|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
![]() |
Sv: Märtha på tv i gårEr enig med det Jan Guillou sier i dagens VG:
Les resten her.
|
|
|
#22 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
![]() ![]() |
Sv: Märtha på tv i gårJeg så bare slutten, og har ellers bare lest det som har stått i avisene. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
https://www.giblod.no/
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Märtha på tv i gårJeg syntes intervjuet var utrolig pinlig, og jeg klarte knapt å se på. Jeg er enig i at hun trenger hjelp, fra mange profesjoner. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Smugleser
|
Sv: Märtha på tv i gårDet viser vel bl.a. hvor vanskelig det er å drive business om kongelig. Uavhengig av Märtha som person understreker det også for meg hvorfor et arvelig monarki er håpløst som institusjon.
|
|
|
#25 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Märtha på tv i gårFikk desverre ikke sett det.
|
|
|
#26 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Märtha på tv i gårJeg ble litt skuffet samtidig som jeg beundrer henne. Jeg synes hun ble for svevende og tror nok hun opplevdes som litt useriøs. Mitt håp var at hun kunne bidra til å øke forståelsen for at det kan være mye positivt å hente i alternativ tenking, men jeg er litt redd hun bare har gjort alt vondt verre. Hun påpekte at hun har to roller, en komersiell og en offisiell, og at dette ikke angår Slottet fordi dette er hennes komersielle virke. Men jeg følte likevel hun blandet rollene litt i intervjuet og at hun gjemte seg litt bak denne politiske korrektheten til Slottet og dermed ble alt hun sa ganske svevende og kanskje ikke så troverdig som jeg håpte på.
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07) Sist redigert av Noba : 13-08-07 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Märtha på tv i gårDet som er greia for min del er at hun er en offisiell person. Hun må tro på hva hun vil for min del, men som kongelig må hun faktisk holde denne form for tro for seg selv synes jeg.
|
|
|
#29 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Märtha på tv i går
Samme her.
|
|
|
#30 |
|
Borte
|
Jeg så ikke programmet, men jeg har fått det gjengitt og tenker litt det samme som deg. Og så syns jeg det var utidig av henne å sammenligne dette med mobbing og Tønne og Valla. Det måtte jo komme reaksjoner på dette, hva ventet hun seg liksom? Jeg kan ikke helt se at det er mobbing fra mediene å gi negativ fokus når en så høyt profilert person starter en skole for å lære folk å få kontakt med engler. Det er helt over alle hauger kontroversielt og det er soleklart at det måtte komme reaksjoner på det. På grunn av monarkiet er hun i en særstilling i Norge og hun vil alltid få PR og mediefokus når hun gjør ting privat så vel som offentlig. Det burde hun og rådgiverne hennes virkelig være klar over og forberedt på.
|
|
|
#31 |
|
By the Sea
|
Hun sa ikke på noe tidspunkt at medievinklingen hadde vært like tøff for henne som alt mediesirkuset var for Tønne og Valla.
Ellers så er det også rart at så mange sier de synes det er "rart at hun ble overrasket over mediesirkuset".
|
|
|
#33 |
|
Borte
|
Mulig det er respektløst og sjokkerende og arrogant og alt fælt, men jeg syns mennesker som tror på overnatulige ting er sprø og jeg syns det er rart og uforståelig. Mulig det er helt feil og at jeg ikke er åpen nok og alt det der, men sånn er det. Jeg har respekt for mennesket, men jeg har ikke respekt for troen og selv om jeg forstår hvorfor folk tror, så syns jeg de som tror på rare ting er rare. Det betyr ikke at jeg mener de skal være annerledes eller tro på noe annet eller noe som helst, det betyr bare at jeg syns de er sprø og rare.
|
|
|
#34 |
|
By the Sea
|
Jeg synes du er i din fulle rett til å mene hva du vil om hva du vil.
|
|
|
#35 |
|
Borte
|
Jeg skjønte at du snakket om samfunnet og brukte meg selv som eksempel på at åndelighet kan ha forskjellig innhold for forskjellige mennesker. Jeg antok at du skrev samfunnet var fattig på åndelighet med utgangspunkt i denne debatten der blant annet jeg gikk hardt ut mot Märthas tro, og at du dermed mente at det var sånne som meg som er fattige på åndelighet.
|
|
|
#36 |
|
By the Sea
|
Tror ikke du trenger å synes synd på henne!
|
|
|
#37 |
|
Borte
|
Jeg tenker at åndelighet er den delen av mennesket som ikke er legemlig, altså tanker, følelser og den sjelelige(åndelige) delen av oss. Da har vi helt forskjellig oppfatning av hva åndelighet beskriver siden du mener åndelighet er gudstro. Det er godt mulig jeg tar helt feil altså. Vi er nok som du sier noe fattige på gudstro i dette landet til tross for statskirken og alt. Jeg syns i motsetning til deg at det er et sunnhetstegn av samfunnet sekulariseres og ingen kime til bekymring.
|
|
|
#38 |
|
-
Og ofte underholdende.
Det ser jammen ut til å være nesten like vanskelig å enes om objektive kriterier å basere diskusjoner om tro og overtro på, som å finne felles grunnlag for kvalitetsvurdering av filmene til Sofia Coppola og Anthony Minghella på dette forumet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Å sette likhetstegn mellom "åndelighet" og "gudstro" høres veldig begrensende (og/eller begrenset) ut for meg. (Jeg er dessuten slett ikke så sikker som du på at gudstro eller ikke gudstro er noe som er helt selvvalgt heller, men det er nok en litt annen debatt.)
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Märtha på tv i gårJeg så intervjuet og hun framsto som en hyggelig person. Jeg synes hun er tøff som har turt å leve sitt eget liv og tør og stå fram som den hun er, til tross for den rollen hun er født inn i. Jeg synes det står respekt av det hun gjør. |
|
|
|
![]() |
|
|