|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
villende
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?
Dette. Samtidig som jeg ikke er sikker på om det hjelper så mye på dersom man under samme domstol har flere forskjellige bemannede rettssteder. Da blir det fort vekk en dommerfullmektig som plasseres på det rettsstedet som er mest i "gokk" og blir sittende ganske alene der. Og det er jammen ikke optimalt, det heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Introvert optimist
|
Jeg tror du vil møte samme problemet her som du gjør i skolen. Det er rett og slett ikke nok folk som har rett kompetanse og samisk bakgrunn.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Og det samme gjelder vel for dette (kompetanse om samisk rettspraksis/tradisjoner/språk) som annen kompetanse: Det er et poeng å samle dette på et sted, for faglig utveksling, skape et miljø, kunne lett diskutere med andre, osv.
![]() |
#26 |
villende
|
Tja, jeg er ikke så sikker på det, altså. Dommerstillinger er ganske ettertraktede og godt betalte, jurister er ganske gode på faglige nettverk på tvers av arbeidssteder, og dommere er i utgangspunktet ganske så selvstendige personer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Introvert optimist
|
Organisering av rettsvesenet kan du veldig mye mer om enn jeg kan, men mitt argument er strengt tatt at det ikke er nok folk, ikke at det ikke er nok folk med kompetanse (men det blir jo en naturlig konsekvens da). Det er under 20.000 som er registrert i sametingsmanntallet. At man har nok jurister som vil bli dommere blant så få folk tror jeg kanskje ikke er realistisk.
![]() |
#28 |
villende
|
Jurister som vil bli dommer er det mer en nok av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Smugleser
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Hålogaland lagmannsrett har bl a en av sine dommere som (selv er same og) har vært professor på UiT, og skrevet bok i samerett. Det finnes kompetanse i domdstolen, altså. Og som Gaia sier, hovedprinsippet i norsk rett er at dommerne skal være generalister, vi har få særdomstoler. Så er det opp til de prosederende advokatene å fremlegge (sær) jus og faktum på en måte som gjør dommerne i stand til å fatte riktig avgjørelse.
![]() |
#30 |
Smugleser
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Og for spesielt interesserte; https://www.advokatbladet.no/sameret...stolene/139493
![]() |
#31 |
villende
|
Takk! :nørd: |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Seneffekt av Altasaken, kanskje?
![]() |
#34 |
intro
|
Gjør det det, altså? Ifølge Bokmålsordboka er et rettersted "sted der henrettelser går eller har gått for seg", men den er kanskje ikke spesifikk nok?
![]() |
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Jeg stusset veldig over det samme!
![]() |
#36 |
villende
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Jeg har fulgt tråden, men falt litt av på slutten her.
![]() |
![]() |
|
|