Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bruk av AI - hvilke verktøy?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-24, 09:42   #21
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?

Utkast til artikler og tekst, men også det å rydde i tekst er nyttige bruksområder. Jeg har også brukt det i Excel faktisk, bittelitt.

Gammel 29-10-24, 09:46   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker copilot eller chatgpt. Men ikke i stedet for google. Jeg bruker det en del til å generere bilder til å bruke i jobbsammenheng. Eller text to speech når jeg har behov for å lage lydfiler til elever som trenger det.

Jeg har også brukt det noen ganger for å komme i gang med oppgaver på studiet. Men tør ikke bruke det til selve skrivingen, mest for å få litt ideer hvordan jeg kan løse en oppgave og komme i gang.

Jeg har også vært med på å bruke det i undervisningen med elevene. For eksempel at de skriver promt for å lage bilder, da ser man fort at det kan blir misforståelse. For eksempel skulle vi lage bilde av 17 mai tog og det ble et tog på skinner med norske flagg. Vi har også brukt en som lagde musikk der vi kunne lime inn tekster elevene skrev og velge stilart. Ikke perfekte resultater, men ganske morsomt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 09:47   #23
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

At den påstår bastant ting en vet er feil er jo skummelt i de tilfeller en IKKE vet. Så å bruke det med det i bakhodet er nok absolutt lurt ja.

Jeg ser ikke helt for meg hva jeg skal bruke de til, så keep it coming. Spennende å lese om.

(det meste jeg skriver er jo sånn foruminnlegg, og, vel, ja... de ser jeg ikke for meg at den kan skrie for meg? Dog, jo, den hadde sikkert formulert seg vel så bra med tanke på at jeg knapt vet hva jeg vi med denne tråden)

Gammel 29-10-24, 10:18   #24
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har betalingsversjonen av Chat GPT og Copilot. Bruker helst ChatGPT. Bruker den til å lage utkast til presentasjoner, mail etc. Privat til tips på reiser, helserelaterte ting etc.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 10:41   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

At den påstår bastant ting en vet er feil er jo skummelt i de tilfeller en IKKE vet. Så å bruke det med det i bakhodet er nok absolutt lurt ja.

Dette er det jeg også synes er skummelt. Det kommer opp så mye rart at jeg uansett må bruke veldig mye tid på å faktasjekke, og da forsvinner tidsbesparelsen.

Gammel 29-10-24, 11:56   #26
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg skriver ofte ganske mye og rotete notater fra møter, copilot rydder som en drøm!

Gammel 29-10-24, 12:05   #27
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett et referat fra et muntlig teamsmøte skrevet at copilot (den uredigerte utgaven) og er var litt å jobbe med. Men den hadde jo strukturert en del ganske bra da. Bedre enn vi hadde gjort muntlig.

Gammel 29-10-24, 12:10   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at å bruke AI til å skrive skoleoppgaver og annet lignende arbeid er som å leie en sånn Strava-kusk for å løpe for seg. Poenget med å gjøre oppgaven forsvinner, og muskelen/musklene som skulle vært trent blir ikke trent.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 13:15   #29
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker ofte ChatGPT i gratisversjonen til å få inspirasjon og til å hjelpe meg på vei med oppgaver (lærer), men man må være veldig kritisk til hva den hoster opp, for den hallusinerer til tider ganske voldsomt. Vi har også tilgang til Copilot med tofaktor-pålogging, men den fungerer ikke like bra til mine behov.

Gammel 29-10-24, 14:38   #30
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Gratis ChatGPT fungerer fint til å få ideer til tekst, strukturere tekst, komprimere tekst eller forbedre tekst, for eksempel. Bare vær obs på informasjonssikkerhet, personvern og kildekritikk, men ellers slå deg løs!

Gammel 29-10-24, 14:44   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gjøre jobben med å strukturere, komprimere, forbedre og i det hele tatt tenke ut hva man skal skrive er det man faktisk lærer noe av, da?

Gammel 29-10-24, 14:54   #32
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men ikke alt jeg gjør på på fritiden min er noe jeg har planer om å lære noe av, egentlig.

Gammel 29-10-24, 15:02   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nei. Det er derfor jeg kommenterer det ref skoleoppgaver og lignende.

Gammel 29-10-24, 15:12   #34
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, skjønner det, skoleoppgaver er noe annet enn meg som evt skal skrive... ehh... jeg kan vekke tillive bloggen min, og få mer strukturerte og lettere lesbare innlegg (Men mye mindre personlige) Jeg har jo ikke mindre enn tre blogger, men de har knapt hatt lesere siden sånn 2010 omtrent, som vel ca er da de mer eller mindre ble nedlagt også, bortsett fra at jeg skriver litt for min egen del.

Ja, og det er jo sånnsett grunn god nok til å ikke kjøre det via chatgtp da, jeg skriv jo nettopp for min egen del. I en blogg som ingen leser, og det er helt greit, jeg bre skriver. Som en slags dagbok.

Men jeg har lyst til å leke litt med AI, teste det litt, bli litt kjent med det, rett og slett for å lære DET, kan man jo si. Jeg føler meg nemlig innmari avleggs.

Sånn en generasjon eldre enn jeg er. Som altså ikke bruker ai, ikke hører podkast, ikke ser tictok, ikke liker video-nyheter, foretrekker tekst.

Så jeg vil bli litt mer med i tiden. forsøke å lære meg DET

(Neste blir vel derved "podcast - lær meg greia." Fra starten, as in, teknisk sett HVORDAN. HVOR? Og HVA og HVORFOR.)

Gammel 29-10-24, 15:48   #35
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Podcast er jo som lydbøker, man hører ofte på enten for å underholdes, eller lære noe. Praktisk å kunne gjøre samtidig som noe annet, f.eks gå tur, husarbeid, kjøre bil, strikke.

Gammel 29-10-24, 16:09   #36
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Podcast er jo som lydbøker, man hører ofte på enten for å underholdes, eller lære noe. Praktisk å kunne gjøre samtidig som noe annet, f.eks gå tur, husarbeid, kjøre bil, strikke.

ja, eller som et radioprogram.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 16:09   #37
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg liker ikke lydbøker
Skur somregel av radioen når jeg kjører bil alene.

Kanskje er jeg ikke noe podcast-mennekske.
Kanskje ikke ai-typen heller....

Vi får se.

Gammel 29-10-24, 16:10   #38
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

ja, eller som et radioprogram.

og radio hører jeg jo faktisk av og til. Så det er kanskje håp for meg. Kanskje

Gammel 29-10-24, 16:33   #39
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker lydbøker (gitt at jeg liker stemmen til den som leser). Men jeg liker ikke podcasts. Vet ikke helt hvorfor, men synes det ofte er veldig mye «internt fjas» og langt mellom poengene. Mister liksom tålmodigheten, og skrur av.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-24, 16:54   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å gjøre jobben med å strukturere, komprimere, forbedre og i det hele tatt tenke ut hva man skal skrive er det man faktisk lærer noe av, da?

Å spille ball med noen når man skal strukturere, komprimere, forbedre og tenke ut hva man skal skrive, er det minst like mye læring i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.