Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2019

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-19, 00:02   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2019

Vi har i alle fall bestemt hvor vi skal være på julaften. Jeg og brødrene mine med familier og hunder skal være hos foreldrene våre. Det vil si 8 voksne, 4 tenåringer, to barn og 4 hunder. Hundene er heldigvis i familie, det er tre barn og en mamma. De kjenner hverandre godt. Gutta mine gleder seg skikkelig, jeg gruer meg litt. Det blir alt for mye folk. Men jeg liker å være sammen med familien min, så det går nok greit. Ingen sover over der, så det blir tidlig hjem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 00:10   #2
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min tenåring ønsker seg te/sjokoladekalender fra apoteket. Yngste får nok en Flax kalender.

Ikke tenkt på julegaver enda.

Gammel 12-10-19, 00:19   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg gleder meg og har så smått begynt å planlegge. Vi skal som vanlig feire hjemme hos oss selv. Mamma kommer sannsynligvis og da inviterer vi også eksen hennes, som ellers blir helt alene. De har fremdeles et godt forhold og ikke minst er han det nærmeste barna kommer en morfar (Pappa døde før de ble født). Vi inviterer også mannens tante og søskenbarn som flyttet hit i fjor og ellers er alene bare de to. Jeg håper også broren min kommer. Han har hittil feiret annenhver jul med oss og med konas familie (hun feirer alltid hos sine), så det er sånn sett vår tur i år, hvis han holder seg til tradisjonen.

Det blir hjemmelaget pakkekalender som vanlig. Ungene elsker det og så lenge de setter pris på det de får lager jeg det gjerne. Jeg er veldig usikker på hva slags julekalender jeg skal ha selv. De fleste sjokoladekalenderne er ganske kjedelige (savner Thornton's). Må tenke litt på det.

Gammel 12-10-19, 00:28   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte mange presanger på salg i romjulen, så jeg må vel finne de fram og finne ut hvem som skal få hva.

På julaften skal vi til broren min, dit kommer foreldrene våre, og tanteskatten har med seg samboeren.
1.juledag skal vi til foreldrene mine.

Minstemann har ønsket seg pakkekalender, så jeg får vel finne på noe der etter hvert. Skal til Bodø i slutten av oktober, så da skal jeg innom en godteributikk og finne litt annet godteri enn de har her. Ellers så tenker jeg sokker, boxer og litt annet småtteri. Gleder meg mest til ferie.

Gammel 12-10-19, 00:43   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta har fått flaxkalender de siste årene. Regner med at jeg går for det i år også. Egentlig hadde de trengt en boxerkalender eller noe sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 00:47   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Gutta har fått flaxkalender de siste årene. Regner med at jeg går for det i år også. Egentlig hadde de trengt en boxerkalender eller noe sånt.

Kan jeg friste med en sokkekalender? https://www.coolstuff.no/Strompekalender

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 01:12   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. #toosoon

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 11:48   #8
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei. #toosoon

Jeg trodde dette var en tulletråd...

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 01:27   #9
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Vi skal feire jul for første gang i varmere strøk. Er litt spent på om barna føler de går glipp av julen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 07:35   #10
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg, yngste datter med samboer, baby og hund, pluss min eks skal feire jul på hytta. Og selvsagt min egen hund. Det har vi gjort to ganger før etter at vi kjøpte hytta for noen år siden. Hvis noen lurer på hvorfor eksen er med, så er det fordi han fremdeles er en naturlig del av familien, vi har en god relasjon og det er ingen grunn til at han ikke skal bli invitert.

Det blir første gang vi feirer jul med babyen, som fyller ett år om et par uker. Skal bli så koselig, og spennende å se hvordan hun vil reagere på all snøen! Ellers står pinnekjøtt og dronning Maud fromasj på menyen julaften, julesanger fra Spotify-lista på dab, og vi ser for oss en ganske lang gaveåpning. Som sikkert blir noe forkortet for babyen sin del siden hun legger seg tidlig.

Turer på ski og truger, lille søtnos i bæremeis eller i skinnpose på akebrett, grilling av marshmallows på bålpanna, litt tid til brett- og kortspill når minsten er i seng. Selv nyter jeg tidlige morgener fra rundt kl 5 til å strikke og lytte til lydbok.

Så må vi huske å kjøpe juletre denne gangen. Første julen måtte vi ut på truger i snøstorm lille julaften, utstyrt med øks, men i et område som domineres av bjørk og furu innså vi etterhvert at vi måtte fire på preferansene. Og ikke minst estetikken. Treet, som vi forøvrig ble veldig glade i, ble aldri kalt noe annet enn pjusken.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 687841E7-06A7-4A0C-945F-0E5EC17BCD6D.jpg (10,6 KB, 63 visninger)
Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 08:52   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ungene mine får alltid flaxkalender av bestefaren.

Gammel 12-10-19, 08:53   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Truls får adventskalender med en liten kindersjokolade hver dag. Og på helgedager en ekstrating som ansiktsmasker/lipsyl/småtteri.
Den sokkekalenderen det linkes til over her hadde vært genial, men jeg vil ikke bruke så mye penger.

Julaften blir hos søsters, og jeg grubler på hva julenissen skal kjøpe i år.
Han kjøper en liten tøysegave til alle som er der hvert år.

Tallulah: kan adventskalenderen være memes eller vitser eller musikk eller noe slikt?

Gammel 12-10-19, 08:56   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten kjøpt adventskalenderposer og slikt på Wish. I år blir det slike:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 68CB36E4-909B-4666-8EA8-F02DE444BF73.jpg (13,9 KB, 40 visninger)
Gammel 12-10-19, 09:36   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så det, men nei, ikke begeistret for det heller.

Gammel 12-10-19, 10:44   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Guttungen vil nok ha ein tekalender og flaxlodd. Jentene er eg meir usikker på. Der har det variert frå sjokoladekalender til glitter sin kalender.
Julafta er ungane hjå meg og me skal til foreldra mine
Har så smått begynt å tenke på julepresangar og teste ut ei hekleoppskrift som muligens blir årets julepresang til alle som skal få småting.

Gammel 12-10-19, 11:50   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Pøsj, fjorårets startet i september.

Gammel 12-10-19, 11:57   #17
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Pøsj, fjorårets startet i september.

Men dere som begynner så tidlig, er dere ikke møkklei når jula kommer?
Hos meg er det knallhardt regime! Adventspynt og lys fra første søndag i advent, julepynt fra lillejulaften. Og jeg blir skikkelig muggen av å se butikkene starte så tidlig. Men fint mange gleder seg over jula altså, så jeg har jo ikke noe her å gjøre så muggen som jeg er til jul.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 12:36   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Hos meg er det knallhardt regime! Adventspynt og lys fra første søndag i advent, julepynt fra lillejulaften. Og jeg blir skikkelig muggen av å se butikkene starte så tidlig. Men fint mange gleder seg over jula altså, så jeg har jo ikke noe her å gjøre så muggen som jeg er til jul.

Nei, jeg blir ikke lei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 12:40   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Slett ikke. De gangene jeg har vært møkklei, er de årene jeg har begynt sent med juleforberedelsene og stresset. Begynner man å planlegge litt allerede nå, blir hele desember bare julekos og glede.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 13:39   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også et sånt regime, men jeg liker å begynne å tenke og planlegge tidlig, og greit å planlegge sånt som gaver og kalender i god tid, så slipper man stress på slutten, og ikke minst, man får fordelt kostnadene litt utover. Det har jeg aldri vært flink til tidligere, men har blitt bedre de siste årene, takket være nettopp, fp sine tidlige juletråder.

Ja, også har jeg gjort det til min æressak å ikke bli muggen over julemarsipan i oktober etc. Nærmest på trass, mot alle de årvisse indignerte innleggene på fb fra alle som synes det er så forkastelig, som jeg irriterer meg enda mer over. Jeg har rett og slett bestemt meg at slik skal jeg ikke bli, jo mer folk hisser seg opp over juleutstillingene i butikken, jo mer gleder jeg meg over dem. Jeg gruffer ikke over tidlig jul i butikkene, og jeg gruffer ikke over halloween. If you can't beat them, join them! Livet er for kort til å bli sint på marsipan. Vi har uansett våre juletradisjoner som vi holder knallhardt på, og som er strengt forbeholdt selve julefeiringen, som for meg begynner på kvelden 23. desember. Så kjøpemarsipan og kjøpepepperkaker kan godt spises i advent, og tidligere også, for den saks skyld, men de hjemmelagde pepperkakene og marspianen, og de andre julekakene, er strengt forbudt før jula kommer. Det samme med den deilige julematen. Det er relativt stusselige middager og kjedelig pålegg og brød i tiden før jul. Enkelte ting settes fram til advent starter, som de obligatoriske lysene og kalenderene, krans på døra og stjerne i vinduet, men julepynten settes fram tidligst siste helg før jul, og juletreet pyntes på kvelden lille julaften. Og julepynten og juletreet får stå til godt over nyttår, og tas ikke ned før ca andre helg i januar. Så her er det ikke noen motsetning i å begynne å tenke på jul tidlig, og å ikke starte julefeiring når jula starter.

Sist redigert av My : 12-10-19 kl 13:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.