Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Terrassevin, hva er din favoritt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-21, 09:27   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrassevin, hva er din favoritt?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg synes denne er grei.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Tys...-2016/p/626601

Denne inneholder 31 g sukker pr liter. Jeg drikker svært sjelden vin med mer enn 3 g sukker pr liter.

Jeg synes dette gjør en betydelig forskjell i smaksbildet, men det er jo helt klart forskjell på hva folk liker. Det er bare greit å være obs på hva som utgjør forskjellen.

(Dette er IKKE skrevet for å være negativ til sukker. Jeg spiser gjerne sjokolade og smågodt. Det er bare at det gjør noe med vinen; som jeg ikke liker, men som mange andre synes er ålreit.)

Gammel 02-07-21, 09:27   #22
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er glad i Sauvignon Blanc og kan anbefale både the Crossings og Twin Islands, begge fra NZ.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-21, 09:31   #23
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

De hadde på Tveita sist jeg sjekket (på nett. Igår kveld). Vet ikke om jeg husker rett, men tenkte litt på at det kunne passe for deg.

Ja, det er ikke så langt unna. Men på det ene polet vi sjekket igår stod det på nettsiden at det var noen få inne, mrn tomt j butikk. Polansatt ble tom spurt, og der visste seg at nettsiden ikke var oppdatert med lagerstatus.
Vi får vente til den kommer inn igjen.

Gammel 02-07-21, 09:40   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Denne inneholder 31 g sukker pr liter. Jeg drikker svært sjelden vin med mer enn 3 g sukker pr liter.

Jeg synes dette gjør en betydelig forskjell i smaksbildet, men det er jo helt klart forskjell på hva folk liker. Det er bare greit å være obs på hva som utgjør forskjellen.

(Dette er IKKE skrevet for å være negativ til sukker. Jeg spiser gjerne sjokolade og smågodt. Det er bare at det gjør noe med vinen; som jeg ikke liker, men som mange andre synes er ålreit.)

Det er veldig forskjell på hva sukker gjør med en vin, da. Er sukkeret der for å skjule et kjipt druemateriale, eller er det en integrert del av stilen? Jeg er veldig svak for kvalitetsriesling av alle sødmegrader, og synes kabinett- og feinherb-varianter, som gjerne kan ha et sukkerinnhold litt i den gata, kan være helt nydelig. Og klassisk brut champagne er tilsatt noe sukker (såkalt dosage), og ligger gjerne rundt 10 g, og det er nå i hvert fall helt vidunderlig. Så jeg synes nå ikke man skal avfeie viner bare på sukkerprosenten. Det er viktig hvordan sødmen interagerer med de andre smakskomponentene i vinen også, særlig syre.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-21, 09:48   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er veldig forskjell på hva sukker gjør med en vin, da. Er sukkeret der for å skjule et kjipt druemateriale, eller er det en integrert del av stilen? Jeg er veldig svak for kvalitetsriesling av alle sødmegrader, og synes kabinett- og feinherb-varianter, som gjerne kan ha et sukkerinnhold litt i den gata, kan være helt nydelig. Og klassisk brut champagne er tilsatt noe sukker (såkalt dosage), og ligger gjerne rundt 10 g, og det er nå i hvert fall helt vidunderlig. Så jeg synes nå ikke man skal avfeie viner bare på sukkerprosenten. Det er viktig hvordan sødmen interagerer med de andre smakskomponentene i vinen også, særlig syre.

Du har selvfølgelig helt rett. Det finnes viner med mer sukker som er riktig så gode.

Jeg drikker f.eks. svært gjerne Meinklang Prosa, og den har mer sukker. Meinklang Prosa er i tillegg både rosa og perlende, og det er jo utmerket som terrassevin.

Gammel 02-07-21, 09:59   #26
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Vel,jeg drar ikke hele Oslo rundt for ei flaske vin. Jeg var innom to idag, ett i Oslo og ett i Lørenskog og utsolgt begge steder.

Nei, det skjønner jeg godt at du ikke gjør. Jeg synes Vinmonopolet har fin oversikt over lagerstatus i appen/på nettsiden sin, så jeg sjekker før jeg drar og handler hvis det er noe spesielt jeg vil ha.

Gammel 02-07-21, 10:01   #27
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg drikker samme type vin uansett om jeg er på terrassen om sommeren eller ellers. Noe mer rose om sommeren, men egentlig for det meste chardonnay uansett. Eller bobler. :-D

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-21, 10:01   #28
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det er ikke så langt unna. Men på det ene polet vi sjekket igår stod det på nettsiden at det var noen få inne, mrn tomt j butikk. Polansatt ble tom spurt, og der visste seg at nettsiden ikke var oppdatert med lagerstatus.
Vi får vente til den kommer inn igjen.

Oj, det har jeg til gode å oppleve. Det var kjedelig.

Gammel 02-07-21, 10:18   #29
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Men den er utsolgt...

Den kan bestilles til et pol nær deg, koster ingenting, tar ca 5 dager.

Gammel 02-07-21, 11:07   #30
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Den kan bestilles til et pol nær deg, koster ingenting, tar ca 5 dager.

Ja, eller vente til den kommer inn igjen. 😊

Gammel 02-07-21, 13:01   #31
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sånn som tror at hvis det er noe fancy med flaska så er det sikkert for å kompensere for at innholdet er litt dårlig. Men det er altså ikke tilfelle for denne?

Nope, den er veldig god!

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-21, 13:01   #32
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Så vittig! Akkurat de to tok jeg opp fra kjelleren og satte i kjøleskapet i går med tanke på gjester i morgen.

Kult

Gammel 02-07-21, 13:09   #33
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Dette er også en perfekt terassevin
https://www.vinmonopolet.no/Land/Spa...2019/p/9931101

Denne også:
https://www.vinmonopolet.no/Land/Spa...2019/p/5042801

Gammel 03-07-21, 15:30   #34
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Kan oppdatere med at på Grorud pol fikk vi tak i Ioppa og Meinklang Prosa. Var en tur ved Steinbruvann så da var vi i nærheten.

Vi har ofte denne, perlene og søt.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Ita...ante/p/9440701

Sist redigert av Millen : 03-07-21 kl 17:09.
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-21, 14:52   #35
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes denne passer på terrassen, uten mat
https://www.vinmonopolet.no/Land/Ita...rut/p/12685001

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-21, 19:44   #36
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Men den er utsolgt...

Utsolgt i Fredrikstad også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-21, 20:49   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Utsolgt i Fredrikstad også.

Tydeligvis populær. Jeg fant den på ett annet pol. Se innlegg høyere opp.

Gammel 04-07-21, 22:25   #38
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Oi, det var mye! Jeg drikker i grunnen mest rødvin.

Har du tips til gode hvitviner med lite sukker?

Gammel 04-07-21, 22:37   #39
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Oi, det var mye! Jeg drikker i grunnen mest rødvin.

Har du tips til gode hvitviner med lite sukker?

Vi har denne:,
https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...2020/p/4733906

Gammel 05-07-21, 00:31   #40
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Primavera Baga, portugisisk, rød musserende, god «bringebærsaft» for voksne. 154,90, angitt som et meget godt kjøp hos

https://www.aperitif.no/pollisten/pr...a-baga,2243715

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.