|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Idiot.
![]() |
#22 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Det er jo ikke liv å la hunder løpe etter sauer heller.
![]() |
#23 |
heimføing
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Greia er ikke at hunden nødvendigvis biter rådyr eller sau eller rein, men dyrene kan "sprenge seg" når de løper fra hunden. Det er det mange hundeeiere som ikke skjønner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Fy flate, for en drittsekk. Rådene har du alt fått, så jeg bare gjentar: Fy flate for en drittsekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Øyboer
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Kanskje vi skulle ha sluppet en mann med våpen etter hundeeieren og se hvor godt han hadde likt å bli jaget rundt. Og så si etterpå "han skulle ikke skade deg, ville bare leke litt" |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?
Greia er også at det helt enkelt er plagsomt og skremmende for rådyret. Man plager ikke dyr med vilje (inkludert å tillate at ens barn eller kjeledyr gjør det). En som har så lite respekt og omtanke for dyrs følelser og liv bør ikke selv ha ansvar for dyr.
![]() |
#27 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Jeg leste hovedinnlegget i går, og måtte rett og slett gå ut av tråden. Jeg ble skikkelig uvel av det hele, og kjenner at den naboen skal være utrolig glad for at han ikke traff meg.
![]() |
![]() |
#28 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Jeg må innrømme at jeg ble tatt helt på senga jeg også da dette skjedde. Jeg var ute og løp 4 x 4 intervalltrening og var nokså tom i hodet og svett og sliten. Sett i ettertid skulle jeg ha sagt mye mer og på en helt annen måte, men jeg var rett og slett så opprørt at jeg oppførste meg mer som en foruretta fjortis enn en ansvarlig voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Mange kommuner har innført lokal båndtvang nå pga mye snø som skaper store problemer for elg, rådyr, hjort osv. I min kommune kom båndtvangen for fjorten dager siden og det var på høy tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Selv om det ikke er båndtvang har man ansvar for å ha kontroll på hunden. Hvis man hevder man har "kontroll" på en hund som jager rådyr, så betyr vel det at man VIL den skal jage rådyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Jeg skulle tro at det er en mindretall av hunder som er oppdratt godt nok til å ikke løpe etter ville dyr/katter om de ser dem når de er løse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
intro
|
Vel, jeg møter ukentlig på hunder som forsøker å gå til angrep på meg som jogger, i alle fall.
![]() |
![]() |
#33 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Jeg ringte til politiet og fortalte. De skulle ringe ham og informere om hva som gjelder. Jeg trengte ikke anmelde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Kattene mine er enige |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
søt
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Ofte er jo katter heldigvis sykt proffe på å både løpe, hoppe høyt og skremme vekk hunder og klore og styre. Mye mer enn ett rådyr. Broren til vår hund drepte en katt en gang, fordi han stakk av, og jagde en katt han fikk tak i.
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?... og jeg synes heller ikke grensa skal gå ved om de er i stand til å skade eller drepe byttet sitt. Det slutter å være greit lenge før man kommer til fysisk skade. Det heter også "ulemper for" i loven, og dette mener jeg er til stor ulempe for rådyret selv om det verken skulle bli sprengt, bitt eller drept, eller få noen som helst men av opptrinnet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 31-01-23 kl 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Bra du ringte!
Kan sikkert diskutere om det er trening eller ei, men de fleste raser kan bli saurene og rein-rene med aversjonsdressur. Klar over at mange er motstandere av metoden, men det funker ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Så tøft og bra gjort @Banana! Du kan være stolt og rakrygget når du møter han, selvom jeg forstår at du kanskje gruer deg litt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
can-jur
|
Så utrolig bra!!! Så kan man jo håpe den slik samtale synker inn.
![]() |
![]() |
|
|