|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerJeg skjønner ikke hva religion har i rasismeparagrafen å gjøre, og hvorfor det - som Lippestad argumenterer for - skal tas samme hensyn til religiøs tilhørighet som til funksjonshemming, hudfarge, legning og kjønn. Resten er medfødt, religion er helt frivillig. Akkurat som andre ideologier.
|
|
|
#2 |
|
♡
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinner
Dette
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerNei, jeg syns ikke det er greit å ikke håndhilse på kvinner. Jeg er enig i en del av Lippestads argumentasjon om dualitet etc. men syns ikke det er gyldige argumenter i denne saken.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerJeg opplevde i en jobbsetting for over ti år siden at en somalisk mann jeg skulle jobbe med ikke ville håndhilse. Det opplevdes utrolig sårende og krenkende, jeg var virkelig overrasket selv over hvor vanskelig dette kjentes. Når jeg er andre steder, så hilser jeg slik de gjør der. When in Rome, osv.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerJeg håndhilser ikke på muslimer.
|
|
|
|
#7 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerJammen hadde dere argumentert likt hvis det var en muslimsk kvinne som ikke ville håndhilse på menn? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes. Kanskje verre enda, hvis argumentet går på å ikke fristes. Hvis en kvinne ikke ville håndhilse på min mann, fordi hun ikke ville friste han, tror jeg han ville blitt dødelig fornærmet over manglende tiltro til hans selvkontroll. Det hadde gått direkte på hans ære løs faktisk.
|
|
|
#9 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Ja. Jeg hadde syns det hadde vært ekstremt pussig (og som mann, ganske støtende, ville jeg trodd), om en kvinne nektet å håndhilse på en mann, med den begrunnelsen at hun ikke ville friste ham. (Seriøst, hvor lite kontroll tror du menn egentlig har over sin seksualitet.) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ja, jeg hadde ihvertfall gjort det. Det er jo like diskriminerende. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
www.bomulls.no
|
Ja, det ene er ikke bedre enn det andre.
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerhttps://www.aftenposten.no/verden/i/...kke-handhilser |
|
|
|
|
|
#14 |
|
guru advisor
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerOg hva ville dere gjort neste gang dere i jobbsammenheng møter en som ikke vil håndhilse på deg? Vil du si i fra? Det har jeg fundert litt på. Om jeg skal si høyt at «det synes jeg er synd, for for meg er det å håndhilse et tegn på respekt». |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Ja.
Jeg tror jeg hadde blitt så forfjamset at jeg ikke hadde greid å si noe.
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nei, jeg ville ikke sagt ifra, med mindre det var en av mine egne kolleger. Det får være opp til vedkommendes leder å korrigere det.
|
|
|
#17 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det kommer helt an på situasjonen. I de situasjonene jeg har opplevd det (kunder/potensielle kunder fra muslimske land), er det helt uaktuelt. Dersom det for eksempel var en lege som ikke ville håndhilst på meg, er det godt mulig at jeg hadde levert inn en klage. I en annen sammenheng kan det godt være at jeg hadde tatt det opp med vedkommende. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Det skal nok en del til at jeg hadde sagt fra om at noen jeg møtte i jobbsammenheng gjorde noe som jeg oppfattet som respektløst.
|
|
|
#19 |
|
Har fått viljen sin
|
Det gjør jeg ganske ofte. Jeg tilstreber egentlig å hilse slik de jeg møter ønsker å hilse. Både av religiøse og av andre årsaker. Det vil si at jeg både hilser med øynene, tar hendene sammen og bukker lett, bare sier hei samt tar folk i hånda i løpet av arbeidsdagen. Den hilsemåten jeg har medt problemer med i jobbsammenheng er klem. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinnerDet hadde jo vært vedkommendes tap, i så fall, for han hadde skadet vår relasjon. Men ofte hilser jeg på kunder, og da må jeg jo ta dem som de kommer, med alle sine greier.
|
![]() |
|
|