hjem.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Da barna var yngre så var det nok mer slik som det ble portrettert i tegneserien, men det nå tror jeg faktisk det er mer balansert. Vi deler på det meste, men har så klart ulike ansvarsområder, det fungerer godt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det der er veldig som oss, My. Jeg lager middag i snitt to - tre ganger i mnd og nesten utelukkende når han er borte. Samboeren liker å lage mat. Heldigvis klarer jeg å handle inn alt vi trenger da.
|
|
|
|
#17 |
|
Ferdiglada
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Eg anbefale å bli skilt
|
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Ja, når det gjelder regninger og økonomi så er det mannen som tar ansvar hos oss da. Der har han stålkontroll, for han er det mer som en interesse i seg selv, det med penger, økonomi, forretninger, inntekter, kostnader og den slags. Mens jeg, derimot, må nærmest betegnes som "økonomisk tilbakestående".
|
|
|
#19 |
|
guru advisor
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Absolutt mye kjent her, og så fin og tankevekkende den var!
Tja, eller bare å gi slipp? Mitt inntrykk er at mange venninner MÅ ha kontrollen. Da nytter det jo ikke å komme etterpå og fortelle hvor sliten man er... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi har det ikke så veldig sånn hos oss, det kommer nok av at jeg er litt lat og lite arbeidsom i forhold til de fleste andre damer. Jeg har nok likevel et litt mer overordnet syn på ting som tannlege, hvem som trenger hva av klær, bursdager, osv.
|
![]() |
|
|