Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Minkpels - yay or nay?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-19, 08:53   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minkpels - yay or nay?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville sydd den om til teppe. Jeg syns i prinsippet at det er helt ok å bruke en 50-år gammel pels, men siden det ikke vises på pelsen at den er gammel, så ville jeg ikke brukt den.

Teo sier det godt.

Gammel 30-08-19, 08:53   #2
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er noe veldig pussig og lite bærekraftorientert i det å uglese noen som bruker en gammel pels. Samtidig så har jeg ikke pels selv, og jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å bruke den pelsen jeg en gang i tiden kommer til å arve, men det er fordi jeg ikke syns pelskåper eller pelsjakker er noe fint. Å sy om til pledd var en god idé!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 09:13   #3
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis jeg hadde likt kåpa så hadde jeg helt sikkert brukt den, hadde iallfall forsøkt å brukt den og kjent litt på det noen ganger.

Gammel 30-08-19, 09:32   #4
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har arvet en gammel vakker minkkåpe fra Studio Olesen, men jeg sluttet å bruke den for mange år siden. Selv om det er det varmeste, deiligste plagget jeg noen gang har båret.
Jeg tenker ikke mitt om hva andre har på seg, men jeg vet at andre tenker sitt når de ser meg i pels og det er ubehagelig.
Og jeg tenker også at jeg ikke vil være med på å promotere eller rettferdiggjøre pelsbruk.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 09:33   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns det er noe veldig pussig og lite bærekraftorientert i det å uglese noen som bruker en gammel pels.

Det er jo både fordi ingen kan se at det er en gjenbrukspels, og det symboliserer og promoterer verdier de færreste har i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 09:52   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo både fordi ingen kan se at det er en gjenbrukspels, og det symboliserer og promoterer verdier de færreste har i dag.

Det er nettopp det. Å sy om til puter eller pledd på hytta var en veldig god idé. Det skal jeg jammen vurdere.

Gammel 30-08-19, 09:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er nettopp det. Å sy om til puter eller pledd på hytta var en veldig god idé. Det skal jeg jammen vurdere.

Ja, må innrømme at jeg bonker meg selv i hodet for å ikke ha kommet på en så god ide selv. For pels er virkelig unikt mtp varme, komfort og isolasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 17:59   #8
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har takket nei til å arve pels fordi jeg aldri hadde kommet til å bruke den, og hadde dermed heller ikke kjøpt en på loppis. Jeg synes samtidig det ville være synd å bare kaste gamle, fine pelset, men jeg vil ikke eie eller bruke en.

Gammel 30-08-19, 10:38   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er noe veldig pussig og lite bærekraftorientert i det å uglese noen som bruker en gammel pels.

Poenget er jo at man ikke kan se at de er gamle, og at pelsbruk sier noe om verdisyn, man sender ut et signal. Man kan jo si det samme om f.eks. dunjakker fra uetisk produksjon, om man kjøper brukt og den bare er et halvt år gammel, er det da greit? Hvis ja, hvorfor er det ikke greit når den er helt ny? Den er jo uansett produsert. For de dyrene som lider er det jo faktisk helt irrelevant om de er avlivet for 1 eller 30 år siden. Ved å bruke pels er man med på å skape aksept i samfunnet og dermed også med på å bidra til at dyr lider i dag.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 11:25   #10
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Poenget er jo at man ikke kan se at de er gamle, og at pelsbruk sier noe om verdisyn, man sender ut et signal. Man kan jo si det samme om f.eks. dunjakker fra uetisk produksjon, om man kjøper brukt og den bare er et halvt år gammel, er det da greit? Hvis ja, hvorfor er det ikke greit når den er helt ny? Den er jo uansett produsert. For de dyrene som lider er det jo faktisk helt irrelevant om de er avlivet for 1 eller 30 år siden. Ved å bruke pels er man med på å skape aksept i samfunnet og dermed også med på å bidra til at dyr lider i dag.

Jeg ville ikke ha gått med den.

Gammel 30-08-19, 16:04   #11
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns det er noe veldig pussig og lite bærekraftorientert i det å uglese noen som bruker en gammel pels. Samtidig så har jeg ikke pels selv, og jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å bruke den pelsen jeg en gang i tiden kommer til å arve, men det er fordi jeg ikke syns pelskåper eller pelsjakker er noe fint. Å sy om til pledd var en god idé!

Kjenner jeg er her.
Ville ikke falt meg inn å skule på andre for jeg hadde tenkt at den sikkert var arva.
Arver nok noen og da blir det sikkert pledd for de vil jeg aldri passe.

Gammel 30-08-19, 23:21   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Dette.

Så kjenner jeg en buntmaker som er veldig glad i yrket sitt, som mer eller mindre har lagt ned nypels og nesten kun driver redesign av gamle kåper til bl.a. interiør.

Det er det en pussig dobbeltmoral i. Jeg kan ikke varme en kropp i den, slik den er skapt for, men den kan ligge til pynt på hytta.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 00:15   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Dette.

Så kjenner jeg en buntmaker som er veldig glad i yrket sitt, som mer eller mindre har lagt ned nypels og nesten kun driver redesign av gamle kåper til bl.a. interiør.

Det er det en pussig dobbeltmoral i. Jeg kan ikke varme en kropp i den, slik den er skapt for, men den kan ligge til pynt på hytta.

Ja jo nei tja. Jeg liker ikke pelsplagg, jeg har i hvert fall ikke prøvd noe jeg har likt å ha på meg. Pelsdyroppdrett drives ganske ufyselig i mange tilfeller og det er det jeg reagerer på. En arvepels som omsys til pledd gjør fortsatt jobben med å varme en kropp.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 00:31   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ja jo nei tja. Jeg liker ikke pelsplagg, jeg har i hvert fall ikke prøvd noe jeg har likt å ha på meg. Pelsdyroppdrett drives ganske ufyselig i mange tilfeller og det er det jeg reagerer på. En arvepels som omsys til pledd gjør fortsatt jobben med å varme en kropp.

Tenker man rent dyrevern, så er jo ikke et pelspledd noe bedre enn en eksklusiv kåpe, tenker jeg. Pels er pels, uansett formål.

Men ja, jeg hadde heller hatt et minkpledd enn en kåpe. Da fordi jeg synes pelskåper er stygge.

Jeg har både saueskinn og geiteskinn i hus. Som pledd, eller skinn da. KUnne ikke falt meg inn å bruke de som plagg, fordi jeg synes det er stygt.

Ville heller ikke hatt et minkskinn liggende i sofaen, pga vissheten om at denne minken utelukkende er drept pga skinnet. Et saue- eller geiteskinn er for meg noe annet, da dyret også er brukt som mat. Eller avlivet pga alder. Ref geitemelkbønder som må avlive dyr pga alder, og at da alt som kan brukes på dyret utnyttes.

Jeg vet jeg kan oppfattes som selvmotsigende, all den tid jeg er i mot endel oppdrett, samtidig som jeg ikke er i mot matproduksjonsdyr. Jeg er kjøtteter, og vil alltid være det. Men det er noe annet med å avle og drepe dyr bare for en pels. Tullete nok.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 13:28   #15
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Tenker man rent dyrevern, så er jo ikke et pelspledd noe bedre enn en eksklusiv kåpe, tenker jeg. Pels er pels, uansett formål.

Men ja, jeg hadde heller hatt et minkpledd enn en kåpe. Da fordi jeg synes pelskåper er stygge.

Jeg har både saueskinn og geiteskinn i hus. Som pledd, eller skinn da. KUnne ikke falt meg inn å bruke de som plagg, fordi jeg synes det er stygt.

Ville heller ikke hatt et minkskinn liggende i sofaen, pga vissheten om at denne minken utelukkende er drept pga skinnet. Et saue- eller geiteskinn er for meg noe annet, da dyret også er brukt som mat. Eller avlivet pga alder. Ref geitemelkbønder som må avlive dyr pga alder, og at da alt som kan brukes på dyret utnyttes.

Jeg vet jeg kan oppfattes som selvmotsigende, all den tid jeg er i mot endel oppdrett, samtidig som jeg ikke er i mot matproduksjonsdyr. Jeg er kjøtteter, og vil alltid være det. Men det er noe annet med å avle og drepe dyr bare for en pels. Tullete nok.

Å kjøpe pels av lidende oppdrettsdyr er noe helt annet enn å gjenbruke pelsen til f.x. pledd når man først har (arvet) den. Unødvendig kasting er jeg ikke tilhenger av. Å bruke pelsen som kåpe er på en måte å promotere uetisk dyreplaging og oppdrett, det klarer jeg ikke forsvare.

Gammel 30-08-19, 10:41   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir et nei fra meg.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 10:50   #17
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Jeg må innrømme at jeg skuler på folk som bruker pels og "tenker mitt", men jeg vil jo ikke det skal kastes heller, det er i hvert fall sløsing med ressurser. De få pelsene jeg har prøvd på har fått meg til å konkludere med at det definitivt ikke er noe for meg.

Det er mulig at Mutter'n fortsatt har de to pelsene sine, en gang blir det puter eller pledd av dem, takk for tips.

Gammel 30-08-19, 10:56   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Følger med her. Har også arva ein pels, men er jammen usikker på om den er ekte eller ei. Eg har uansett ikkje fått meg til å bruke den, så den blir hengande. Å sy den om til putetrekk eller teppe er ein god idé, men kven tar sånne oppdrag?

Gammel 30-08-19, 11:06   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Å sy den om til putetrekk eller teppe er ein god idé, men kven tar sånne oppdrag?

Her i byen er det i hvert fall en buntmaker (fantastisk tittel ) som tar slike oppdrag.

Gammel 30-08-19, 11:14   #20
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Her i byen er det i hvert fall en buntmaker (fantastisk tittel ) som tar slike oppdrag.

Anar du kor mykje ein må betale? Mi kåpe er kort, så det er neppe nok til eit teppe. men to putetrekk kan det jo bli. Ein buntmaker (da har ein lært eit nytt ord i dag!) kan sikkert fortelje meg om den er ekte eller ei også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.