Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Den lille (og store) strømsparetråden

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-23, 15:54   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den lille (og store) strømsparetråden

liefje, kjøkkenvifte drar ikke så mye strøm, men den tar med seg mye av den varme luften ut av rommet. Vi har en måler på kjøkkenet og som viser strømforbruket der og da så vi kan se det veldig tydelig.

Oppvaskmaskin tror jeg ikke er så farlig å bruke på natten, jeg mener å ha lest at det sjelden begynner å brenne i dem. Vaskemaskin og tørketrommel avbefales. Og ikke minst ladere som sitter i stikkontakter, type mobilladere osv. Dette har da med brannrisiko å gjøre. Vi hadde elbefaring for litt siden og da nevnte han disse tre tingene som den største brannrisikoen i privathjem.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 15:55   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

liefje, kjøkkenvifte drar ikke så mye strøm, men den tar med seg mye av den varme luften ut av rommet. Vi har en måler på kjøkkenet og som viser strømforbruket der og da så vi kan se det veldig tydelig.

Oppvaskmaskin tror jeg ikke er så farlig å bruke på natten, jeg mener å ha lest at det sjelden begynner å brenne i dem. Vaskemaskin og tørketrommel avbefales. Og ikke minst ladere som sitter i stikkontakter, type mobilladere osv. Dette har da med brannrisiko å gjøre. Vi hadde elbefaring for litt siden og da nevnte han disse tre tingene som den største brannrisikoen i privathjem.

Aha. OK. Da lærte jeg noe i dag. :-)

Eller forresten; Hvis jeg googler står det det motsatte, altså at det er stor brannfare forbundet med oppvaskmaskin om natten.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 15:56   #3
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sjekke matrikkelen på hytta og finne ut at den kvalifiserer til strømstøtte! Det ER forskjell på fritidsbolig og sekundærbolig.

Gammel 30-01-23, 18:54   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Sjekke matrikkelen på hytta og finne ut at den kvalifiserer til strømstøtte! Det ER forskjell på fritidsbolig og sekundærbolig.

Kan du forklare den, for dummies?

Gammel 30-01-23, 20:05   #5
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan du forklare den, for dummies?

Ikke jeg, men internettet kan: https://www.hytteavisen.no/du-tror-d...025-49617.html

Den store gleden for oss var at sekundærboliger (ifølge matrikkel) får strømstøtte. Det er kraftselskapet (nettleiedelen) som har registrert oss feil.

Gammel 30-01-23, 16:00   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye billigere å ikke ha hytte. (jeg er bare unnelig).

Gammel 30-01-23, 17:56   #7
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er mye billigere å ikke ha hytte. (jeg er bare unnelig).

Jeg er så enig! (Vår er superbillig, men gammel - med et stort vedlikeholdsbehov på alle fire! bygninger. Gjett hva "spart" strømkost går til. )

Gammel 30-01-23, 17:53   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

For å spare kjøleskapstrøm:
- Avkjøle rester før de settes i kjøleskapet (slik at de ikke hever temperaturen i kjøleskapet)
- Tine frosne ting i kjøleskapet (slik at kulden er med på å holde kjøleskapet kaldt)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:10   #9
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Bytte ut gammel og dårlig varmvannstank med ny og energieffektiv håper jeg hjelper.

Dusje sjeldnere. Har man dusjet om kvelden etter trening, så trenger man ikke å dusje morgenen etter.

Trekke for gardinene så varmetapet ikke blir så stort ut mot store vinduer.

Gammel 30-01-23, 23:47   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Trekke for gardinene så varmetapet ikke blir så stort ut mot store vinduer.

Dette er også et tips jeg støtter opp under. Vi har gardiner fra tak til gulv på alle soverommene, og det er kanskje ikke så pent, men det hjelper veldig på trekken. Jeg leste også en artikkel (som jeg skal se om jeg finner igjen) hvor det sto at rommet også blir nedkjølt av selve vindusglasset. Så det hjelper ikke nødvendigvis nok å tette lister. Der sto det også at på grunn av dette kan man trenge høyere innetemperatur når det er kaldt ute enn når det er varmere ute. Jeg tror det var "kjølestråling" de kalte det. Men må se om jeg finner den igjen når jeg er mindre trøtt. For nå får jeg ingen treff. Men det var noe liknende det ordet.

Edit: kuldestråling var det. Dette er en annen lenke, men den beskriver det samme.

Sitat:

Eks. om lufttemperaturen er 21°C og ein sit ved eit stort vindauge med overflatetemperatur på 15 °C vil ein oppleve kuldestråling frå vindauget. Den operative temperaturen vil då vere 18°C og det kan forklare kvifor personen frys sjølv om lufttemperaturen skal vere optimal. Tiltaket vil vere å redusere kuldestrålinga eller auke temperaturen på lufta.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 30-01-23 kl 23:53.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 00:35   #11
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Input, det er nettopp det jeg sliter med. Jeg kaller det kaldras eller kulderas da. Den varme lufta treffer den kalde vindusflata og den nedkjølte lufta sendes ned mot gulvet og innover i rommet.

Jeg har kjempestore vindusflater og gamle vinduer. Nyere vinduer kjøler ikke ned lufta på samme måten.
Men det kan være at det er trekk i tillegg, altså.

Sist redigert av Timar : 31-01-23 kl 23:41.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 13:10   #12
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Input, det er nettopp det jeg sliter med. Jeg kalder det kaldras eller kulderas da. Den varme lufta treffer den kalde vindusflata og den nedkjølte lufta sendes ned mot gulvet og innover i rommet.

Jeg har kjempestore vindusflater og gamle vinduer. Nyere vinduer kjøler ikke ned lufta på samme måten.
Men det kan være at det er trekk i tillegg, altså.

Nyere vinduer er vel ofte doble, det hjelper. Vi har også svære, gamle vinduer. Gardiner fra tak til gulv hjelper mye altså.

Gammel 30-01-23, 18:14   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det er hyttestrømmen som gjør at jeg sparer som en gal i by-leiligheten. Det er begrenset hva jeg kan spare der oppe, så da tar jeg grep i byen i stedet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 18:46   #14
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kjøp en vifte til å sette oppå vedovnen/peisen. Når du fyrer opp starter vifta etter hvert som varm luft stiger opp, og viftebladene sprer varm luft til andre deler av huset.

Jeg ville ikke droppet kjøkkenvifte ved matlaging. Når man tilbereder mat dannes det mye vanndamp, og det bør man lufte ut av boligen. Ellers kan man få kondensproblemer.

Om du har mulighet til å investere i oppgradering i boligen:
- Sjekk rundt alle vinduer og dører for trekk. Monter tettelister der det er trekk. Her er det en artikkel om hvordan man kan redusere trekk.
- Skift til nye vinduer hvis de du har er produsert før 2007 (eller med U-verdi høyere enn 1,2).
- Etterisolere på loftet
- Hvis du må ha ny varmtvannsbereder kan du få støtte fra Enova ved å montere en bereder med smart strømstyring.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 20:08   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!

Fritidseiendom, ja.

Gammel 30-01-23, 22:35   #16
Input

Input sin avatar

Standard

Har man elektrisk oppvarming og gamle ovner, kan det også lønne seg å bytte de ut. Vi hadde en gammel oljeovn som eneste oppvarmingskilde (i 100 kvm leilighet), og i desember byttet vi den ut med denne. Vi har jevnere temperatur og strømforbruket gikk overraskende mye ned. Vi har også tilsvarende panelovner på de to barnerommene, slik at de har varme på når vi er hjemme/våkne. Ellers er alle ovner her stilt inn på 17 grader.

Vi (særlig jeg) er også SUPERNØYE på å lukke alle dører som kan lukkes. Lillesøster leker mye på rommet sitt og er derfor den eneste som "får lov" til å ha døren sin åpen. Ellers maser jeg konstant på resten av familien om å lukke dører så varme holder seg der det skal.

Vi har aldri varme på på soverommet vårt, og om jeg fryser, har jeg en varmepute som varmes 3-4 minutter i micro. Legger den under dyna og den holder seg varm nesten hele natten. Det er veldig deilig. Storebror er veldig glad i sin også. Det er jo anbefalt å sove i kjølige rom.

Sist redigert av Input : 30-01-23 kl 22:41.
Gammel 30-01-23, 23:25   #17
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Kaprifol har veldig rett. Jeg løsnet listene rundt en terrassedør i stua i vinter og isolerte litt ekstra der og det hjalp veldig på trekk. Veldig enkelt å sjekke. Det er bare å løsne listene forsiktig, så ser man det. Listene festes igjen uten problemer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-23, 23:33   #18
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Kaprifol har veldig rett. Jeg løsnet listene rundt en terrassedør i stua i vinter og isolerte litt ekstra der og det hjalp veldig på trekk. Veldig enkelt å sjekke. Det er bare å løsne listene forsiktig, så ser man det. Listene festes igjen uten problemer.

Du får det til å høres så enkelt ut!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 12:26   #19
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Være mindre hjemme.

I ukene jentene er til faren varmer jeg bare opp stua/kjøkken og bad. Mitt soverom er alltid kaldt fordi jeg liker det. Jobber også lange dager på kontoret, og varmer opp rester i kantina i stedet for å lage mat hjemme.

Gammel 01-02-23, 00:15   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi byttet to store og to vanlige vinduer i stua i høst. Det er markant forskjell ja. Det er flere grader varmere i vibskarmen nå enn det var før. De to store var punkterte sa og vi snakker om 43 år gamle vindu. Så det var ikke sumt å bytte dem. Men det går vel en livstid før de er spart inn da. ..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.