Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket ansvar føler du - i samfunnsdebatt på internett og her på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-22, 15:16   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket ansvar føler du - i samfunnsdebatt på internett og her på FP?

Etter fire år med Trump og to år med pandemi, er det ikke akkurat fmer red og fordragelighet enn før som karakteriserer de store debattene som foregår i kommentarfelt og i forum.

Jeg snakket med en venn om dette i går og han sa at han bare lirer av seg det han måtte føle for i kommentarfelt og nettdebatter - "det er jo bare internett, så hvem tar det alvorlig?" sa han.

Jeg gjør det. Jeg tar internettkommunikasjon og -debatter alvorlig.
Jeg tenker at det jeg sier, skal være sant, enten det er på nett eller i samtale med noen ansikt til ansikt. Jeg prøver å si det som er sant, å ikke si ting jeg ikke vet om er sant, og å si fra når jeg oppdager at jeg har opplyst om noe som viser seg å være feil.

Jeg liker FP fordi debattene her er mye mer nyansert enn de aller fleste andre steder jeg snakker med og diskuterer med folk. Noen episoder i koronadebatten har fått meg til å undres over hva dere andre tenker. Synes du det er viktig at det du sier er sant, og å forklare hva som er bakgrunnen for at du mener noe? Synes du det er viktig å oppklare misforståelser? Hvis du sier noe som blir misforstått, hva gjør du? Og hvis du sier noe som er feil, oppklarer du og anerkjenner det? Hvis noen andre sier noe du vet er helt feil - hva gjør du da?

Jeg har en jobb hvor store deler av tiden min går med på å lese retningslinjer, høringer, NOU'er, Stortingsmeldinger, forskningsrapporter og hva mediene skriver om det jeg jobber med. Ergo bruker jeg mye tid på akkurat det som er mitt fagfelt, og har mye kunnskap om dette. Jeg blir derfor kanskje ovedrevent sjokkert når andre presenterer opplysninger eller påstander som jeg vet at ikke er sant, og fortsetter å stå hardnakket på sitt, selv når de opplyses om at det som sier, kanskje er feil. (Probemstillingen "noen tar FEIL på internett!! er stadig aktuell. )

Jeg tenker at her på FP er det ganske mange som sitter inne med ganske mye kunnskap om ulik tematikk. Derfor er det ekstra gøy å diskutere her, fordi man lærer mye, og fordi folk stort sett er ganske rause. Men jeg må si at jeg synes frontene har vært tøffere rundt enkelte temaer her inne under pandemien enn jeg har vært vant til her fra før. Men så kom jeg en stund etter Mayflower, så jeg aner ikke om dere har hatt den stor bakovervendt-ibilstol-debatten her inne før jeg kom.

Trine Eilertsen sa det fint i Aftepodden for et par uker siden - "det er forskjell på fakta og meninger". Både jeg og andre har sikkert ikke alltid oversikt over hva som er hva av det heller. Men jeg må innrømme at jeg er bekymret for samfunnsdebatten når både vi på FP, folk flest og mediene noen ganger, ikke skiller på dette. Jeg synes et godt eksempel på det var når NRK inviterte til vaksinedebatt og inviterte en immunologi og en profilert vaksinemotstandere til debatt. Det gir liksom et signal om at argumentene til disse to skulle veie like tungt, og sånn er det faktisk ikke. Eller man kan jo mene at vaksiner er livsfarlige, men man kan ikke gå ut fra at sannheten om vaksiner og barnevaksinasjonsprogrammet og hvor bra de er for barnehelsen ligger et sted mellom immunologiens og vaksinermotstanderens.

Det jeg vil med denne ordflommen, er å vite hva akkurat DU synes om dette? Korrigerer du folk som tar feil? Korrigerer du deg selv når du har sagt noe som er feil? Skriver du innlegg og deler fakta, eller blir du sur? Hvis noen misforstår deg, hva gjør du?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.