Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)
I en samtale i lunsjen i dag kom jeg til å nevne at nå i mai er det siste forfallet på studielånet til meg og min mann. (og gleden er kortvarig, for jeg har sånn løselig regnet at det går opp i opp med hver sin (diesel) bil tur-retur gjennom bomringen som kommer opp når skolene starter i august)
Og da fikk jeg høre "er du så ung at du har studielån enda?"
Googling førte meg til at lånekassen sier 20 år, og det kan jo sikkert mer eller mindre stemme det, vi var ferdig utdannet i 2002.
Men har andre det kortere grunnet lavere beløp gitt kortere studie (og begynte derved fortere å betale også, siden de studerte kortere) eller ikke tok opp så mye lån, eller hva? Vi tok nok opp maks lån og studerte i 4 år.) Det aner meg at han som sa det kanskje ikke egentlig hadde så mye studielån eller nbedbetalte det fort eller noe sånn, for jeg er da ikke så ung. en jeg er ferdig nå.
Jeg føler meg ikke så UNG med mine 42 år, men kanskje jeg bare heller skal juble her også da. I dag fikk jeg nemlig den lønnen som altså dekker alt som forfaller før 20.5, og derved den som skal dekke aller siste del av studielånet mitt! Den har ikke dukket opp i nettbanken enda, men den kommer. For aller siste gang.