Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Diftongen «ey» i navn

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-21, 13:59   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diftongen «ey» i navn

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Samme forskjellen her Stompa, når det gjelder min datter, som heter Eivor. Her i byen uttaler de fleste navnet hennes med en "trangere" e, som i "evig". Jeg sier det med enn "slappere" e, som i "nei", nesten Æ. Æivor. Og lærere fra østlandet uttaler det med samme slags e som meg, men med å til slutt. Æivår. Hun bryr seg ikke da, verken hun eller jeg krever at det skal uttales på en bestemt måte.

Dette er grunnen til at Storebror ikke fikk navnet Tobias. For her blir det for til Tåbias. Og det er ikke helt samme.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 12:43   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg uttaler det naturlig Æj i min østlandsdialekt, men snakker også islandsk, og der uttales det mer skriftnært.

Eyvind blir:

Norsk østlandsdialekt: Æjvinn
Islandsk: Ei(j)vin(d)

Den islandske uttalen er nærmere når sunnmøringer sier "jeg".

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 13:26   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gift med Eivind med trang e, men jeg sier det med Æ. Med mindre jeg "gjørs på".

Sønnen min har kommentert hvordan østlendinger sier navnet hans. De dropper r-en etter forbokstaven som er E. Sønn 2 har ulik tonem i navnet sitt ut fra hvilken dialekt folk har.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 13:58   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens i Trysil, der mora mi kommer fra, ville de neppe brukt et navn som Eivind i det hele tatt. De har knapt den diftongen i språket sitt. Der ville det minst ha blitt Eivin, eller aller helst E:vin.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 14:34   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Mens i Trysil, der mora mi kommer fra, ville de neppe brukt et navn som Eivind i det hele tatt. De har knapt den diftongen i språket sitt. Der ville det minst ha blitt Eivin, eller aller helst E:vin.

Kan du forklare uttalen på den?

Gammel 19-02-21, 14:36   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kan du forklare uttalen på den?

: i lydskrift markerer bare en lang vokal.

Gammel 19-02-21, 14:40   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

: i lydskrift markerer bare en lang vokal.

Ja, det skrev du i "aller helst ...". Men jeg tenkte på den jeg markerte svart. Sier ikke alle Eivind uten å uttale d-en?

Gammel 19-02-21, 14:48   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Ja, det skrev du i "aller helst ...". Men jeg tenkte på den jeg markerte svart. Sier ikke alle Eivind uten å uttale d-en?

Så vidt jeg veit, jo. Her tenkte jeg på lang e i stedet for en smal ei-diftong. De sier "ben" for "bein", "rensdyr" for "reinsdyr" osv. Og for så vidt også "mør" for "maur".

Gammel 19-02-21, 17:38   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepps.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 17:46   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klarer dere ikke si «y»?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 19:09   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Der jeg kommer fra sier man ben hvis man er pen. Pen i målet altså. Hva har du på benene?

Gammel 19-02-21, 21:26   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Bergensere sier jo barnene også Karamell. Pene Bergensere har mange tullete endringer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 23:15   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Bergensere sier jo barnene også Karamell. Pene Bergensere har mange tullete endringer.

Det gjorde nok jeg også i sin tid. Nå har jeg bodd i en annen landsdel i over halve livet, så nå skriver jeg barna, men sier ongan.

Gammel 20-02-21, 10:25   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det gjorde nok jeg også i sin tid. Nå har jeg bodd i en annen landsdel i over halve livet, så nå skriver jeg barna, men sier ongan.

Jeg er jo ikke Bergenser. Oppvokst 1km fra kommunegrensen. Jeg skriver barna, og sier ongene. Bestemor sa bødna.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 22:41   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker sånn kjedelig østlandsk og sier næi og hæi og æivind og Ælen (erlend) og Gæir og Hæidi.

Jeg har en kollega fra samme by som deg, nextlife, hun sier ikke "hei" men "heiA".

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 19-02-21, 23:01   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg snakker sånn kjedelig østlandsk og sier næi og hæi og æivind og Ælen (erlend) og Gæir og Hæidi.

Jeg har en kollega fra samme by som deg, nextlife, hun sier ikke "hei" men "heiA".

Du snakker som Dronning Sonja.
Jeg bruker også mye A bak hei, men det er mer når jeg blir kontaktet eller ved spontane møter. Da er det Heia.
Hvis jeg tar kontakt er det hEi, det her e (ho)Nextlife.

Gammel 20-02-21, 12:05   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Du snakker som Dronning Sonja.
Jeg bruker også mye A bak hei, men det er mer når jeg blir kontaktet eller ved spontane møter. Da er det Heia.

Haha, hun sier jo "meget". Jeg sier "mye".

Gammel 20-02-21, 14:41   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Samme her. Og uansett om jeg sier hei eller heia, er det med e-lyd, ikke æ-lyd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.