|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Søtning til havregrøtNoen har forresten egg i grøten for å få den mer næringsrik. Det pleier ikke jeg, men jeg har testet det på ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Søtning til havregrøt
Den "greia" trur eg er passe lokal - eg kjenner ein familie der ungane insisterer på brunost på grøten og dei kjem frå same område som deg.
![]() |
![]() |
#23 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtJeg søter heller ikke grøten, men jeg sper den med søtet mandelmelk, og det gir jo en del søtsmak.
![]() |
#24 |
can-jur
|
Skal ikke benekte det. Men det er fortsatt forbausende godt.
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtJeg lager grøt med 4-korn, da må den koke litt mer enn om man bruker havregryn. Men jeg synes den smaker mer og metter lenger, og foretrekker at den er litt «tyngre». Barna spiser mye havregrøt og den lager vi i mikro.
![]() |
![]() |
#26 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Søtning til havregrøtEr du glad i vanilje? Da kan du jo bruke vaniljemelk.
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: Søtning til havregrøt1 dl havregryn, 2 dl vann (noen ganger melk) i microen. Bruker noen ganger banan, noen ganger litt blåbærsyltetøy og noen ganger litt kunstig søtestoff. Aldri salt, men vi salter sjelden. Bare en vanesak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtJeg tenker vel at om en liker sukker på grøten, så ta litt sukker på grøten. :enkel: Sukker er jo ikke djevelens verk, selv om det kan fremstå sånn iblant. Det kommer jo an på totalmengden gjennom dagen om det blir for mye. Sånn. Måtte bare si det. Jeg lager sjelden vanlig havregrøt på morgenen, men spiser veldig ofte kjøleskapsgrøt som også er havrebasert. Jeg bruker bær, banan, litt nøtter/kjerner og som oftest litt lønnesirup avhengig av hva som er i grøten. Banan oppå eller i grøten søter jo en god del synes jeg. Noen ganger spiser jeg havregrøt med sukker og kanel :vill og gal: Det største aberet med det for min del er at jeg ikke blir like stabil i blodsukkeret, derfor bør jeg helst ha cottage cheese i eller nøtter på eller noe for å få balansen.
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Ja, og det er faktisk ikke sånn at honning og lønnesirup egentlig er sunnere enn sukker.
![]() |
#30 |
I mål
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtJeg spiser varm havregrøt hver morgen store deler av vinterhalvåret og har melk, sukker og cottage cheese på grøten. Tenker som de andre her at sukker i begrensede mengder ikke er djevelens verk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Søtning til havregrøtHvis jeg spiser havregrøt, noe jeg ikke gjør så ofte, så liker jeg å ha rosiner i, og så litt kanel og sukker.
![]() |
#34 |
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtCeylon-kanel, enig med Tallulah, den smaker mye bedre og er søtere (og sunnere?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Dragedytteren
|
Det ble havregrøt her også, gitt. Med Cottage cheese og bringebærsyltetøy.
![]() |
#36 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Søtning til havregrøtJeg søter den enten med litt sukker, litt akasiehonning eller en halv banan.
![]() |
#37 |
flisespikker
|
![]() Sv: Søtning til havregrøtMannen koker skikkelig god havregrøt de fleste morgener. Han bruker halvt om halvt med store havregryn og havrekli, og har også i litt steelcut havre. Koker den på melk, uten salt, i 20 minutter i en liten nonstick-gryte (koker opp først, setter den på veldig lav varme mens han tar en dusj).
![]() |
|
|