|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg er enig med Tallulah, My og andre som mener at overvåkning av barna og partneren er uaktuelt og en alvorlig inngripen i privatlivet. Nå er det en stund til vi har tenåringer, men jeg kan ikke se at jeg skal endre mening til da. Vi har aldri hatt GPS-klokke eller tracking på mobilen eller noe lignende på noen av barna heller, det har aldri falt meg inn. Jeg og mannen har heldigvis heller aldri behov for å vite hvor den andre er til enhver tid.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tracker ikke min mann, men han har meg liggende i "Find My iPhone". Det er noe jeg har bedt om fordi jeg er litt rotete av meg. Nå er mannen min alt annet enn kontrollerende, og jeg vet jo at ting kan skje. Men foreløpig føles det helt greit.
![]() |
![]() |
#4 |
Ad astra
|
![]() |
#5 |
Ad astra
|
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Tror kanskje det var denne setningen som ga inntrykk av overvåkning og manglende refleksjon rundt problemstillingen, sammen med et uttrykt (om enn irrasjonelt) ønske om full kontroll over ungene. Ønske om full kontroll, i kombinasjon med muligheten for full kontroll legger til rette for misbruk hvis man ikke har svært sterk selvkontroll. Valgfrihet for 16-åringen men ikke 8-åringen forsterket inntrykket. Tvungen sporing for 8-åringer hadde også vært helt utenkelig her. Det er ikke veldig lenge siden mine to yngste var 8. Men du har utdypet og begrunnet hva du egentlig mener i senere innlegg, og det bedret inntrykket litt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg mener det er brudd på barnekonvensjonen å overvåke barna sine. Jeg vil at barna mine skal lære å passe klokken og gå til skolen selv, uten at en fotlenke i form av elektronisk overvåkning tvinger dem til å gjøre det. Straffeloven sier et eller annet om å ikke krenke privatlivets fred, dessuten, alle mennesker har krav på privatliv og personlig sfære.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Våre 8-åringer må være ekstremt forskjellige, for min 8-åring er veldig opptatt av at jeg ikke skal lese meldingene han sender med kompisene sine, og det er helt utenkelig for oss begge at jeg skal bestemme hva han skal synes er greit. Og behovet for å kunne finne igjen forlagte telefoner er heldigvis også helt fraværende. Enten har den falt ned mellom putene i sofaen eller den ligger i bunnen av sekken eller noe liknende. Da er det bare til hans eget beste at han får bruke litt tid på å lete etter den fremfor at jeg skal finne den med en app. Da jeg var 8 sendte jeg lapper i klasserommet med vennene mine og det var utenkelig for oss alle at foreldrene våre skulle lese dem. Nå er disse lappene på mobilene i stedet, og de er selvfølgelig fremdeles ikke ment å leses av foreldre. Og setter jeg gps-tracking på 8-åringen, er det ikke bare ham jeg tracker, men også andres barn, voksne som jobber på skolen hans og eventuelt foreldrene til kompisene hans når han er med dem på ting. Det er virkelig, virkelig ikke greit.
![]() |
![]() |
#9 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg ser hvor mine jenter er på snap. Eldste kan velge å skru av, men gjør det ikke, det ligger en trygghet i det for henne også. Vi ønsker å vite hvor hun er og når hun skal komme hjem, det vil også gjelde når hun blir 18, så lenge hun bor hjemme. Det informerer mannen og jeg hverandre om også. Disse tingene snakker vi om, ringes og meldes, vi har kun snapkartet i bakhånd om vi ikke får kontakt innen rimelig tid. Jeg sjekker i blant, for å se om de er kommet hjem, er på toget, er kommet fram dit de skal og sånt. De vet jeg kan se det, de kan se meg. Gjensidig tillit og åpne linjer. Mannen har ikke snap til nå, men ser nytten og tryggheten i det, kommer til å sette det opp i julen for ham.
1997, 2001 & 2006 Sist redigert av Addison : 12-12-18 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg får vondt i magen av sånt, og tror mange undervurderer hvor vanskelig det er å slå av en sånn dings "selv om man teknisk kan". |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ad astra
|
![]() |
#12 |
|
Det kan godt tenkes det funker som fjell for dere, men det er mange som har på slikt selv om de egentlig ikke vil, fordi det er noen som vil at de skal ha det. Og det er ikke ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ad astra
|
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Fordi jeg syns det er en alvorlig inngripen i privativet å GPS-tracke familiemedlemmer, i stedet for å snakke med dem eller finne seg i at man ikke vet hvor de er. Da snakker jeg selvsagt ikke om å finne igjen telefoner man har forlagt, men for å finne personene som eier dem, slik du sier at du gjør støtt og stadig.
![]() |
#16 |
Ad astra
|
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Da syns jeg det er noe du bør jobbe med. Jeg syns faktisk ikke det holder at man har spurt/påstår at det er greit om de skrur det av. Jeg syns rett og slett ikke det er slik man oppdrar barn, og jeg syns ikke det er slik man skal gjøre i et tillitsforhold til andre. Lurer man på om noen rekker middag; da ringer man. Man GPS-tracker ikke kjæresten sin.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg hadde heller ikke ønsket å ha et sånt system i vår familie. Heller ikke om barna syntes det var greit. Det har også litt med trygghet å gjøre, jeg vil heller ikke at andre de måtte ha på snap skal kunne spore dem opp hvor enkelt som helst, så jeg har bedt dem om å ikke ha det på. Vi har snakket en del om dette, og problematisert det med å kunne se hvor alle vennene er til enhver tid. Følelsen du får hvis du ser at "alle" vennene er samlet et sted, og at du ikke er invitert. Det er ikke heldig. I tillegg har det med selvstendighet å gjøre. De skal vite at de alltid kan komme til oss uansett hva det gjelder ja, men av og til må de også oppleve at de ikke vet hvor vi er, eller at vi ikke alltid kan ile til og "redde" dem hvor og når som helst, men at de må ordne opp for seg selv.
![]() |
#19 |
Ad astra
|
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningI vår familie er vi synlige på snapkartet for hverandre, men ikke nødvendigvis for andre. Er litt delt på den der. Jeg er ikke glad i sporing, samtidig har tenåringen en såpass vid geografisk sirkel, til dels på jobb og med dårlig trafikksikkerhet fra jobb, at jeg synes det er en trygghet å kunne se hvor tlf hennes er. Så vet jeg naturligvis at de som ikke vil bli funnet har sine metoder, akkurat som man i gamle dager kunne angi å være tilstede på en adresse med fasttelefon men hvor nummeret var satt over til et annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|