|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
Se resultatene: Hvem syns du skal betale boten? | |||
Sjåføren har alltid ansvaret, og betaler selvfølgelig hele boten |
![]() ![]() ![]() ![]() |
78 | 83,87% |
Sjåføren betaler hele boten, men saken er ikke helt opplagt |
6 | 6,45% |
De to i forsetet betaler 2000 kroner hver |
8 | 8,60% |
Alle fire betaler 1000 kroner hver |
1 | 1,08% |
De tre passasjerene betaler boten |
0 | 0% |
Annet - Spesifiser under |
0 | 0% |
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Helt opplagt at sjåføren må ta ansvaret. Det er alltid et valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?
Overlatelsesmedvirkning, dvs å la noen bruke bilen din selv om du vet at de er ruspåvirket, ikke har gyldig førerett eller av andre grunner ikke er skikket til å kjøre bil, er straffbart. Å være passasjer i en bil hvor sjåføren er ruspåvirket, er ikke nødvendigvis straffbart. Da må du i så fall ha medvirket til ruskjøringen ved å oppfordre sjåføren til å kjøre bil til tross for at du visste at h*n var ruspåvirket. Det er hjemlet i straffelovens § 15, og rammer alle former for medvirkning til straffbare handlinger, herunder også hastighetsovertredelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Tittel og tittel....
|
Jeg syns ikke det blir det samme. Man vet som regel at den man sitter på har nytt alkohol og kan la være å sette seg inn i bilen. Om noen velger å kjøre for fort så er det ikke sikkert at det nytter å si i fra.
![]() |
#24 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Som ung var det flere ganger det var ubehagelig å sitte på, ikke alltid valget var der (bøgda), og noen mente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
lettere utlada
|
Nei. Svaret mitt vil være det samme.
![]() |
#26 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Det er sjåføren sitt ansvar, men dersom jeg hadde vært passasjeren med dårlig påvirkning hadde jeg tilbudt meg å dele.
![]() |
#28 |
Klar
|
De fleste mente at sjåføren betaler helt selv, eventuelt at sjåføren betaler, men at passasjeren som egget til forbikjøring burde tilby seg å betale halvparten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Er jo selvsagt sjåføren sitt ansvar, men at vedkommende som presser bør være kompis nok til å dele. Venner deler.
![]() |
![]() |
#30 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Sjåføren. Vedkommende har førerkort og kjenner derfor (i teorien i hvert fall) til trafikkreglene. At vedkommende er en spineless sucker som lar seg påvirke av vennenes dårlige ideer, er ingen unnskyldning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Dig for victory!
|
Jepp. Det er sjåførens ansvar å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Hvis sjåføren ikke tar det ansvaret, så er det sjåføren som skal straffes.
![]() |
![]() |
#32 |
heimføing
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Enig med Pøblis og Matilda. Sjåførens ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Egentlig sjåføren, han har alltid ansvaret. Men jeg synes at dustevenner kan være med å betale, så jeg svarte at de to i framsetet kan dele på summen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Det er selvsagt sjåførens ansvar. Det betyr ikke at det ikke er all right å tilby seg å spleise.
![]() |
#35 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Jeg tenker at man ikke har ansvar for andres lovbrudd fordi man er til stede. Noe annet er så klart dersom man er enig om noe annet på forhånd. På en måte syns jeg at det skal svi litt for sjåføren at h*n lot seg påvirke til å bryte loven, kanskje det gir mot til å si nei neste gang? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Dette var litt gøy, for jeg leste diskusjonen her rett før jeg gikk tur i lunsjen, og da kom spørsmålet litt uti episoden jeg holder på med nå.
![]() |
#37 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Fartsbot, uaktsom kjøring og den type ting syns jeg sjåføren alene er ansvarlig for.
![]() |
#38 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#39 |
Smugleser
|
Enig, sitter man og jazzer opp er man med å ta ansvaret økonomisk. Sjåføren er selvsagt formelt ansvarlig. Og får prikkene.
![]() |
#40 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?Jeg hadde blitt rimelig sur om jeg sov i en bil og våknet til krav om at jeg skal være med på å betale for uansvarlig kjøring. Jeg hadde nektet. Sjåføren trengte ikke å følge oppfordringen til den våkne passasjeren. Jeg synes den personen kunne tilbudt å betale noe av boten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|