|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lynkurs i dansk
Min erfaring med danske møter at det er liten sjanse for å bli sulten for det blir servert mat absolutt hele tiden.
|
|
|
|
#2 |
|
geskjeftig
|
Sv: Lynkurs i danskDere er gull, tusen takk!
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Lynkurs i dansk"Kvinden med den tunge kuffert" er et veldig godt tips. Jeg ble anbefalt den, men ble helt sjokka over at noen kunne anbefale en dansk podcast ( : skringrestemme : ), men så vente øret seg til det kjempefort. Og da ble jeg så glad.
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Det er drømmen.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lynkurs i danskDet går også an å høre podcast på redusert fart, mens man venner seg til.
|
|
|
#6 |
|
geskjeftig
|
Gode innspill!
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Lynkurs i danskJeg treffer stadig svensker og dansker i jobben, har null problemer med det. Sist vi møttes så hadde vi på ca 50 ingen problener med å forstå hverandre på kryss og tvers, men de på 25 (en dansk og en svensk) forsto ingenting. Så vi måtte gå over til engelsk
|
|
|
#8 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Lynkurs i dansk"Forlange" har også ikke samme betydning. På dansk kan det godt brukes om noe noen har bedt om. Eks. så kunne min danske mormor finne på å si at "Det var Nenne som forlangte kjøttkaker til middag", når jeg i virkeligheten hadde spurt henne riktig pent.
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Å, takk! Den ville jeg stusset over.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lynkurs i danskÅ! Etter å ha jobbet 20 år med dansker - den der har jeg ikke fått med meg!
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høres så fremmed ut fra min verden... så spennende på en måte.
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lynkurs i danskOg når de bryter inn med "jamen, altså ..." for å kommentere på det du sier, så betyr det ikke at de har tenkt til å si deg imot, på en litt nedlatende måte, tvert om, de bekrefter bare det du sier, og er enig.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lynkurs i danskJa! Og "jamen, hør nu bare!" eller "forsøk nu å høre her!"
|
|
|
#14 |
|
geskjeftig
|
Rart.
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lynkurs i danskDet er lurt å si feks "mine kolleger", "mine oppgaver", "mine barn" og "min plass" istedet for "kollegene mine", "oppgavene mine", "barna mine" og "plassen min".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg legger om til en slags skandinavisk-kaudervelsk når jeg snakker med mine. Det høres helt corny ut for de andre i landskapet her, eller hjemme, men er effektivt. Jeg går altså over til en slags 1800-talls riksmål, med mange talemåter som de du nevner der, teller baklengs (og gjerne på dansk, for det er gøy!), og har masse sånne "altså", "simpelthen" og andre gøye fyllord.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Min favorittdanske er halvt norsk og tospråklig. Eneste man kan ta ham på er at kan ikke klarer å uttale "kj"-lyden slik vi gjør, og at han ikke har helt styring på når "g" uttaler som "j" og ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Lynkurs i danskAkkurat tellingen er det greit å lære seg å forstå, men ikke nødvendig å bruke (gøy er dog en grunn god nok altså
|
![]() |
|
|