Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 13:52   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

For det første så må jeg jo bare si at jeg får helt vondt i magen av det evinnelige "Jeg sier Neger men jeg mener det jo ikke slemt, det er bare det jeg har lært".

Hvis du ikke greier å venne seg til å si Afrikaner, Afroamerikaner eller Kongoleser(?) eller Nigerianer (hvis man vet hvor vedkommende kommer fra), så synes jeg inderlig synd på deg. Det går jo helt fint å si :

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"Her kommer to italienere"
"De er fra Stavanger"

Så hvorfor i huleste går det ikke an å si:

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Jeg vet ikke om du er rasist eller ikke, men jeg håper du bare later som at du er så teit som du fremstår i denne tråden. Så får moddene heller redigere innlegget mitt hvis jeg er for krass.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:53   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hva med heller å si jeg så en mann rundt 170. Brunt hår, skallet, hadde på seg blå skjorte og svart bukse. Slo ned en som var rundt 160. Hadde lystblondt hår og hadde på seg svart skjorte og svart bukse!

Det er sikker sjempemange som kan si hårfargen når en person er skallet.

Gammel 11-08-07, 13:54   #23
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er sikker sjempemange som kan si hårfargen når en person er skallet.

Trenger da ikke være skallet over hele hodet!

Gammel 11-08-07, 13:54   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

For det første så må jeg jo bare si at jeg får helt vondt i magen av det evinnelige "Jeg sier Neger men jeg mener det jo ikke slemt, det er bare det jeg har lært".

Hvis du ikke greier å venne seg til å si Afrikaner, Afroamerikaner eller Kongoleser(?) eller Nigerianer (hvis man vet hvor vedkommende kommer fra), så synes jeg inderlig synd på deg. Det går jo helt fint å si :

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"De er fra Stavanger"

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Jeg vet ikke om du er rasist eller ikke, men jeg håper du bare later som at du er så teit som du fremstår i denne tråden. Så får moddene heller redigere innlegget mitt hvis jeg er for krass.

Det finnes såkalt svarte mennesker i omtrent alle verdensdeler, så om du får til å si riktig opphavsland hver gang du snakker om en såkalt "afrikaner", da er du jaggu synsk og burde fått betalt.

Gammel 11-08-07, 13:55   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Trenger da ikke være skallet over hele hodet!

Ååå... du mener DELVIS hårløs. Men da må du si det. Politiet hadde gitt deg sparken som vitne. Jaggu godt ikke du var i Sofienbergsparken.

Gammel 11-08-07, 13:56   #26
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med heller å si jeg så en mann rundt 170. Brunt hår, skallet, hadde på seg blå skjorte og svart bukse. Slo ned en som var rundt 160. Hadde lystblondt hår og hadde på seg svart skjorte og svart bukse!

Tar for lang tid?

Gammel 11-08-07, 13:56   #27
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Ååå... du mener DELVIS hårløs. Men da må du si det. Politiet hadde gitt deg sparken som vitne. Jaggu godt ikke du var i Sofienbergsparken.

Man er da ikke ansatt som vitne, dermed umulig å sparke en vitne!

Ærligtalt Sitron. Hva er det du egentlig holder på med! Markeringsbehov kanskje?

Gammel 11-08-07, 13:56   #28
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det finnes såkalt svarte mennesker i omtrent alle verdensdeler, så om du får til å si riktig opphavsland hver gang du snakker om en såkalt "afrikaner", da er du jaggu synsk og burde fått betalt.

Det er vanligvis ikke så vanskelig å se hvor noen kommer fra, nei. Langt ifra å være synsk. Og når man er i tvil så går det fint an å bruke ordet mørkhudet, som jo flere ganger av mørkhudede selv er blitt anbefalt å bruke. Men neida, "Ikke forby meg å si Neger som jeg har sagt helt siden jeg var liten".

Gammel 11-08-07, 14:00   #29
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"De er fra Stavanger"

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Litt av poenget mitt er nettopp det at man ikke vet hvor de er fra. Hvis jeg ser to stk. som går nedover gaten, så kan ikke jeg si at de to der er fra f.eks. Stavanger.

Kjenner jeg folk, så omtaler jeg dem sjelden/aldri utfra hvor de er fra, jeg kaller dem med navn. Men hvis jeg derimot skulle gi en forklaring til f.eks. politiet, så vil jeg ikke kunne si at han var derfra eller hun var slik. Selvfølgelig så kan man gi en nøyaktig beskrivelse som svart, krøllete hår, bred nese, veldig brun, men for meg ville det vært naturlig å si at noen var neger. Jeg skjønner jo etterhvert at dette er helt teit, men jeg vil gjerne komme til bunn i hvorfor det er så fyfy å si det fremfor å si mange andre ting.

Jeg prøvde å få min bror til å forklare meg hva som var så innmari galt med å si neger, men han bare sa at det sier man bare ikke. Det er ikke sånn helt uten videre en god nok forklaring for meg.

Gammel 11-08-07, 14:03   #30
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Og når man er i tvil så går det fint an å bruke ordet mørkhudet, som jo flere ganger av mørkhudede selv er blitt anbefalt å bruke. Men neida, "Ikke forby meg å si Neger som jeg har sagt helt siden jeg var liten".

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Gammel 11-08-07, 14:07   #31
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Prøv Google, les på African Youth sine sider, google f.eks. begrepene Neger+Rasisme osv. Det er ganske lett å finne ut hvorfor man ikke sier det ordet, hvis man gidder.

Gammel 11-08-07, 14:15   #32
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Prøv Google, les på African Youth sine sider, google f.eks. begrepene Neger+Rasisme osv. Det er ganske lett å finne ut hvorfor man ikke sier det ordet, hvis man gidder.

Jeg skjønner tydeligvis at jeg er utdatert på flere ting.. jaja.. Men det må jo gå ann å ikke være så amper, dah..

Gammel 11-08-07, 14:16   #33
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er det vanskelig å si at man er afrikaner hvis man kommer fra Afrika?

ja men hva vet man om den negern var afrikaner? han kunne like godt være fra usa\sør amerika..

Gammel 11-08-07, 14:23   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette reagerte ikke jeg på, fordi jeg er opplært til at neger er en betegnelse på mennesker fra Afrika, på samme måte som en fra Europa er europeer og en fra Asia er asiater.

Den definisjonen din høres i beste fall ganske misforstått ut. Folk fra Afrika kalles afrikanere, på samme måte som folk fra Europa kalles europeere etc. Og "neger" brukes ikke (av dem som bruker det) bare om afrikanere, men om folk med en bestemt type utseende uavhengig av om de er fra et afrikansk land, USA, Frankrike eller for den saks skyld Sverige. Det finnes dessuten mange afrikanere som ikke er "negre".

Jeg mener ikke noe stygt med å si at vi har de i menigheten, på samme måte som vi har amerikanere f.eks. Jeg synes personlig at det høres mye styggere ut å si at vi har mørkhudede eller noe i den duren. Og det blir rart å si at de er konganere (??) eller noe sånn.

Kongolesere tror jeg er den riktige betegnelsen på folk fra Kongo. Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor du synes det er bedre å kalle dem "negre" enn "afrikanere", hvis du har behov for å snakke om afrikanerne i menigheten din som gruppe.

Gammel 11-08-07, 14:24   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

ja men hva vet man om den negern var afrikaner? han kunne like godt være fra usa\sør amerika..

Hvis poenget er å beskrive en person basert på hudfargen så får det vel an å si mørkhudet?

Hvordan vet man om en blek person er fra Europa?

Gammel 11-08-07, 14:24   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maggie74 sa at hun bare kaller folk fra Afrika for "negre", så jeg regner med at hun forsikrer seg om hvor folk er fra før hun bruker ordet.

Gammel 11-08-07, 14:26   #37
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg personlig har ikke noe negativt forhold til ordet neger. Jeg er som mange andre oppdratt med at dette ikke er noe negativt ord.

Men jeg har fått med meg at det er en betegnelse som mange har et problem med og det respekterer jeg. Så da bruker jeg ikke det ordet lenger.

Jeg vet at en del forsvarer bruken av ordet med at de selv ikke mener noe vondt med det og at det derfor er greit. For meg ville det ha vært det samme som å forsvare å kalle noen for "hore" fordi man ikke mener det negativt. Hva som er greit synes jeg den som omtales må få lov til å avgjøre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 14:29   #38
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Maggie74 sa at hun bare kaller folk fra Afrika for "negre", så jeg regner med at hun forsikrer seg om hvor folk er fra før hun bruker ordet.

Men det er akkurat det som er poenget.. når man ikke vet nøyaktig hvor de kommer fra.. men personlig så har jeg vel fått de forklaringene jeg kanskje trengte muligens. Det er fremdeles mange ting jeg ikke forstår.

Det virker vel muligens som jeg bruker uttrykket masse, men det gjør jeg ikke akkurat. Det jeg mest reagerte på var i henhold til et intervju at et vitne i henhold til han som ble slått ned. Hun synes det var mer hårreisende at politiet som intervjuet henne sa neger fremfor at faktisk mannen som lå der og var slått ned ikke fikk hjelp.

Gammel 11-08-07, 14:30   #39
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Man kan vel si "han så afrikansk ut" selv om han kom fra USA?

"Neger" er den eneste rasebaserte termen noen mennesker føler de absolutt må beholde, at den er nødvendig. Vi klarer oss med geografisk baserte beskrivelser om alle andre mennesker i verden, og vi kan bruke eller "svart", "hvit", eller "brun" hvis det er relevant å trekke inn hudfarge. Hvorfor er det så annerledes med folk som ser afrikanske ut at vi "trenger" dette ordet til å snakke om dem? Det at man føler et slikt behov er vel et uttrykk for en form for rasisme, eller hva? Så vag den enn måtte være.

Gammel 11-08-07, 14:50   #40
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg personlig har ikke noe negativt forhold til ordet neger. Jeg er som mange andre oppdratt med at dette ikke er noe negativt ord.

Men jeg har fått med meg at det er en betegnelse som mange har et problem med og det respekterer jeg. Så da bruker jeg ikke det ordet lenger.

Jeg vet at en del forsvarer bruken av ordet med at de selv ikke mener noe vondt med det og at det derfor er greit. For meg ville det ha vært det samme som å forsvare å kalle noen for "hore" fordi man ikke mener det negativt. Hva som er greit synes jeg den som omtales må få lov til å avgjøre.

Må bare signere denne.

Før (jeg ble kjent med min nye nabo) så synest jeg tamil var et rasistisk ord pga at når jeg hadde hørt dette ordet om noen så var det negativt ladet. Spurte naboen som er tamil om hva de synes om ordet og de hadde ingen problemer med dette snarere tvert om.
Neger er negativt for mange så da behøver mann ikke gå rundt å si det.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.