|
|||||||
| Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hunden for oss - drodletråd
Vår gjør ikke det. Tolleren som vi hadde tidligere var derimot en racer til både å grave opp hagen, samt begrave brødskiver o.l (som han da gjerne gravde opp og dro med inn igjen etter et lengre opphold under jorda |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Min terrier har aldri gravd noe sted hos oss. (Selv om det ser ut som han har et graveprosjekt på en teppekant inne.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådJeg syns jo det høres ut som dere trenger en portugisisk vannhund-tispe. De er nydelig størrelse på- elsker å lære, men er akkurat like glade i sofaen.
|
|
|
#4 |
|
rakkarpus
|
Så en av den typen på superhundene. For meg virket det som det er en superenergisk rase, som krever mye.
|
|
|
#5 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hunden for oss - drodletrådUt fra listen du setter opp, er det mange mellomstore raser som kan være aktuelle, synes jeg. Vi har hatt flere. Det er for- og bakdeler ved alle raser, en røyter og det er ille, mens den andre må klippes og det er også jobb. For mange av kriteriene er det ting som man har god kontroll på hvis man kan og vil være en engasjert hundeeier som tar seg tid til sosialisering og trening av hunden innledningsvis. Særlig de første månedene med miljøtrening, valpekurs osv betyr mye. Det høres ut som om dere er en familie som kan og vil, og at det kommer til å gå riktig fint om dere velger en av "selskapshund"-rasene. Sist redigert av Charlie : 14-03-19 kl 15:51. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
lider av tastleksi
|
Det kommer jo an på hvordan man preger dem, og selvsagt vil en hund som er vant til full fart og masse tur bli frustrert om det plutselig blir minimalt med stimuli.
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Samtidig er for eksempel vår hund veldig tilpasningsdyktig. Når jeg er hjemme får han masse mosjon, mens når jeg er på reise trives han godt som murmeldyr... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
lider av tastleksi
|
Ja, vi har bare hatt hunder med «av-knapp» vi, og jeg tipper vår nåværende tilbringer omtrent 80% av tiden sin på det mykeste stedet i huset.
|
|
|
#9 |
|
rakkarpus
|
Poenget med den vannhunden på superhundene var at eierne ikke hadde tid til å gi henne aktiviteten som den krevde. Tipper det ikke er for ingenting at portugisisk vannhund blir rangert for å kreve høyest grad av mosjon i flere hundebøker, mer enn flere fuglehunder feks.
|
|
|
#10 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådJeg vet at de går for å være krevende, og hannhunder er veldig strie og overhodet ikke egnet for folk som ikke har hatt hund før. Men det er altså stor forskjell på tispe og hannhund.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Skulle til å tipse om denne rasen. Min kollega har den.
|
|
|
#12 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådMen i hvordan er det i forhold til allergi da? Er det mulighet for å utvikle allergi mot hund om man allerede er allergisk og blir eksponert for hund? Jeg aner ikke, jeg bare spør.
|
|
|
#13 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådHvis det er allergikere i familien, ville jeg gått for en allergivennlig rase, selv om ingen reagerer på hund per i dag. Det er veldig trist å måtte kvitte seg med en hund fordi noen utvikler allergi...
|
|
|
#14 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådTakk for masse tips!
|
|
|
#15 |
|
rakkarpus
|
Det er mitt inntrykk ja. Krever veldig mye, fysisk og mentalt. Hørt om collier som skal samle syklister, gående og biler i nabolaget. De er jo laget for å gjete sau. Ville aldri anskaffet de om jeg ikke hadde saueflokk fra før.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 14-03-19 kl 21:52. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådFor ordens skyld: Det er bare aktuelt med seriøs oppdretter hvis vi skal kjøpe hund og friske hundetyper.
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådMin erfaring med collier er at de trenger mye aktivitet og gjeter på det meste. Collier er flotte hunder, men alle jeg har kjent, krever mye aktivitet og trening for å ha det bra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådEttersom sønnen ble så begeistret for bearded collie, må man liksom sjekke dem ut.
|
|
|
#19 |
|
...we have cookies
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådDet som er veldig lurt når man er på utkikk etter hund og ikke helt vet hvilken rase man vil velge, er å dra på utstillinger. Der får dere litt inntrykk av miljøet innen rasen, dere kan komme i kontakt med eiere at rasen dere vurderer, og dere får kanskje litt inntrykk av hundene også. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Hunden for oss - drodletrådJeg har ikke lest alle de andres svar, men jeg er trolig den eneste her inne som har hatt begge rasene du skriver om. Fantastiske fine hunder begge to. Jeg kan gjerne skrive mer om dem, men jeg innser også at forskjellene mellom dem har mye p gjøre emd selve individende på de to hundene og ikke på rasene. |
|
|
|
![]() |
|
|