|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?
Det høres likt ut ja. Har litt karamellfarge. Og litt karamellsmak. Her lager Bygdekvinnelaget digre porsjoner og selger på lokalmarkedet. De godt voksne innbyggerne går mann av huse og de går alltid tom lenge før stengetid.
|
|
|
|
#2 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Søll der jeg vokste opp er hardbrød (flatbrød) delt i biter med melk på. Ellers er jeg vokst opp med mat som vassgraut, mjukbrød og rumbrød. Også vi spiste kakuskive til frokost og i matpakka. Kalvedans husker jeg også som noe jeg ikke har fått andre steder, men det tror jeg kanskje lages mange steder i landet (så lenge man driver med melkekyr og har tilgang på råmelk i alle fall). Når vi var hos bestemor om somrene kunne vi få motti og flesk.
|
|
|
#3 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
For meg er kalvedans bog kjøtt av kalv som er kokt i kraften av lammerull som er tilsatt gelatin.
|
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jøss. Aldri hørt det brukt om annet enn råmelkspudding. Som på Sunnmøre (sikkert flere steder) kalles kjelost.
|
|
|
#5 |
|
koko
|
Kalvedans på Sunnmøre også.
|
|
|
#6 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Så vidt jeg vet er dette kalvdans for ene tanta mi. Bortsett fra det med tilsatt gelatin. Gelatinen kom fra fra kjøttet, skinn eller knekte margbein så vidt jeg husker. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Surstek har jeg spist. I et bryllup på Jæren. Godt, men skiller seg ikke nevneverdig fra vanlig oksestek?
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Stemmer. Helt likt, spør du meg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Det førstnevnte her har jeg (med slekt fra samme sted) aldri sett eller hørt om.
|
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
Skjørost er en tilvenningssak ja. Over maaaange år og med mye sukker. Mannen spiser det til frokost hver eneste dag hele sommeren. Uten sukker og med skummet kulturmelk. Jeg liker det nå, men med rikelig med rømme og mye sukker
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Åhh - rømmegrøt og fisk er helt nydelig sommermatt. Når vi lager rømmsoll, har vi mye skummet kultur og lettrømme i - det blir litt vel heavy med seterrømme.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Mange her i sør spiser komper (komle, raspeball, mange navn) med sukker.
|
|
|
#13 |
|
Har tro på forbedring
|
Her har vi klubb (komle) med brunostduppe, bacon ag sirup eller sukker. Jeg blir helt forundret av å ha f.eks kålrot til dette. (Ikke noe fyll i klubb da)
|
|
|
#14 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
komper (med kjøtt inni) med sukker og kålrabistappe her (muskat i den, ikke melk/fløte)
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Sånn som dette spiser vi rømmegrøt og fisk:https://www.klikk.no/produkthjemmesi...t-fisk-3078980
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Jeg synes fortsatt det er sprøtt med "græt og bakels", dvs vafler med smørgrøt på, som de spiser på indre Nordmøre. Ble introdusert for dette i studietiden, av studievenner fra Surnadal og omgegn. Da jeg fortalte min søster om dette løp hun sjokkert til sin venninne, også fra Surnadal, og spurte om hun også spiste grøt på vaflene, hvorpå venninnen så himmelfallen på henne og svarte "Ja ...
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-11-21 kl 14:29. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
can-jur
|
Brødsøll (flatbrød i biter med surmelk) med spekemat er middagsmat. På varme sommerdager. Kostholdet fra tidligere tider er jo preget av hva de hadde tilgang på. Både flatbrød, surmelk og spekemat var holdbar mat i varmen.
|
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Nå er det årevis siden jeg har spist det, men da jeg var liten var kjelost/kalvedans/råmelkspudding med rød saus noe av det beste jeg visste. Det er jo bare tilgjengelig om man er på gård med en ku som nettopp har fått kalv, så det er dessverre en veldig lite tilgjengelig rett for meg nå. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
koko
|
Sv: Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?Ja! Kalvedans, vi brukte å spise den lunken med melk på. Jeg kjenner en sorg (jada, intet mindre) over at det er noe jeg mest trolig aldri vil få smake igjen.
|
![]() |
|
|