|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinne, 50+Nå er jeg bare i slutten av førtiårene, men eldste i barneflokken er på god vei ut av redet, og det er ikke mange årene til redet er tomt. Jeg må innrømmet at jeg egentlig synes det er veldig deilig å ha mer tid til meg og mitt, og selv om det nok blir en overgang, ser jeg ikke for meg at det blir noe stort problem når barna etterhvert flytter ut for godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Tusen takk for fine svar! Og Linella, ditt svar traff meg virkelig. Hvordan blir livet når de rasende hormonene bare forsvinner og du står igjen med det du skal leve med resten av livet? Skjer det en endring i identitetsfølelsen, og vil du kjenne deg igjen etterpå? Eller må du finne deg selv på nytt?
![]() |
#23 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg synes livet etter 50 har vært ganske tøft. Kroppen har gitt meg noen kjipe «skavanker», og hormonene er litt opp og ned, selv om jeg ikke føler overgangsalderen er helt der. Barna bor hjemme, men er på vei ut. Jeg strever både med å gi slipp og med å sette grenser for hva de må/bør fikse selv. I tillegg har jeg startet på en helt ny, og krevende jobbvei. Jeg strever også med å faktisk forstå at jeg har blitt en voksen dame. Jeg føler meg fremdeles mye yngre enn jeg er.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinne, 50+Er straks 51, ungene er nesten 15 og 18 og trenger meg stadig mindre, så i dag har jeg vært på DNT dugnad. Om et år flytter eldste ut. Har lyst å reise mer, trene mer og regner med å måtte bruke tid på foreldre som blir eldre.
05 og 08 Sist redigert av millact : 20-05-23 kl 16:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg spør om dette fordi jeg tenker å forske på dette fenomenet som er Kvinne, 50+. Ideen har ligget hos meg helt siden en venninne stolt fortalte om yngstemann som skulle flytte for å gå drømmeutdanningen, hvorpå hun sier (med litt panikk i blikket) "Men, hva skal jeg gjøre nå?"
![]() |
#26 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg ble syk alt i 20-årene og merkbart syk i 30-årene så et anderledesliv har jeg levd lenge. Helsen har begrenset meg i over 10 år alt. Jeg føler jeg har kontroll overgangsalderen med mine elskede plaster.
![]() |
#27 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Nå har vi jo en egen tråd i forumet for opplysning og informering om overgangsplager, der finnes det mye god info for den gjengse forumbruker rundt 50 år.
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Kvinne, 50+
Mens jeg er interessert i det mentale aspektet, det som foregår i tillegg til det fysiske.
![]() |
#29 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er muligens litt atypisk siden ungene flyttet ut en god stund før overgangsalder , barnebarna kom, overgangsalder kom tidlig (47-48) og ble unnagjort i løpet av ei langhelg-ish
![]() |
#30 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinne, 50+Mentalt føler jeg strengt talt ikke så mye enda. Jeg føler meg ikke 50+ i det hele tatt, selv om jeg vet at jeg er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg opplever vel mer fysiske vondere verre enn mentale ting etter fylte 50. Ingen alvorlig fysisk sykdom i bunn, for å klargjøre det. Det at jeg er mye mentalt sliten skyldes helt andre årsaker.
![]() |
#32 |
Medlem siden: Mar 2008
Det gjør ikke jeg heller. Fyller 51 om en måned. Livet som 50-åring er bra!
![]() |
#33 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Er dette en stor problemstilling? Er det mange som tenker sånn om seg selv? Trenger kvinner 50+ å løftes ut av noen kategori?
![]() |
#34 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg har aldri tenkt det heller. De damene på 50+ jeg har mye med å gjøre på jobb er feks knallsterke faglige kapasiteter samtidig som de har en klokhet ved seg som de yngre ikke helt har ennå. For meg handler situasjonen mer om «hva skal jeg gjøre med livet nå, for min egen del» enn at andre ikke tror jeg kan ting.
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Litt usikker på hva du spør om; om det finnes slik litteratur, eller om det kan være behov for (mer av) det?
![]() |
#36 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er 53, helt i starten av en ny karriere, det er spennende og livet er fullt av muligheter. Ingen ting er gitt på forhånd, veien blir til mens jeg går. De store utfordringene mine er fysiske smerter.som begrenser meg, men som jeg nektet at skal få styre meg, og som jeg også nekter å gi opp å bli kvitt. Den andre store utfordringen er aldersdiskrimineringen i arbeidslivet, som nok vil gjøre det unødvendig krevende for meg å få de jobbene jeg nå ønsket, etter å ha vært utenfor arbeidslivet i noen år pga alvorlig psykisk mishandling i den forrige jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg ble 50 i januar og føler meg ofte som en 19-åring i forkledning - det forventes at jeg skal være dyp og klok men jeg føler meg stort sett fjollete. Har ingen plager av hverken fysisk eller psykisk art men er godt inn i overgangsalderen. Har hatt noen hetetokter og ikke hatt mens på noen måneder men det er jo fint til å leve med.
![]() |
#38 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg gleder meg skikkelig til å starte med master på deltid til høsten, spesielt siden det er i noe jeg brenner for. Jeg har på en måte ventet på at det skulle komme en master i noe jeg ville lære mer om, ikke bare en master for å bli lektor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Den gruppa jeg er interessert i henger nok ikke her på forumet, her er det utdannede folk med bein i nesa og god selvinnsikt. Ville likevel høre hva dere tenker, kloke mennesker.
![]() |
#40 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg tenker nok litt at dette er en litt amerikanisert problemstilling som vi kanskje ikke opplever like hardt på kroppen i et litt mer likestilt samfunn som det Norge er?
![]() |
|
|