|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantJente 09 (konfirmant 2024) ønsker seg allerede bunad, så skal spørre henne igjen neste år. Så blir det nok spleis fra min side av familien og hun kan ønske seg sølv fra andre.
![]() |
#22 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantDatteren min var konfirmant i fjor. Hun hadde gledet seg til å få bunad i mange år og arvet mamma sin, som vi sydde om og fikk laget ny vest til.
![]() |
![]() |
#23 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantGutter. Det var/er uansett ikke aktuelt med bunad til konfirmasjonen, men de har en bunadsproduserende familie, så de kan få når de er utvokst. Tidligst når de er 20. Ingenting tyder på at de vil ha.
![]() |
![]() |
#24 |
koko
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantDatter (07) er konfirmant nå og ønsker bunad og arver min.
![]() |
#25 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant
Kan man sy om? Mamma fabler om at hun ikke vil ha bunaden sin lenger. Kan man sy om den bunaden i, tja, størrelse 42, til en størrelse 36? (Damask-kjol)
![]() |
#26 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantJente 01. Ønsket seg bunad og arvet min. Elsker den og bruker den mye.
![]() |
#27 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantKommer fra en skikkelig bunadsfamilie. Eldste stod ikke til konfirmasjon og er klar på at hun ikke ønsket seg bunad. Yngste skal konfirmeres nå, og har heller ikke ønsket seg bunad. Min bunad passer til eldste (og ikke meg), så hun skal ha på den når yngste konfirmeres. Konfirmanten selv har fått låne bunad. Jeg lurer på om jeg skal prøve å låne en jeg og.
![]() |
#28 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantBegge våre jenter ønsket seg bunad og fikk til konfirmasjonen. Ikke som gave, men som antrekk. Sønn ønsket seg kanskje bunad, men siden han var liten av vekst leide vi til han. Nå er han 28, utvokst, og skal få bunad som søstrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantJeg har to jenter |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantMine var heldige og arvet begge to. Ingen av de ønsket seg, men tipper de blir glade for å ha det i fremtiden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantNiesen min fikk bunad (brukt) da hun konfirmerte seg for noen år siden. Broren som skal konfirmeres i mai vil ikke ha.
![]() |
#32 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantTo jenter, en gutt. Yngste er konfirmant i år. Begge jentene fikk/skal få bunad. Å kjøpe bunad til sønnen i maks voksealder, tenkte jeg ikke på som reelt alternativ en gang, og da jeg nevnte om han var interessert i bunad om et par år, bare så han rart på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantSønnen, som er konfirmert ville ikke ha. Datter som |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Jente 1: Ønsket seg, og fikk.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-04-22 kl 23:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantDet er litt en selvfølge hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantBegge jentene har gått bunad og sølv til bunad av oss, dette etter eget ønske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Dette med ulik økonomi og ulik mulighet for å skaffe dyre klær var vel også opprinnelsen til at alle har hvite kapper over klærne i kirka. Men ditt distrikt er ett av de få stedene hvor hvite kapper aldri har vært brukt (med mindre de har begynt med det i senere år). Nettopp fordi alltid har vært en selvfølge at alle har hatt bunad, på grunn av tradisjon, og ikke minst fordi den ene varianten (som var mest brukt tidligere) er relativt "billig". Veldig synd at den dyrere, broderte varianten etter hvert har blitt mer populær (i tillegg til at det har blitt en trend å putte sølvbelte på, for å gjøre den enda dyrere). Men nå har det blitt slik over hele landet, også her er det svært få jentekonfirmanter som har noe annet enn bunad.
![]() |
#38 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantIngen av mine barn ønsket seg bunad. Eldste (jente) ble konfirmert i 2014, mellomste (gutt) i 2016 og yngste blir konfirmert neste år.
![]() |
#39 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantStoresøster fikk bunad og gave til konfirmasjonen. Guttene fikk gave og lovnad om bunad når de er utvokste. Det blir nok i løpet av de neste årene, så ja alle tre har fått/skal få.
![]() |
#40 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantFrøkna ønsket seg bunad og fikk det av mine foreldre. Det er sølvbelte på bunaden hennes som jeg hadde tenkt hun skulle få gradvis over noen år, men det endte med at hun fikk det i gave fra tantene/onklene i bursdagsgavex2, julegave og konfirmasjonsgave. De fire andre barnebarna, inkl. Junior, får en pengesum og en håndlaget bunadskniv fra mine foreldre. Ingen av gutta har ønsket seg bunad, for Junior har det ikke vært et tema engang.
![]() |
|
|