Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Baking til jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-24, 17:01   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking til jul

Vi har kjøpt bokser fra Nordkak fra en annen FP-er.

Det er snuppa som baker mest hos oss. Hun har bedt meg om å lage gule bomber, og det skal jeg fikse. Mannen kommer sikkert til å lage karameller/fudge og Rocky Road. For det planlegger han aldri, men ender opp med å lage hvert år.

Det blir mer enn nok av kaker. Vi har rester langt inn det nye året hver gang. Noen ganger helt til påske.

Gammel 07-12-24, 17:26   #22
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å bake vannbakkels. Gjerne på julaften, eller på lillejulaften. Og Nennes rundstykker. Så tar jeg det med til der jeg feirer jul.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-24, 20:32   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bakt julekaker uten sukat. Bruker oppskriften til krem.no, med japansk metode. De blir supermyke og saftige, og smaker fantastisk.

Skal bake rundstykker, Nenne sine, og kansje lage noen salte karameller, kolakaker og noen jule-cookies.

Gammel 07-12-24, 21:30   #24
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager alltid aniskringler og rundstykker. Rocky road er også en tradisjon. Vanlige julekaker spiser vi ikke så mye av men om vi skal lage noe så står kokosmakroner, risboller og noe marengsaktig jeg så på tiktok på lista - i tillegg til sjokoladecookies.

Gammel 07-12-24, 21:48   #25
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Aniskringler står på planen her.

Gammel 07-12-24, 22:02   #26
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Åh, aniskringler er godt, kanskje jeg skal bake det i år.

Gammel 07-12-24, 22:04   #27
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes baking til jul er superkoselig, så jeg skal bake i alle fall kokosmakroner, havreflarn og cookies selv om jeg allerede har kjøpt de kakene jeg selv liker best å spise da vi var i Tyskland. Der har de så utrolig mange fantastisk gode kaker å få kjøpt ferdig, og jeg kjøpte fire favoritter med hjem. I tillegg skal jeg på Bondens marked på Bærums Verk i morgen og kjøper nok et par slag der, også. Det blir med andre ord mer enn 7 sorter hos oss. Vi må invitere noen flere gjester for ingen av oss spiser så mye julekaker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 07:44   #28
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Oooh har du oppskrift?

Jeg mener at jeg brukte oppskriften på Tine sine sider og bare byttet delfiafettet med smør. Jeg bruker en blanding av Mariekjeks og Gjende i stedet for Per.

Gammel 08-12-24, 16:44   #29
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde familiesamling hos oss i dag. Til det lagde jeg gresk påskebrød, serinakaker og peppernøtter. Jeg er generelt glad kaker, så det blir nok noe mer baking etterhvert. Berlinerkranser er øverst på lista. Og så må jeg lage plommesyltetøy før jul.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 21:40   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har outsourcet litt. Svigermor og minste har bakt pepperkaker, og jeg har lånt ut krumkakejernet til samme svigermor med lovnad om krumkaker i retur, så slipper jeg stå og banne over en full porsjon som uansett ikke blir spist. Jeg og minste skal lage konfekt i løpet av uken og pynte ferdig-pepperkakehus. Med mindre jeg gripes av voldsom energi tror jeg ikke det blir veldig mye mer, men aniskringler må jeg også ha.

Gammel 08-12-24, 22:14   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bakt pepperkaker i dag, med "hjelp" fra to nydelige nevøer på halvannet og snart fire år. Også har jeg bakt en porsjon med brune pinner.

Gammel 08-12-24, 23:53   #32
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Eneste jeg må ha er fyrstekake (før frokost, hver dag, hele julen, med en kopp kaffe før huset våkner), smultringer og havrekjeks. Øvrige i huset bryr seg minimalt, men jeg får som regel en kransekake og den blir borte den også.

Gammel 09-12-24, 10:32   #33
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vi elsker småkaker het i huset, så de får alltid bein å gå på.
Det ble ingen baking i går, for formen min var dårlig og gutta klarer ikke starte uten hjelp.... Så jeg får bake litt i dag hvis jeg klarer.

Gammel 09-12-24, 13:25   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har laget/lager fem slag konfekt i år. Samt grove og fine rundstykker.

I går bakte vi fire forskjellige slag sveitsiske småkaker/julekaker.

I tillegg blir det:

Pepperkaker (sirupssnipper egentlig)
Hvite kakemenn
Berlinerkranser
Kolakaker
Sandkaker
Krumkaker
Biscotti

Jeg har nedskalert litt i år i grunnen. Det pleier å være mer både konfekt og kaker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 16:47   #35
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nå bakt kakemenn! Jeg lagde dobbel deig (2kg mel) og har en kvart deig igjen. Den skal få stå til i morgen. Jeg har bakt 3 brett, så hvilt, bakt 3 brett til, så hvilt...sånn har jeg holdt på siden kl 12 i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.