|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg har tatt meg noen friheter med Beltestakken min som å ha bredere liv enn "normalt" og har en Øst-Telemark skjorte i stede for Beltestakkskjorte. Jeg bruker et ullsjal fordi jeg ikke har penger til å kjøpe jakka som hører til. Ellers bruker jeg selvsagt solbriller hvis jeg trenger det. Jeg bruker strømpebukse hvis jeg vil det, eller nylon, eller bare sokker. Alt etter vær og vind. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jada, jeg dropper konebeltet, selv om jeg er 2xgift. Og i år ramper jeg skikkelige; jeg skal nemlig gå i barnetoget i Oslo, og har tenkt å bruke behagelige sko til i stedet for bunadssko.
|
|
|
#3 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Er du en bunadsramp?Her var det jo overveldende mange bunadsramper. Litt typisk FP; en setter tonen tidlig i tråden, og så ryr det på med de som er enige.
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Er du en bunadsramp?
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Jeg har hatt den bunaden i over 30 år nå, og jeg har sett video med instruksjoner og prøver og prøver, men jeg får altså ikke til den rettingen med den knekken slik at det sitter som støpt.
|
|
|
#6 |
|
50 & somewhat fab
Jeg har også hatt min i over 30 år, og på 80-tallet brukte jeg sjalet sånn som Husfliden ville ha det da; at det lå langt utover skuldrene og sto opp, og fullstendig hindret bevegelsesfriheten. Har det blant annet sånn på konfirmasjonsbildene fra 86. Hatet sjalet da, særlig fordi jeg danset folkedans og det var veldig i veien. Men da de forandret på hvordan sjalet skulle bæres på 90-tallet, falt alt på plass. Det er ikke vanskelig å legge sjalet riktig heller, man må bare prøve et par ganger. Men man må ha relativt tettsittende liv rundt puppene for at det skal holdes på plass, da.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Jeg har nordlandsbunad (også
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-05-18 kl 10:47. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
50 & somewhat fab
Ja, jeg har en hamarøybunad også, som jeg arvet fra bestemor mens jeg studerte. Jeg liker (likte
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Jeg trenger et tapåsjaletkurs hos Stompa.
|
|
|
#10 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er du en bunadsramp?Nordlandsbunad her å. Grønn. Og den er ikke kjedelig, men den fineste
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg bruker ikke solbrune nylonstrømper da. Det går i sort. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg har grønn nordlandsbunad. Har brukt sjalet på uendelig mange forskjellige måter. Har to spenner på vesten, plassert feil (og mye penere enn retningslinjene), bruker ikke lue, men ønsker meg den, bare fordi, bruker sminke og solbriller og har vesten godt innsving i livet (de fleste har den veldig rett ned).
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Hmm. Jeg oppfatter det egentlig mest som dårlig bunadsøm hos de som har veldig "sekkete" liv. De som er gode på å montere, figursyr livet og da sitter det skikkelig pent og like innsvinget som kroppen det sitter på.
Jada. Jeg/vi har dem - men bruker dem ikke fordi jeg mener det er et moderne konsept som ikke passer sammen med epoken bunadene kommer/skal forestille å komme fra. (Og jeg er fullstendig klar over at nordlandsbunaden er nærmest heldesignet, og er litt trist fordi det ikke finnes noe mer "ekte" fra området her, men jeg ønsker likevel å tenke på helheten.)
|
|
|
#16 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg bruker sjalet til nordlandsbunaden som skaut. Jeg synes det er finere enn hoseplaggene, og finere enn å bruke det som sjal. Jeg hadde tenkt å strikke meg sjal i stedet for å bruke capet som hører til, men så fikk jeg arve min mors så da må jeg jo bruke det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Du greier neppe å finne mange som er uenig i dette da.
|
|
|
#18 |
|
Fjellpiper
|
Nja, overraskende mange har jo meninger bl.a. om hvorvidt voksne damer skal ha lov til å dekke tll håret sitt om de vil. Men det er jo en annen diskusjon. Stort sett. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Er du en bunadsramp?Til min bunad hører det ikke strømper med, eneste «krav» er at de skal være sorte. Så sorte nylonstrømper er helt innafor. Sist redigert av 007 : 16-05-18 kl 01:11. Årsak: Søljer, ikke spøker |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg er temmelig tradisjonsbundet når det kommer til bunad. Det eneste jeg bruker som muligens er i «ramp»-kategorien er solbriller og paraply når det trengs.
|
![]() |
|
|