Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påfyll i hverdagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-19, 22:46   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påfyll i hverdagen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, jeg hadde sånne ambisjoner om kvalitetshverdagstid med barna på kjøkkenet, og det gikk så utrolig åt skogen. Når man aldri kunne lage noe med 3 egg i fordi HAN FIKK KNEKKE TO EGG OG JEG BARE ETT!!!!! for HVER MINSTE TING så var det ikke mye kos eller kvalitet over det.

Jeg er glad for å ha en tett flokk, altså, men noen ting mister man virkelig i flokk-dragsuget.

Tenkte på dette i dag da treåringen og åtteåringen kranglet om hvem som skulle røre i vaffelrøra . Jeg lot treåringen få gjøre det. Tross alt har hun på åtte gjort det veldig mange ganger før, og det er ikke så ofte yngstemann har vært med. Da ble hun på 8 sur. Sånn går nå dagan. Bare idyll.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 07:49   #2
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg løper, går mye på tur, hører på lydbøker og strikker. Løpinga gir meg faktisk den beste mentale avslappinga, det spiller ingen rolle om jeg løper i skogen med hunden eller peser intervaller på mølla med volumet på fullt i ørepluggene.

Så er det disse små lykkestundene jeg både gleder meg til og nyter i øyeblikket. En kopp frukt-te eller en kopp med virkelig god kaffe, en ristet brødskive med romanosalat, brie, rødløk og honning, en tur med venninne, tidlige morgener på hytta med kaffe i yndlingskoppen og P1 på radio. Jeg ser på gatekunsten på veggene mine og smiler både av motivene og kunstnernes personlighet. Ofte tenker jeg på hvor heldig jeg har vært med menneskene i livet mitt. Både se selvvalgte og familien min. Det beste påfyllet for tida står en liten, skjønn baby på tre måneder for, et nytt lite vidunder til mormor.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 08:00   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har funnet ut at jeg får mye positiv energi av å gjøre frivillig arbeid som gir mening for meg. Gjøre noe helt annet enn i hverdagen.
For tiden er det HEF og Røde Kors jeg bruker tid på, henholdsvis med styre/konfirmasjonsarbeid og som visitor i fengselet.

Gammel 23-01-19, 08:19   #4
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg løper også Samt trener på andre måter (yoga, pilates, styrke). Det er helt klart trening som gir meg mest. Ellers leser jeg/hører på lydbok, går tur med hunden, strikker og ser på tv-serier. Bruker også mye tid sammen med tenåringen - kjører og hjelper til i stallen. Det gir meg også mye.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 09:44   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går jo veldig i livsfaser. Da jeg hadde så små barn verken trente jeg eller gjorde annet frivillig arbeid enn det som fulgte av nettopp å ha skolebarn.

Så vidt jeg husker var den viktigste lille pausen at når jentene hadde sovnet og det grøvste av husarbeid var gjort så dalte jeg ned i sofaen med en kopp te (eller et glass vin. ) og så en episode av en tv serie.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 09:11   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lydbøker. Og kunnskap. Jeg får energi av å lære nye ting.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 13:43   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Lydbøker. Og kunnskap. Jeg får energi av å lære nye ting.

Og for noen er det provoserende. for det høres jo villt ut å skulle lære noe nytt i den hverdagen jeg har. Men for meg funker det som balsam. Det smører hjernen og får meg til å slappe av.
Men jeg må like det. Vis jeg MÅ lære meg noe jeg strever med, tapper det enormt med energi.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 13:52   #8
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og for noen er det provoserende. for det høres jo villt ut å skulle lære noe nytt i den hverdagen jeg har. Men for meg funker det som balsam. Det smører hjernen og får meg til å slappe av.
Men jeg må like det. Vis jeg MÅ lære meg noe jeg strever med, tapper det enormt med energi.

Jeg skjønner det, jeg, og liker også å lære nye ting.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 09:56   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er a-menneske, og jeg står opp ekstra tidlig slik at jeg får en time hjemme før noen andre begynner å bevege på seg. I løpet av denne timen så lager jeg meg god kaffe, skikkelig frokost og så leser jeg avisa. Ikke bare titter, men leser mange artikler. Denne rolige alenetiden er gull for meg. Og så forsvinner jeg ut døra idet alle de morgengretne familiemedlemmene står opp. Jeg takler ikke så sure folk om morgenen.

På ettermiddagene så er det "fritid" å sitte i sofaen, strikke og se på serier sammen med mannen min. Hvis jeg surfer på mobilen, så føler jeg at jeg kaster bort tid. Men jeg gjør det visst en del allikevel.

Gammel 23-01-19, 10:03   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg gir en-til-en-tid med barna veldig mye påfyll. Enda mer da de var små og samværet mellom dem var mye mer intenst.

Det beste med hunden har vært at vi har kunnet ruslet små turer på ettermiddagen, jeg og ett av barna, og småpratet om løst og fast. 20-30 minutter bare, men det føles som nektar for sjelen.

Kan du være litt taktisk og avtale besøke-noen-etter-skolen for ett av barna en gang i blant, sånn at du får litt tid med bare ett barn?

Gammel 23-01-19, 10:14   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sjokolade.

Ikke tenk at du skal ta til deg alle elementene som dukker opp i denne tråden nå da.

Gammel 23-01-19, 13:00   #12
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Sjokolade.

Ikke tenk at du skal ta til deg alle elementene som dukker opp i denne tråden nå da.

Neida, det skal jeg ihvertfall ikke. Men jeg ser at jeg kan definitivt bli bedre på å sette pris på de små tingene, som en god kopp te. Det har jeg helt glemt. Er blitt altfor opptatt med å gruble eller å distrahere meg selv fra grubling.

Gammel 23-01-19, 10:17   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har jo både små barn og ungdommer så det er litt ymse som skal følges opp, så jeg føler hverdagen består av en del MÅ ting og en del VIL ting. MÅ-tingene gjør jeg ofte rundt barna, og de hjelper til innimellom. Det gir ikke akkurat mye påfyll å: vaske klær, rydde hus, gå med søpla, handle mat, lage mat, tømme oppvaskmaskin osv.

Det som jeg gjør i hverdagen som jeg velger selv: Leser bøker og magasiner, ser tv-serier, strikker og hekler, går på ski/tur/trening, treffer venner på klubb og strikke kafe, går på møter i hagelaget (hobby).

Den der snart-5-åringen setter jeg av og til å tegne/lage brev til slektninger som bor langt unna, det er kjekt. Vi drar også på biblioteket sammen, det er hyggelig syns jeg.

Gammel 23-01-19, 10:38   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Skal vi se. Jeg hører på podcast når jeg reiser til jobb, etter tips fra Skilpadda har jeg blitt hektet på spøkelseshistoriene til Magnus Archives. Det er deilig hverdagsflukt! Før jeg fikk smarttelefon hadde jeg støtt med meg ei bok, det kan jeg fortsatt finne på å ha. I perioder har jeg brukt mye tid på å vente på barn som er på fritidsaktivitet, den tiden bruker enkelte på å trene, jeg kan fordype meg i strikketøy eller en bok - eller ha lov til å sløve med mobilen mens jeg venter.

I går kveld fikk jeg klemt inn ca 10 minutter felles puslespilltid med 6-åringen. 100 brikker er akkurat passelig vanskelig. Det var etter noen timer med gjensidig sløving foran skjerm altså.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 13:19   #15
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

For meg er det trening, tid med venner og kjæreste, og å sige ned i sofaen uten å ha dårlig samvittighet, gjerne med en tv-serie, et magasin eller telefonen.

Med barna har det vært 1-1 tid, kanskje du kan få til det med barnepass? Å være med de på aktivitetene deres, kafeturer, av og til lage mat sammen. Med minstemann er det når han kryper ned under teppet på sofaen om kvelden. Bilprat er en fin ting når vi skal noe.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 13:29   #16
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Først og fremst legge meg tidlig nok til at jeg ikke er veldig trøtt hele dagen.

Gammel 23-01-19, 13:52   #17
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Først og fremst legge meg tidlig nok til at jeg ikke er veldig trøtt hele dagen.

Der har jeg en jobb å gjøre. :lakenskrekk:

Gammel 23-01-19, 14:38   #18
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Neida, det skal jeg ihvertfall ikke. Men jeg ser at jeg kan definitivt bli bedre på å sette pris på de små tingene, som en god kopp te. Det har jeg helt glemt. Er blitt altfor opptatt med å gruble eller å distrahere meg selv fra grubling.

Dette tror jeg kanskje er noe av det viktigste - livet (med jobb/studie, familie/barn, forpliktelser) består aller mest av MÅ-ting, som gjøres fordi, vel, fordi man må gjøre de, ikke fordi de gjør oss glade eller er noe vi har fryktelig lyst til osv. Klarer man å finne glede i de likevel, eller dersom man tilfeldigvis elsker husvask eller matlaging, så er jo det glimrende, men for de aller fleste er det nok slik at ting føles som plikter heller enn gleder. Og det er livet. Sånn er det bare. Man står opp om morgenen, stresser for å komme av gårde, jobber hele dagen, stresser hjem, middagslaging, forpliktelser og samvær med familie når man er litt sliten og lei....Det er livet. Noen dager er lysere, andre mørkere. Og oppi alt dette, må man selv klare å finne disse små oasene av glede og lys, som gir litt energipåfyll. Hva det er vil jo alltid være individuelt. For meg er det nå en kopp kakao i sofaen om kvelden. Før, når jeg hadde færre barn og bodde i byen, var det treningssenteret.

Det er/kan være kjempeslitsomt å ha unger. Jeg har ei på 3, en på 8 og ei på 16. Det er noe HELE tiden! Innimellom følger jeg at jeg eksisterer kun i kraft av å være til nytte for noen. Det er dager hvor jeg legger meg og ikke klarer å huske om jeg har pustet skikkelig noen gang i løpet av dagen. Det er livet slik det er nå. For 5 år siden var det helt annerledes, om 5 år vil det være helt annerledes. I mellomtiden må jeg ha en "go with the flow" holdning, ta ting på sparket innimellom, leve med at jeg ikke får til alt så godt som jeg skulle ønske (greit er ofte godt nok!), og prøve å finne rom til de små lysglimtene.

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Der har jeg en jobb å gjøre. :lakenskrekk:

Dette må du ta tak i. Søvn, og mangel på dette, har enorm betydning for hvordan man takler ting om dagene - i hvert fall for meg. Sett alarm på telefonen til ett gitt klokkeslett om kvelden. Gå og legg deg da, uansett hva du tenker du "burde gjort" av husarbeid eller lignende. Ikke drikk koffein. Stå opp på samme tid hver morgen, prøv å unngå for mye endringer i helgene i sovetidspunktene. Jeg tror søvn betyr mye mer enn hva man kanskje tror for både helsa og humøret.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 14:48   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg har ei på 3, en på 8 og ei på 16. Det er noe HELE tiden! Innimellom følger jeg at jeg eksisterer kun i kraft av å være til nytte for noen.

Jeg er også her. Jeg har barn på 3,8 og 13 år, og det er et evig race, rett og slett.
Jeg liker jobben godt og selv om det er travelt og jeg ofte jobber om kvelden også, gir det påfyll, stort sett.
Ellers er jeg kjempeglad de morgenene jeg rekker å drikke kaffe og spise alene ved frokostbordet. Det hender det går om minstemann sover til nærmere 7.
Vi har mange fine turer med barna, og det synes jeg gir påfyll. Det gir ikke påfyll å bygge togbane eller leke med dinosaurer, men en god samtale med en av barna, en fin tv-kveld med eldste, en kosestund med yngste; det liker jeg.
Når jeg får til trening, er det god påfyll, men det er logistikkmessig ikke alltid lett. Så liker jeg å gå ut med venner, og prøver få til det en gang i måneden i alle fall.

Jeg synes også det gir påfyll at vi greier å få til ordentlige helgefrokoster nesten hver eneste lørdag og søndag, med ekstra god mat og god tid.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-19, 22:40   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg FÅR påfyll av sosiale medier. #ekstrovertmedlitetid

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.