Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Medlem av en loge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 20:53   #1
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Siggi, her.

Hva er en loge?

Du kan lese litt her:
http://www.frimurer.no/beskrivelse.htm

og her:
http://www.oddfellow.no/?sidenr=4

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:35   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mormor til mannen er med i en loge, og har hatt lyst til å verve meg, men har fått forbud av mannen å gjøre dette, da han er totalt imot loger, og jeg er nok ikke noe loge-menneske. Men jeg synes på en måte at det høres koselig ut. Minner meg litt om det mine kristne besteforeldre driver med, de lager mat til de "gamle", og så er de over 80 år gjengen som steller i stand. Jeg vet ikke noe særlig om loger altså.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:42   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke sansen for logesystemet. Har mer nyttige ting å drive med enn sånt tull.

De bygger opp nettverk som de kan bruke som selvstendig næringsdrivende. Mange av dem er jo selvstendige og av de bedre bemidlede i lokalsamfunnet. Ikke alle da.

I Odd Fellow har jeg skjønt at det er skille på kvinner og menn. Kvinnene lager mat til mennenes møter. Tro om mennene lager mat når kvinnene har møter

Mulig jeg avslører en del fordommer nå

Lions og Kiwanis er litt bedre, selvom jeg ikke har sans for dem heller, men de samler inne penger til lokale formål blant annet. Det er bra. Det jeg ikke liker er at det er lukket.........

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:17   #4
Klatremus
Aktiv

Medlem siden: Oct 2006
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det eneste jeg har sett av dem (Odd Fellow) var i bisettelsen til min onkel da de sto æresvakter ved kisten hans. Syntes det var vakkert jeg.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 23:35   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Klatremus, her.

Det eneste jeg har sett av dem (Odd Fellow) var i bisettelsen til min onkel da de sto æresvakter ved kisten hans. Syntes det var vakkert jeg.

Det var det i begravelsen til bestefar også. Utrolig vakkert.

Jeg har bare positive opplevelser fra Odd Fellow, mange i min famile er medlemmer og har vært det lenge. Bestefar var, før han døde, i den innerste sirkelen og jeg syntes det var litt morsomt når han pyntet seg i uniform for å dra på disse møtene

Og juletrefestene var jo bare en høydare når jeg var mindre

Gammel 12-10-06, 10:01   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes liksom jeg ser flere nevne dette med veldedighet, som om det er noe som taler for at disse logene er positive. Jeg bare undrer meg litt. Er veldedighet et godt argument for slike lukkede loge-klubber blant fiffen? Jeg synes nå veldedighet er en selvfølge jeg, og spesielt dersom man har mer penger enn man trenger. Det å gi til veldedighet når man har mye penger, synes jeg egentlig ikke er noe å smykke seg så voldsomt med.

Ginger2:

Sitat:

Skjønner ikke det skal være så skummelt at de har hemmelige sermonier, jeg!

Det er vel ikke så mange som synes det er skummelt at de har hemmelige seremoniser. (Personlig synes jeg det virker fryktelig barnslig og teit.) Det jeg reagerer på, er at det i mange loger virker som om mye makt er i en lukket sal.

Gammel 12-10-06, 11:34   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Det er vel ikke så mange som synes det er skummelt at de har hemmelige seremoniser. (Personlig synes jeg det virker fryktelig barnslig og teit.) Det jeg reagerer på, er at det i mange loger virker som om mye makt er i en lukket sal.

Jeg har vært med i en loge og jeg synes personlig at det er like mye makt i et forum som dette. Det jeg opplevde som spennede i logen var at det var folk med en annen utdanning, andre jobber, annen alder osv Det ga ofte veldig mange nyttige innfallsvinkler. Men man fikk ikke nødvendigvis så mange venner.

Om man fikk noen fordeler? Ja, de samme fordelene som andre som andre som kjente vedkommende fikk. Jeg synes ikke det er mye anderledes enn at jeg via NM og nå dette forumet kjenner til folk som er mye (et understatement? ) bedre enn meg i språk og som jeg kan spørre om hjelp med det.

Jeg oppfatter en loge som ren nettverksbygging - og så er det om man finner det interessant. For min del må det være noe mer enn kun nettverksbygging. Og det tror jeg gjelder de fleste andre også. Og det er kanskje grunnen til at mange loger er opptatt av veledighet.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 14:03   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg oppfatter en loge som ren nettverksbygging - og så er det om man finner det interessant. For min del må det være noe mer enn kun nettverksbygging. Og det tror jeg gjelder de fleste andre også. Og det er kanskje grunnen til at mange loger er opptatt av veledighet.

Nettopp!

Gammel 12-10-06, 13:49   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Er veldedighet et godt argument for slike lukkede loge-klubber blant fiffen? Jeg synes nå veldedighet er en selvfølge jeg, og spesielt dersom man har mer penger enn man trenger.

Å bruke ordet fiffen om helt vanlige folk, synes jeg vitner om at man har forutintatte meninger om hvem som er medlem av loger. Jeg vil ikke si at min far absolutt er noen "fiff" på noen som helst måte, og ordet "fiff" ser jeg bare som en måte å uttrykke noe negativt om vanlige folk på, og i tillegg setter man seg selv lavere enn det du da kaller fiffen.

Selv har jeg en far som er frimurer og medlem av Rotary. Han er selvstendig næringsdrivende (er det fiff?) som har jobbet seg opp med 7 års folkeskole og har absolutt begge føttene godt plantet på jorden og er ikke fiffete på noen som helstmåte. I hans loger er det bønder, selvstendig næringsdrivende, en mannlig sykepleier, lærere, bilselgere, leger, en fra markedsavdelingen i fotballforbundet m.m. som jeg vet om. Er dette fiff? Tror du har forstått veldig lite hva loger går ut på osv. Spekteret medlemmer skal nemlig reprsentere samfunnet slik at de kan utveksle erfaringer osv. Er det ikke slik i organisasjoner og foreninger flest da?

Gammel 12-10-06, 14:08   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Å bruke ordet fiffen om helt vanlige folk, synes jeg vitner om at man har forutintatte meninger om hvem som er medlem av loger. Jeg vil ikke si at min far absolutt er noen "fiff" på noen som helst måte, og ordet "fiff" ser jeg bare som en måte å uttrykke noe negativt om vanlige folk på, og i tillegg setter man seg selv lavere enn det du da kaller fiffen.

Det er ingen hemmelighet at enkelte yrker er bedre representert i logene enn ellers. Hvis du kikker på m@msens innlegg høyere opp så ser du jo det.

Men ... Jeg vet ikke om det er et problem akkurat. Det er nå gjerne slik at folk som "passer sammen" også "klumper seg sammen".

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:40   #11
Klatremus
Aktiv

Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Min onkel var forøvrig en mann fra arbeiderklassen.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 10:28   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Holder meg til syklubben.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.