|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PartnerdrapskommisjonDe ulike instansene rundt må tørre å se og ta signalene på alvor. I svært mange tilfeller er det en varslet katastrofe, men hvor tegnene har blitt oversett og feiltolket av omgivelsene. Vi må tørre å se og spørre, og heller ta feil. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg har litt trua på den oppvoksende generasjonen her (hvis ikke andrew tante og co ødelegger dem.
|
|
|
#3 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg er enig med Pøblis. Jeg tror ikke sånt kommer ut av det blå selv om det kan se sånn ut. Derfor blir jeg ofte frustrert når vi må se intervjuer med naboer og venner som beskriver gjerningsmann som rolig og omsorgsfull feks.
|
|
|
#4 |
|
Rockesøster
|
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg er helt sikker på at noen av disse drapene skjer i sterk og plutselig affekt, også hos menn som i utgangspunktet ikke har tung psykiatri, vold o.l i historikken.
|
|
|
#5 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Partnerdrapskommisjon
Jeg tror du har helt rett i at gutter/menn handler mer i både affekt og bare gjør det. Etter å ha fulgt min datters bacheloroppgave så er det mye forskning som tilsier at gutter/menn bare gjør det, mens kvinner planlegger mer. Hos menn er det også ikke slik at psykiske lidelser, depressjon osv alltid er hovedårsaken til selvmord, men tap av det å «føle seg som en mann» og hvilke forventninger samfunnet i mange tilfeller har av hva det vil si å være mann. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er interessant å diskutere dette sidesporet også, synes jeg. Jeg tror at det i noen sammenhenger kan gjøre det enklere å håndtere et problem eller en utfordring hvis det får et navn (aka diagnose); da kan man si at man har sånn-og-sånn i stedet for å «bare» si at man ikke takler livet sitt så godt. Samtidig er det klart at diagnoser også kan oppleves som ubehagelig (og unødvendig) båssetting.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: PartnerdrapskommisjonNettopp, Obelix! Jeg leste også den artikkelen. Livet er opp og ned for de fleste. Det er viktig å vite og forstå det.
|
|
|
#8 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: PartnerdrapskommisjonJeg har også lest den artikkelen. Også tror jeg det er viktig å vite at livet går opp og ned. Jeg tenker ofte på Knutsen og Ludvigsen teksten i Juba Juba, "Dager finnes i alle farger, også grå". Den synes jeg er fin (den setningen).
|
|
|
#9 |
|
intro
|
… «men så - den som venter, han skal få»
|
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Sv: PartnerdrapskommisjonEr det denne dere tenker på?
|
|
|
|
#12 |
|
Ferdig!
Nei, det er ikke den jeg tenkte på. Irriterer meg såpass at jeg ikke finner den igjen og begynner lure på om jeg har drømt |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ferdig!
Sv: PartnerdrapskommisjonHelt enig med deg at det er fint å få en diagnose hvis det er det det er. Da har man en knagg å henge det på, det kan ofte utløse offentlig støtte og behandling osv |
|
|
|
![]() |
|
|