|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Minkpels - yay or nay?
Teo sier det godt.
|
|
|
#2 |
|
villende
|
Sv: Minkpels - yay or nay?Jeg syns det er noe veldig pussig og lite bærekraftorientert i det å uglese noen som bruker en gammel pels. Samtidig så har jeg ikke pels selv, og jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å bruke den pelsen jeg en gang i tiden kommer til å arve, men det er fordi jeg ikke syns pelskåper eller pelsjakker er noe fint. Å sy om til pledd var en god idé! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Minkpels - yay or nay?Jeg har arvet en gammel vakker minkkåpe fra Studio Olesen, men jeg sluttet å bruke den for mange år siden. Selv om det er det varmeste, deiligste plagget jeg noen gang har båret. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Det er jo både fordi ingen kan se at det er en gjenbrukspels, og det symboliserer og promoterer verdier de færreste har i dag.
|
|
|
#6 |
|
This is normal!
|
Det er nettopp det. Å sy om til puter eller pledd på hytta var en veldig god idé. Det skal jeg jammen vurdere.
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Ja, må innrømme at jeg bonker meg selv i hodet for å ikke ha kommet på en så god ide selv.
|
|
|
#8 |
|
Viser tenner
|
Sv: Minkpels - yay or nay?Jeg har takket nei til å arve pels fordi jeg aldri hadde kommet til å bruke den, og hadde dermed heller ikke kjøpt en på loppis. Jeg synes samtidig det ville være synd å bare kaste gamle, fine pelset, men jeg vil ikke eie eller bruke en.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Poenget er jo at man ikke kan se at de er gamle, og at pelsbruk sier noe om verdisyn, man sender ut et signal. Man kan jo si det samme om f.eks. dunjakker fra uetisk produksjon, om man kjøper brukt og den bare er et halvt år gammel, er det da greit? Hvis ja, hvorfor er det ikke greit når den er helt ny? Den er jo uansett produsert. For de dyrene som lider er det jo faktisk helt irrelevant om de er avlivet for 1 eller 30 år siden. Ved å bruke pels er man med på å skape aksept i samfunnet og dermed også med på å bidra til at dyr lider i dag.
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
#11 |
|
bits and pieces
|
Kjenner jeg er her.
|
|
|
|
#12 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Dette. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Ja jo nei tja. Jeg liker ikke pelsplagg, jeg har i hvert fall ikke prøvd noe jeg har likt å ha på meg. Pelsdyroppdrett drives ganske ufyselig i mange tilfeller og det er det jeg reagerer på. En arvepels som omsys til pledd gjør fortsatt jobben med å varme en kropp. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Tenker man rent dyrevern, så er jo ikke et pelspledd noe bedre enn en eksklusiv kåpe, tenker jeg. Pels er pels, uansett formål.
|
|
|
#15 |
|
Lesende
Å kjøpe pels av lidende oppdrettsdyr er noe helt annet enn å gjenbruke pelsen til f.x. pledd når man først har (arvet) den. Unødvendig kasting er jeg ikke tilhenger av. Å bruke pelsen som kåpe er på en måte å promotere uetisk dyreplaging og oppdrett, det klarer jeg ikke forsvare. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lesende
Sv: Minkpels - yay or nay?Jeg må innrømme at jeg skuler på folk som bruker pels og "tenker mitt", men jeg vil jo ikke det skal kastes heller, det er i hvert fall sløsing med ressurser. De få pelsene jeg har prøvd på har fått meg til å konkludere med at det definitivt ikke er noe for meg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Minkpels - yay or nay?Følger med her. Har også arva ein pels, men er jammen usikker på om den er ekte eller ei.
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Her i byen er det i hvert fall en buntmaker (fantastisk tittel
|
|
|