|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
I mål
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferie
At jeg kjenner veldig mange som går der, samt vet mye om skolekretsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Hett tips: man vet sjelden så mye man tror om andres privatøkonomi selv om man kjenner skolekretsen og naboene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
I mål
|
Jeg ser ikke noe behov for å kommentere ytterligere i en så spesifikk sak. Tjorven spurte, jeg svarte hva jeg mener ut fra privat kunnskap og kjennskap. Det gidder jeg ikke forsvare og Tjorven kan ta svaret mitt for det det er, og gjøre andre vurderinger selv. Noe jeg er sikker på at hun også gjør. Sist redigert av apan : 04-11-18 kl 08:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg har vært i den situasjonen at det ene barnet mitt flere ganger ble spurt om å være med på ferie med en annen familie som bare hadde ett barn, for de syntes det var så greit med selskap til sønnen. Vi hadde ikke spesielt dårlig råd, men ikke noe stort feriebudsjett heller de årene. Så jeg syntes det ble det ganske mange tusenlapper brukt på ferie på bare det ene av fire barn, og vanskelig å si nei når barna hadde blitt involvert først. Altså ikke en situasjon jeg klappet i hendene over. Vi betalte flybillett og en sum til mat ute til foreldrene mener jeg å huske, og lommepenger til barnet. (Jeg hadde absolutt ikke noe ønske om å føle at jeg skyldte dem noe). Jeg var heller ikke 100% komfortabel med bading, trafikk osv langt utenfor min kontroll, men der har jo folk nokså ulikt angstnivå. For meg var de forespørslene en stor stressfaktor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieUten å spore av diskusjonen så er jeg enig med Maverick. Jeg kjenner også litt til skolekretsen (samme alder som snuppa og eldre) og jeg veit at ikke alle har mulighet til en ekstra Hellastur. Man kan faktisk ikke si at man tenker at alle har råd til en tur-returbillett til Hellas eller what ever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
I mål
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieNå har jeg heller ikke sagt alle, Obelix. Jeg sa de fleste, og det står jeg ved at jeg tror (som jeg også skrev. Dette er ikke bare synsing. Jeg kjenner mange på aktuelt kull personlig. Men selvsagt ikke alle). Jeg antar Tjorven gjør en totalvurdering før hun spør uansett. Det er jo ikke snakk om å spørre hvem som helst, det er jo en venninne man etablerer et forhold til før man spør, slik jeg forstår. Man vet selvsagt ikke alt om alle, men det er jo en forespørsel mange vil synes er hyggelig. Det blir rart hvis man ikke skal kunne foreslå noe sånt fordi man er redd for å bomme. Gjør man en vurdering først og i tillegg går via foreldrene først, tenker jeg det må være greit. Og da spiller jo totalbildet inn. Om man vet at 90% av de aktuelle ikke vil ha mulighet, hadde jeg neppe turt å spørre noen. Det vil jo også være ganske ekskluderende på generell basis. Om man tenker at de fleste i teorien har mulighet til å prioritere det om man vil, er det i alle fall mulig å vurdere det. Og det er her jeg oppfatter at Tjorven er. Hun får jo bare ta svaret mitt for det det er, og det regner jeg med hun gjør. Sist redigert av apan : 04-11-18 kl 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
guru advisor
|
Jeg synes dette var et verdifullt innlegg som det er verdt å lese en gang til, og ta med seg i erfaringene sine. Vi har nok sjelden så god innsikt i andres økonomi som vi tror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg har av diverse grunner fått langt mer innsikt i folks økonomi enn jeg kunne ønske meg og tro meg, man kan aldri anta noe ut fra villastørrelse, klær, navn, bil eller hva folk generelt gir uttrykk for.
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg gjør ingen antakelser om foreldrenes økonomi. I den skolekretsen vi bor nå er sannsynligheten for at dette er en prioriteringssak større enn det var i den forrige skolekretsen vi bodde, men om de vi spør har økonomi til en slik kostnad får de ta stilling til helt selv.
![]() |
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieFor mange av oss er det vel også sånn at vi nok kan ha råd til den flybilletten, men ikke uten å ofre noe annet eller måtte ta fra sparepenger som egentlig er avsatt andre ting. Uansett kan det jo være flere grunner til å takke nei, som at det ikke passer i forhold til familiens ferieplaner, man ikke er komfortabel med å sende barnet med noen andre eller andre grunner. Jeg tror at en tenåring kan bli like sur fordi de ikke får være med fordi man akkurat da skulle på ferie til bestemor og de ikke kan komme hjem til tomt hus, som at man ikke har nok penger til billetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieSnuppa har god sosial kompetanse, så hvis jeg ber henne holde tett overfor venninna, så klarer hun nok det. I hvert fall når vi forklarer hvorfor.
![]() |
![]() |
|
|