|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Jeg deltok på et mat-kurs en lege og ernæringsfysiolog hadde en gang. Lavkarbo. Mange brukte det som slankekurs, så sikkert ikke aktuelt for deg. Men det ga meg mye inspirasjon i matveien, konkrete matplaner med enkle oppskrifter. Tror jeg hadde vurdert å kontakte en ernæringsfysiolog, så jeg kunne få tilpasset matplan.
![]() |
#22 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Et tips i forhold til supper: ha en potet eller to oppi, da metter det som bare det.
![]() |
#23 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?
Min erfaring er at gresk/tyrkisk yoghurt med kesam metter mye bedre enn " vanlig" yoghurt.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 07-11-24 kl 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
finner ut av mye
|
Jeg har sendt en melding til PTen jeg hadde tidligere i år da jeg vant en måned gratis. Han har bachelor i ernæring.
![]() |
#25 |
rakkarpus
|
Så bra, frukt. Tror mye er gjort om du finner et par veldig enkle måltider å lage til frokost og kvelds. Høres slitsomt ut å liksom planlegge nytt for hvert måltid.
![]() |
#26 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Jeg lånte en bok på biblioteket om matprepp som var skikkelig bra! Ta en titt i den? https://www.friskforlag.no/produkt/matprepp/
![]() |
#27 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Den boken har jeg og lånt, men kom jeg i gang med prepping ...? Klarer visst ikke mer enn en dag av gangen. Men veldig fin bok altså.
![]() |
#28 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Hvordan er det med grøtmat, kan du like det? Ser poenget med bokhveteflak, men hva med byggryn? Grøt av quinoa går også an. Jeg lever mye på grøt med cottage cheese, metter lenge, og smaker godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Jeg liker grøt, ja. Jeg reagerer på FODMAPS og bygg utgår. Men jeg har både hel bokhvete, quinoa og chiafrø liggende. Og jeg har innsett at det bør være noe jeg ikke må lete fram oppskrift for å lage, for da blir det straks mer tiltak. Så enten må jeg lære meg noen nye oppskrifter, eller ha de lett tilgjengelig i en egen bok for eksempel.
![]() |
#30 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Begynner samarbeidet med PTen neste uke. Tror det blir bra. Det er ikke spesielt dyrt faktisk.
![]() |
#32 |
I mål
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Jeg anbefaler også å lage en tynn omelett, putte i det du ønsker (purre, påleggsrester, ost etc), la den bli kald og skjære opp og ha den inni lomper, evt glutenfrie lefser om det er bedre for deg. Lett å spise, lett å ta med, og en fin måte å bli kvitt matrester på. Billig er det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva skal jeg spise?Takk for tips.
![]() |
#34 |
finner ut av mye
|
Det går veldig bra faktisk. Han har en refleksjonsbasert innfallsvinkel der han stiller spørsmål som får meg til å tenke over de valgene jeg tar, og gapet mellom det jeg velger og målet mitt. Slik finner jeg ut hva som er utfordrende, og mulige løsninger.
![]() |
|
|