|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
![]() |
#22 |
ctrl+z
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Nja, vi er nok ganske likestilte både i teori og utførelse. Utfordringen er, som flere her påpeker, at vi har svært ulik toleranse for rot og for hva som oppfattes som rent nok. Jeg er kontrollfrik til fingerspissene, så jeg synes ofte det er lettest å bare gjøre ting selv.
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi handler mat fra kolonial, og det er mitt ansvar å huske på. Jeg føler noen ganger irritasjon, men innser at det er sånn fordi det er bare meg det er viktig for. Han går gjerne på butikken hver dag og planlegger gjerne middag fra dag til dag. Sånn bortsett fra det er han minst like flink som meg. Vi har ikke vært samboere så lenge, så jeg ennå ikke blitt helt vant til det. Eks-mannen min var fullstendig motsatt. Samboeren min tar også ansvar for ting som å huske svømmetøy, tannlegetimer og lekser for barnet mitt. Jeg har vært syk noen dager nå, og da har alt som trenger å gjøres og huskes blitt ordnet.
![]() |
![]() |
#24 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Nå er jo jeg helt alene så jeg har jo ikke noen å dele ansvaret med. Men jeg har inntrykk av at det er sånn i mange hjem.
![]() |
#25 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat slik er det her også, bare omvendte roller.
![]() |
#26 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Da barna var yngre så var det nok mer slik som det ble portrettert i tegneserien, men det nå tror jeg faktisk det er mer balansert. Vi deler på det meste, men har så klart ulike ansvarsområder, det fungerer godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det der er veldig som oss, My. Jeg lager middag i snitt to - tre ganger i mnd og nesten utelukkende når han er borte. Samboeren liker å lage mat. Heldigvis klarer jeg å handle inn alt vi trenger da.
![]() |
![]() |
#28 |
Ferdiglada
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Eg anbefale å bli skilt
![]() |
![]() |
#29 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Ja, når det gjelder regninger og økonomi så er det mannen som tar ansvar hos oss da. Der har han stålkontroll, for han er det mer som en interesse i seg selv, det med penger, økonomi, forretninger, inntekter, kostnader og den slags. Mens jeg, derimot, må nærmest betegnes som "økonomisk tilbakestående".
![]() |
#30 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi har det ikke så veldig sånn hos oss, det kommer nok av at jeg er litt lat og lite arbeidsom i forhold til de fleste andre damer. Jeg har nok likevel et litt mer overordnet syn på ting som tannlege, hvem som trenger hva av klær, bursdager, osv.
![]() |
#31 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg må innrømme at akkurat når det gjelder planlegging og oversikt, så er det jeg som står for mesteparten av det. Og det er jo frustrerende at dette arbeidet er så lite synlig og dermed noe man får lite annerkjennelse for. For det vises jo bare når noen ikke gjør det. Men noe av det kunne nok kanskje også blitt gjort noenlunde like bra på sparket. Og jeg føler at mannen er god på å se husarbeid ellers og han gjør mange ting som jeg ikke føler jeg har god kompetanse på. Jeg tror heller ikke at han ikke hadde klart disse tingene om jeg ikke var her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Off the map.
|
Vi har litt motsatte roller, jeg jobber mest og tjener mest. Han handler, lager mat og følger opp lekser. Jeg er nok den som henter og bringer mest, så fremt det ikke er for tidlig på ettermiddagen.
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Veldig kjent, ja. Jeg merker at mannen min har begynt å tenke mer på sånne ting som skal planlegges det siste året hvor jeg har vært mye syk og hatt tung belastning til tider, og ser jo at selv om han ikke planlegger med samme tidshorisont, går jo ting rundt likevel. Så det er en miks av strukturelle årsaker og personlighetstyper som ligger bak hos oss, tror jeg. Han gjør like mye praktisk husarbeid som meg og har bedre oversikt over fellesøkonomien, men jeg planlegger og administrerer litt i overkant mye. Jeg synes imidlertid vi beveger oss i riktig retning ved at jeg slipper litt mer taket og han ser litt mer selv, så det er håp.
![]() |
#34 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Kjent her også, men egentlig er det ikke noe problem. Mannen er jo vant til at jeg i perioder reiser mye, og da må han jo ta kontrollen hjemme på egenhånd. Det hender da at ting går i glemmeboken, men det orker jeg rett og slett ikke stresse med. Har vi store 'eventer' som skal planlegges, pleier vi å gjøre det sammen (ferie, jul, julefest ++). |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Ja og nei. Jeg er logistikksjef for bursdager, kjøring, legetimer, trening og så videre. Ingen rydder særlig. Eller mannen maser og jeg blir sur. Ingen følger opp... Mannen bruker å fikse bursdagsgaver da, og handler og lager det meste av hverdagsmaten, men i det siste har det visst sklidd litt ut det også.
![]() |
#36 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg hadde definitivt den største mentale belastningen da jeg var gift. Jeg husker en kollega spurte meg et snaut år etter at jeg ble alene om det ikke var fryktelig strevsomt å administrere tre unger alene, og jeg svarte som sant var at, nei, det var jeg vant til. Husarbeid og 'sin del' av henting/bringing var null problem, men det var jeg som hadde oversikten.
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er litt delt her....Når det gjeld innkjøp av klær er det eg som tar både den mentale belastninga med å holde oversikt over kva som trengs og eg som gjer dei faktiske innkjøpa.
![]() |
#38 |
guru advisor
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Absolutt mye kjent her, og så fin og tankevekkende den var!
Tja, eller bare å gi slipp? Mitt inntrykk er at mange venninner MÅ ha kontrollen. Da nytter det jo ikke å komme etterpå og fortelle hvor sliten man er... |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi har det ikke sånn. Jeg står riktignok for mer koordinering rundt spesielle happenings (bursdag, høytider etc) men det går opp i opp med at han nok gjør mer husarbeid i hverdagen. Vi har ingen mine/dine oppgaver. Vi gjør det som må gjøres (og har ganske lik terskel for hva det er). Han jobber turnus, det har både pluss- og minussider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Hvis det er slik at den mentale belastningen er større hos kvinner, burde vel sykefraværet vært høyt i alle land hvor det bor kvinner som er i jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|