|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreiken
Riksmeklar prøvar på nye lærarsamtalar
|
|
|
|
#2 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenJeg er litt desillusjonert og orker ikke å diskutere streiken for mye, det er mye hat for tiden (som man som lærer gjerne er vant til, men nå er det mer massivt).
|
|
|
#3 |
|
Søt og rar
|
Sv: Lærerstreiken15-åringen ble ikke rammet før i går, så vi har god tid, men det hadde selvfølgelig vært bra for alle parter om det blir en løsning lærerne kan leve med snart.
|
|
|
#4 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenPersonlig syns jeg det er et større problem at korona elevene igjen ikke får undervisning enn at man ikke får reist på ferie. Men mediebildet stemmer ikke med det synspunktet. Heldigvis har noen foreldre begynt å skrive kronikker om hvordan enkelte elever blir hardt rammet.
|
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Tvungen lønnsnemnd vil ofte føre til ny streik, ja. Det er fordi det alltid (eller muligens nesten alltid, men jeg vet ikke om noen unntak) besluttes det tilbudet de streikende sa nei til i første omgang.
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken8-klassingen min fikk 2 dager på ny skole i ny klasse, og har siden ikke vært på skolen. Snart 4 uker nå, det begynner å tære på. Fra i går var også sjetteklassingen uten skole. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Søt og rar
|
Desperate mennesker på flyplass eller ved bassengkanten er tydeligvis mer interessant enn barn som sitter hjemme og spiller Fortnite hele dagen
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Sv: LærerstreikenHer er ingen skoler berørt. Men jeg har jo lest mye om streiken i media. Jeg forstår hvorfor det streikes, men tenker at nå må det løses på et annet vis. Her rammes noen som er helt uten påvirkningskraft og for mange rammes for hardt. Jeg tipper det er kort tid før tvungen lønnsnemnd(?) settes inn.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: LærerstreikenDet føles bare så riv ruskende galt at elever igjen skal rammes etter pandemi, streik og nå går det også utover fritidsaktivitetene med stengte haller pga høye strømpriser. Sist redigert av Señora : 14-09-22 kl 13:57. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: LærerstreikenHer er ikke kommunen med enda, så ungdomsskoleelevene mine har fulle skoledager. I Fylkeskommunen er flere skoler tatt ut, så VGS-eleven min har kun kjemi og fysikk, siden lærerne der er organisert andre steder. Jeg forstår godt frustrasjonen og desperasjonen hos dem som er rammet, særlig med ungdommer som så sårt trenger skole. Tror de fleste har sympati med lærerne og deres streik, men når strikken blir tøyd langt nok vil folk bare ha en slutt, uansett hvordan, og sympatien daler.
|
|
|
#12 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenNei, men det er en annen diskusjon. Det er jo selvsagt et valg for alle å bytte bransje, poenget er mer at det blir vanskelig å rekruttere til læreryrket. Det er jo det bekymringsfulle.
|
|
|
#13 |
|
søt
Sv: LærerstreikenHer i byen er en av to store ungdomskoler tatt ut i streik og ingen elever på den ene skolen har hatt undervisning dette skoleåret. I tillegg så er VGS i byen også hardt rammet og har knappest hatt skole.
|
|
|
#14 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: LærerstreikenNå ble mine to skoler enda mer rammet fra neste uke av. Ååååh!
Jeg er jo ikke enig i at de nødvendigvis skjermer sårbare grupper, slik de sier.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 14-09-22 kl 15:34. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Søt og rar
|
Jeg er enig i at det kan være nyttig og fint å ha lærere med annen bakgrunn, men "ekstremt verdifullt" og at de bidrar med "enorm kompetanse" sånn helt uansett, tror jeg ikke.
Enig.
|
|
|
#17 |
|
ctrl+z
|
Det kommer helt an på fag, altså. I tre av mine fag er det essensielt. I det fjerde spiller det sannsynligvis liten rolle.
|
|
|
#18 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg har 7 år, og får uttelling for 3.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: LærerstreikenHer er barneskolen allerede berørt, og ut i fra den oversikten vil det vel sikkert øke neste uke. Nå gjelder det bare et av mine barn siden det andre går på privatskole, og hun er uansett mye hjemme av andre årsaker, men det hjelper jo ikke akkurat på tilværelsen til et barn med autisme at det er masse endringer, det gjør ikke det. Og som mor til et barn med to års ufrivillig skolefravær hvor problematikken startet etter koronahjemmeskole (selv om det er mange årsaker bak) forstår jeg så godt de foreldrene som endelig har fått barna tilbake til skolen, og så skjer dette.
|
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: LærerstreikenJeg skjønner ikke helt ... ser Trondheim står ramset opp over kommuner som blir rammet, både 6. og 7. uttak (linken og sitatet i Pelle sitt innlegg). Men på lista over totalt uttak på arbeidssteder, så ser jeg ingen kommunale skoler i Trondheim.
|
![]() |
|
|