Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor lenge er du villig til å ha barn boende hjemme?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-07, 13:15   #21
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er du villig til å ha barn boende hjemme?

Lenge. Tror jeg i alle fall.
Men da er det sjølsagt greit med en bolig som er såpass romslig at vi slipper å tråkke oppå hverandre.
Jeg husker jo fra tiden før jeg flyttet hjemmefra at det å "bo hjemme" stort sett betydde at jeg sov der. Jeg satt ikke akkurat i sofaen på stua og så TV sammen med Pappa hver kveld.

Men klart, jeg håper jo at barna mine blir såpass sjølstendig at de med tiden ønsker å flytte for seg sjøl. Det virker litt trist når 30-åringer fortsatt bor hjemme hos foreldrene sine.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:21   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De skal ut etter videregående. Håper jeg. Kanskje før, om nødvendig.

Jeg kommer vel aldri til å kaste dem ut, men jeg kommer nok til å si til dem direkte at "nå bør du snart tenke på å flytte for deg selv, vennen min" når de passerer 20.

Jeg kommer også til å anbefale dem å studere/leve i en annen by og aller helst et annet land for en periode. Blir de værende, så takler jeg nok det også. :blottet for hønemorgener:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:24   #23
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "anbefaler en annen by, eller helst et annet land" Murphy

Jeg er så glad for at mine bo i nærheten og vi kan møtes på kort varsel. Men vi springer ikke ned dørene hos hverandre, så det er sagt.

Gammel 03-08-07, 13:30   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg er så glad for at mine bo i nærheten og vi kan møtes på kort varsel. Men vi springer ikke ned dørene hos hverandre, så det er sagt.

Hvorfor ?
Ser du ikke nytten, gleden og erfaringen en kan ha av å bo i en annen by eller et annet land? Utvide horisonten og evt. finne ut at borte bra men hjemme best (eller borte best )?

Selv om man bor fra hverandre og ikke kan møtes på kort varsel, så har en ofte mulighet til å være lenge sammen når en først møtes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:35   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De vil ikke bli kastet ut, men synes vel kanskje de burde etablere seg litt fast selv i alle fall når de er 25 år. Helst litt før, men det kommer jo helt ann på hvordan vei utdanning, jobb etc. går. Vi har heldigvis en liten "hybel" over garasjen, så blir jeg lei så får jeg heller få dem ut der. Tenker når jentene blir større, så flytter de gladelig ut der.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:37   #26
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker at når de først har flyttet ut for å studerer flytter de vel ikke hjem igjen med mindre det er krise. Jeg må likevel si at jeg hadde blitt glad om de bosatte seg i nærheten når de slår seg til ro og får barn. Men det er selvsagt ikke noe jeg vil legge meg opp i, kun et stille ønske

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:38   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde hjemme det første halvåret jeg studerte (på Blindern). Foreldrene mine syntes det var synd at jeg valgte å flytte til Trondheim etter et halvt år, både fordi jeg ble langt borte og ikke minst fordi studielån stod for dem som noe fryktelig skummelt og unødvendig. Jeg flyttet pga NTH-kjæresten, selve studiene kunne jeg like gjerne ha tatt på Blindern. I ettertid kan jeg med hånda på hjertet si at det å flytte var noe av det lureste jeg noen gang har gjort. 50 mil hjemmefra var helt ideelt for meg. Jeg tror foreldrene mine også syntes det var et godt valg, bare de fikk summet seg litt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:41   #28
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min datter flyttet hjemmefra da hun var ferdig med 3 år på videregående og skulle begynne på høyskolen i et annet fylke etc.

Og de får lov til å bo hjemme til de flytter frivillig.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:42   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hvorfor ?
Ser du ikke nytten, gleden og erfaringen en kan ha av å bo i en annen by eller et annet land? Utvide horisonten og evt. finne ut at borte bra men hjemme best (eller borte best )?

Selv om man bor fra hverandre og ikke kan møtes på kort varsel, så har en ofte mulighet til å være lenge sammen når en først møtes.

Jeg ser helt klart nytten, men egoismen i meg er livredd og nervøs for å ha barna så langt borte, samme hvor gamle de er. Dessuten er jeg redd de kommer til å trive så godt der at de aldri kommer til å flytte hjem igjen, og da får jeg jo se barnebarna så sjelden også. :hyyyyl:

Gammel 03-08-07, 13:47   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er selvsagt ikke fordi jeg helst vil ha poden så langt unna meg som mulig at jeg håper han vil flytte til en annen by. Det er fordi jeg vet hvor bra det er (/kan være) å flytte til et nytt sted og treffe nye mennesker og bli kjent i en ny by, og bli kjent med seg selv på en annen måte. Jeg studerte ikke i utlandet selv; jeg vurderte det, men gjorde det aldri, og det angrer jeg på. Både for selve opplevelsen, og fordi jeg tror det kan være veldig bra for å få et bredere perspektiv på ting.

Jeg tenker nok som moren min - og hun kunne nok tenke seg å ha både meg og broren min nærmere, for sin egen del - at det er jo tristere om unger skulle bli hengende i skjørtekanten hele livet, enn om de blir selvstendige nok til å finne ut at de trives best et helt annet sted. Og man kan ikke finne ut sånt uten å prøve.

Gammel 03-08-07, 13:53   #31
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg måtte fnise litt av den italienske duoen.

Jeg har ingen formening om hvor lenge jeg er villig til å ha barna hjemme. Nå som de er så små får jeg bare klump i magen av å tenke at de noensinne skal flytte fra meg. Jeg kommer uansett aldri til å nekte dem å bo hos meg om de trenger det.

Gammel 03-08-07, 13:53   #32
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er selvsagt ikke fordi jeg helst vil ha poden så langt unna meg som mulig at jeg håper han vil flytte til en annen by. Det er fordi jeg vet hvor bra det er (/kan være) å flytte til et nytt sted og treffe nye mennesker og bli kjent i en ny by, og bli kjent med seg selv på en annen måte. Jeg studerte ikke i utlandet selv; jeg vurderte det, men gjorde det aldri, og det angrer jeg på. Både for selve opplevelsen, og fordi jeg tror det kan være veldig bra for å få et bredere perspektiv på ting.

Jeg tenker nok som moren min - og hun kunne nok tenke seg å ha både meg og broren min nærmere, for sin egen del - at det er jo tristere om unger skulle bli hengende i skjørtekanten hele livet, enn om de blir selvstendige nok til å finne ut at de trives best et helt annet sted. Og man kan ikke finne ut sånt uten å prøve.

Her er jeg 100 % enig med Skilpadda.

"If you love somebody, set them free!"

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:53   #33
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hvorfor ?

En kollega av meg er nå pensjonist, hun er enke og har barn og barnebarn i utlandet. Hun snakker hele tiden om hvor deilig det må være å ha dem nært seg.

Jeg er så heldig å ha et barnebarn like i nærheten og storkoser meg når han er på besøk.

Ungene henger ikke i skjørtekanten om de bor i samme byen. Mange som flytter hjemefra for å studere, kommer tilbake når de får barn. Nettverket med slekt og venner hjemme er godt å ha. Det er ikke alltid så enkelt å være alene på et fremmed sted.

Gammel 03-08-07, 13:56   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

En kollega av meg er nå pensjonist, hun er enke og har barn og barnebarn i utlandet. Hun snakker hele tiden om hvor deilig det må være å ha dem nært seg.

Det er klart. Men tror du ikke barna hennes bor i utlandet fordi de har lyst til det? Jeg håper sønnen min vil slå seg ned der han ønsker å bo selv; hva jeg ønsker for min egen del kommer da høyst i annen rekke.

Gammel 03-08-07, 13:57   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henger ungene i skjørtekanten på foreldrene om de bor for seg selv i samme by? Det gjør verken jeg eller min mann iallfall. Men det er såå godt å ha besteforeldrene til vesla i nærheten, og det tror jeg hun selv synes også. Hadde jeg flyttet til Italia hadde jeg aldri kommet hjem igjen, så det lar jeg være.

Gammel 03-08-07, 14:13   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Henger ungene i skjørtekanten på foreldrene om de bor for seg selv i samme by?

Nei, det trenger de naturligvis ikke. Jeg mente bare å illustrere at jeg synes det ville være verre enn om de flytter så langt vekk at man knapt ser hverandre. For å ta to halv-ekstreme muligheter.

Gammel 03-08-07, 14:17   #37
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, busser er det vel ikke så mye av. Men det går an, om man gidder, å gå til butikken i det minste. Hva studerer hun da?

Hun starter 2. året på øk/adm, og pendler til HSH i Haugesund.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 14:21   #38
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes for det første det er viktig å i alle fall ruste barna slik at de kan flytte hjemmefra etter videregående. Jeg forstår til en viss grad at noen bor hjemme lenger enn det om de studerer like ved hjemmet, for eksempel, men noe av det dummeste jeg ser er halvvoksne ungdommer som aldri har lært å sette på en klesvask, eller lage seg litt mat. Joda, verden kan være et farlig sted den, men da spesielt for de som har blitt overbeskyttet og er vant til at hønemor ordner opp for dem. Det tar seg dårlig ut at mamma ringer til jobben til 20-åringer og kjefter på den "slemme" sjefen som forventer litt innsats fra poden eller frøkna.

Men nå roter jeg meg bort..

Jeg håper virkelig at barna mine har lyst til å stå på sine egne ben og oppleve litt av verden da de blir voksne. De som bor lengst hjemme og/ eller får mest hjelp, økonomisk eller praktisk, av foreldrene sine, er ikke nødvendigvis de som greier seg best etter hvert. Man lærer mye av å måtte ordne opp selv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 14:23   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper jo at både poden og stesnuppa ønsker å flytte ut etter vgs. Håper de ønsker å flytte vekk for å studere, og håper de er litt lei av oss på et vis. tror det er sunt.

Om de bor hjemme ennå når de nærmer seg 25 (og det ikke er særlig mye grunn for det), så kommer jeg nok til å være svært behjelpelig med å lete etter hybler o.l.

Gammel 03-08-07, 14:28   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er (heldigvis) på linje med Benmurphy der, og vil anbefale poden å studere i en annen by, eller gjerne et annet land, i alle fall for en periode. Det er både sunt og spennende å bli kjent med nye steder og nye miljøer på egen hånd når man er 19-20, og mye morsommere å være student i ny by med egen hybel. Og skulle han likevel bestemme seg for å studere i Oslo, tror jeg vi kommer til å strekke oss langt økonomisk for å hjelpe ham til å finne et eget sted å bo fremfor å bli boende hjemme.

Jeg er helt på linje med Skilpadda og Benmurphy.
Å flytte hjemmefra for å studere i en annen by og i et annet land, er noe av det sunneste jeg gjorde, og jeg kommer også til å snakke varmt om det når poden blir så stor at det blir hans tur.
En av de aller største fordelene med å flytte hjemmefra for å studere (slik jeg opplevde det) er jo det at da kan en bli kjent med folk som tar deg for den du virkelig er, ikke for den du var i 3 klasse på barneskolen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.