|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meny til 17. mai?Her rekker vi ikke noe felles, koselig frokost. Men akkurat i år kan vi jo ta det igjen i dagene etter. Tradisjonen vår er forøvrig gode smakspølser med ekstra fancy/gode pølsebrød, stekt løk, rå løk osv pluss is; som regel avslutter vi med is fra boks og det man måtte ønske av topping og sauser. En sjelden gang har vi hatt kake istedenfor. Jeg vil helst ha kake mens mannen og ungene elsker is. Kanskje begge deler i år?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Meny til 17. mai?Vi har igrunnen ikke hatt noe bedre til i korona enn de andre årene, korpsunger som har spilt uansett. Men vi har ikke vekkerunde og felles frokost med krospet da, bare oppmøte til toget, så jeg pleier ha frokost med jordbær (vi kutter opp jordbær rett på skiva og strør sukker på, superferskt syltetøy-ish, deilig" og da spiser ungene ekstra mange skiver og det er bra for de er litt lenge til den pølsa på skoleplassen.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Meny til 17. mai?Broren skal grille, og ettersom han driver bigboybbq.no, og lager youtube filmer, så er vi i veldig trygge hender der, haha. Vi skulle egentlig ut på hytta, men det er meldt drittvær, så han griller og tar med maten hit, så stiller vi med ovnsbakte poter, salat og kaker.
|
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Meny til 17. mai?Vi har pleid å starte med fin frokost. Hjemmebakte rundstykker, eggerøre, godt pålegg etc. Og så pølser, potetmos m.m etter toget fulgt av isbuffét med alt tilbehør + kanskje ei kake.
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Meny til 17. mai?Barneskolen til mine har oppmøte i skolegården, med taler fra rektor og elevrådsleder, allsang og korps, stiller opp i tog og går til sentrum (sentrumsnær skole da) via kransnedleggelse ved et monument i parken ved skolen og sang utenfor et aldershjem, før de stiller opp i skoletoget i sentrum. Så da de gikk der var det alltid oppmøte skikkelig tidlig, selv om barnetoget starter kl 10. Nå, på ungdomsskolen/vgs stiller de direkte opp på anvist plass til ulike tidspunkt avhengig av hvor i toget de går. I år går skolene til mine rett etter hverandre, og skal møte opp hhv 09:37 og 09:39. Så ikke veldig ille.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-05-23 kl 13:57. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Meny til 17. mai?Vi har vanligvis hatt oppmøte 10-1030, men i år går visst ikke toget før 12 så da har jeg rett god tid.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Meny til 17. mai?Ingen tradisjoner her; det pleier å gå slag i slag, men vi spiser jo alltid noe.
|
|
|
#8 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Meny til 17. mai?Vi har ofte en god frokost: røykelaks og eggerøre, bagels eller rundstykker. Når det er fint vær samles flere fra sameiet for en felles frokost på tunet.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Meny til 17. mai?Tror ikke champagnefrokost er Oslo-fenomen, vet i hvert fall om mange i Bergen som har det.
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Meny til 17. mai?Tenkte mer på st det er et fenomen for de som ikke skal kjøre bil den dagen. Det er utopi her v |
|
|
|
|
|
#11 |
|
geskjeftig
|
Sv: Meny til 17. mai?Jeg er veldig overrasket over hvor mange som har tid til deilig frokost på 17. mai. Her hiver vi i oss noe mat før første oppmøte i 17. mai-toget. :B-menneske:
|
|
|
#12 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Meny til 17. mai?Vi har ikke barn som skal i tog lenger. Derfor har vi mye bedre tid enn da vi måtte møte ferdig pyntet kl 0800. Vi skal ned og se toget, regner med at det holder i massevis å dra i 10-tiden.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Meny til 17. mai?Champagnefrokost er vel mest vanlig blant unge mennesker som ikke har barn og blant voksne med barn som ikke lenger går i tog.
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Sv: Meny til 17. mai?
Dette. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Meny til 17. mai?Da jeg var student hadde vi også tradisjon for 17.mai-frokost med vennegjengen. Den som "hostet" hadde brødmat og drikke, så hadde gjestene med pålegg. Det var veldig koselig. Vi hadde aldri champagne eller annen alkohol, det tror jeg ikke vi tenkte på engang. Vi var vel helst fyllesjuke fra kvelden før, som jo var den store festdagen (kjellerrunde på Moholt studentby
|
|
|
#16 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Meny til 17. mai?
Minnes at da jeg var gravid i 2004 var første året hvor 17. mai ikke lenger var høylytt dagen ETTER 16. mai.
|
|
|
#17 |
|
ctrl+z
|
Sv: Meny til 17. mai?Veldig få tradisjoner i mitt liv, det meste av menyer kommer etter innfallsmetoden.
|
|
|
#19 |
|
Sv: Meny til 17. mai?Det blir som oftest koldtbord med spekemat, røkt laks, eggerøre, karbonader og reker etter barnetoget, som en sen lunsj gjerne sammen med bobler av noe slag til store og små. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Meny til 17. mai?Dersom vi arrangerer lunsj ( som i år), blir det koldtbord med masse godt. Dersom vi inviterer til middag, er det oftest grilling. |
|
|
|
![]() |
|
|