|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armBrette opp armene? Då tenker eg på å flexe eller drive akrobatikk. Takk, Hyacinth!
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armFolk har jo sikkert sagt «brette opp armene» for å «ta i et tak» i flere tiår, samme hvor komisk det er når man ser det for seg.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armMen jeg vet at man bretter opp ermene da. Det er et utrykk jeg også bruker. Jeg bretter ikke opp hendene, i det minste.
|
|
|
#5 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armJeg fniser ennå av folk som bretter opp armene, men ikke mer enn at jeg har godtatt at ermene nok er på vei ut av (tale)språket. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
heimføing
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armForskjell på ermer og armer, ja. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armSpråk et jo ikke statisk, det endrer seg hele tiden, både av misforståelser, feilbruk, påvirkning fra andre kulturer både nære og fjerne. Ikke det at jeg liker det, men jeg aksepterer det. Litt i hvertfall. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm
Helt klart. Språk er dynamisk. Men man kan jo ikke uten videre begynne å kalle et epletre for en bil (eller, man kan jo). Språk endrer seg, og det er naturlig, men foreløpig er det iallfall visse regler i skriftspråket vårt. Så må det justeres etterhvert. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
De to (epletre og bil) er vesentlig lenger fra hverandre lydmessig enn det ermet og armen er. De er heller ikke nær hverandre på andre måter, jeg tipper det har ganske mye å si. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armAltså, ja, skriftlig heter det "brette opp ermene", og det er et skille mellom arm og erme.
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armErmene brettes opp. Fniser innvendig hver gang jeg er i sammenhenger hvor noen på en scene skal inspirere salen til å brette opp ARMENE
|
|
|
#12 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armSønnen min har skadet foten. Dvs hoften. Benet, er det Divine kaller, Barne-TV-språk eller noe lignende (altså østlands, som det vi hørte på TV da vi var barn).
|
|
|
#13 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armSeff er det forskjell på erme og arm. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armJeg ble lært forskjellen på erme og arm for mange år siden. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armJeg er trønder, så for meg går foten helt opp til overkroppen. Det er dialekt, og ikke språkfeil, mener nå jeg.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armJa, enig, dialekter er ikke feil. Muntlig sier jeg for eksempel «dem» i subjektsform, og det er ikke feil, men det er feil å skrive det.
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en armJeg synes det er rart at det skal være vanskelig å skille, det ene er jo en del av et klesplagg, og det andre er en kroppsdel. Det heter jo også bolen på en genser, men jeg hører ingen snakke om bolen på kroppen. Man snakker om skåla på en BH, ikke puppen. Mansjetten på skjorta, ikke håndleddet. Mansjetten er nederst på ermet. Håndleddet er nederst på armen.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gjetter på at det er fordi de er så like. Samme med og/å, man blander ikke and og to på engelsk. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, jeg skjønner at det er et problem for mange, men synes fortsatt det er litt rart. Med og/å er det gjerne litt forvirring om hva som skal brukes når, og det går begge veier. Med arm/erme er det vel ikke tvil om det? Eller er det noen som ikke helt vet hva som er arm og hva som er erme, og som like gjerne kan si erme når de mener arm? "Jeg har vondt i ermet" eller "Rekk ut ermet for å få bussen til å stoppe"?
|
|
|
#20 |
|
|
Tillatt å skrive ja. Det er en bøying som i mine øyne ikke gir mening og skaper forvirring for innlærere. Og helt unødvendig når vi kunne sagt dems, som er logisk bøying.
|
|
![]() |
|
|