|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg tror jeg ligger et sted mellom 1000 og 2000 pr barn, og det inkluderer gave fra julenissen og minigave til julestrømpe. Enkelte år mer, hvis noen (eldste) har ønsker seg knalldyre sko.
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer her også, men vi kompenserer vel også litt for liten familie. Og det er absolutt med i regnestykket at ungene her sjelden og aldri spør om noe utenom bursdag og jul, og det er heller ikke sure miner hvis de får et nei. Og slik har de alltid vært.
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har snakket litt om det kanskje egentlig er naturlig å gjøre det litt annerledes etterhvert som ungdommene får inntekt. Nå er det jo en som har like mye inn i mnd som oss voksne (ufør), og det er en som nok er der neste jul.
![]() |
![]() |
#24 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Beløpet varierer etter hva jeg gir. Men de får ting de trenger og ønsker seg. Kjøper ikke noe ekstra for å fylle på. Hvis de får store gaver feks skipakke eller telefon, spleiser jeg med eksen eller min familie. Jeg bor alene med de annenhver uke, så de får ikke veldig dyre gaver. I år får yngste treningsbukse til 700. Eldste sovepose til 1500. Vet de får tilsvarende motsatte beløp fra faren, så da blir det ikke "urettferdig".
![]() |
#26 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi ligger på 3000 - 3500 kr pr barn til jul og 1500 - 2000 til bursdager. De har aldri fått smarttelefon av oss, de har de spart til selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Rundt 2000 per barn her. Har også sikkert ganske god råd, men syns det er nok. De forventer heller ikke noe dyrt.
![]() |
#28 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ganske så dårlig råd, og det er jeg som kjøper alle gaver, så jeg prioriterer ungene når det gjelder gavebudsjettet. Så det blir rundt 1200,- give or take et par hundrelapper. Det er viktig for meg at både de, og mannen egentlig, får litt kjekke gaver, ikke bare fornuftig.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg har ikke veldig god råd, og ungene får gave fra meg for ca. 1000 kr hver. De får også omtrent det samme fra faren og stemoren, kanskje litt mer. Er det noe spesielt de trenger så kan jeg legge på litt, i fjor fikk feks eldste en koffert til 2000 kr fordi han skulle på reise.
![]() |
#30 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Alt for mye, tenker jeg egentlig, men vi kompenserer for liten/fraværende familie, og gir ting som også noen ganger er ting de ville fått uansett, som utstyr til idrettene de driver med. Pris er nok rundt 5000 pr barn, men resten av familien får symbolske gaver, og vi voksne har vel ganske få ønsker.
![]() |
#31 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Med mottoet «alle må få det de ønsker seg til jul» får ungene våre dyre gaver ja. Mellom 5-10K. Det sagt så får de ikke så mye gøy mellom jul og bursdag. De får det de har behov for av klær og utstyr og når det er noe ekstra blir det til jul eller bursdag.
![]() |
#32 |
I mål
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ikke pleid å ha noe budsjett, men har vel ligget rundt 2000 kanskje. Litt mer har det blitt når de har trengt spesielle ting; enten det er telefon, ipad (alle mine bruker sånt i mange år, så det er kun snakk om type 1- 2 ganger de har fått slike ting, og da har besteforeldre også bidratt) eller sportsutstyr. Gjør også en vurdering rundt hvorvidt det er nyttige ting, og litt hva de får ellers. De ender stort sett med å få masse fra ønskelista alle sammen siden vi har familie rundt. Sist redigert av apan : 14-12-24 kl 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer etter hva de ønsker seg og/eller trenger. Men normalt 1500-2000 på hver av dem tenker jeg.
![]() |
#34 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer. Mye mer i år enn vanlige år pga "behov". Men under 10k likevel.
![]() |
#35 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Det varierer litt fra år til år, og det har økt noe i sum ettersom ungene har vokst til. Det er noe jeg har tenkt litt på - jeg er egentlig for å dempe pengebruken rundt jul. Men samtidig vil jeg heller gi dyre ting de trenger da enn å kjøpe det utenom og så måtte kjøpe enda flere ting for å ha pakker på julaften. Jeg bruker langt under 10 000 på gaver totalt, og vi har ganske stor familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?I år har vi kjøpt gåver for 2000-3000,- pr barn. Summen har justert seg litt opp med åra. Det har vore unntak det året dei har fått instrumentet sitt til jul, fiolin, el.piano og trompet koster meir. Dei åra med desse unntaka har ikkje alle fått for tilnærma same sum, det gjer dei stort sett elles.
![]() |
#37 |
|
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Vi har ikke noe fast budsjett, det avhenger litt av om det er noe de trenger som er praktisk å gi til jul (og da spleises det gjerne inn noen penger fra besteforeldre), men det er ikke snakk om mange tusen, nei. Generelt har vi et ganske beskjedent julegavebudsjett og en avtale med søsken osv. om at ingen "tar av", så ingen hos oss får gaver i mange tusen-kroners klassen. Det handler ikke primært om vår økonomi, jeg ønsker bare ikke å bidra til å dra opp snittet eller at andre i familien skal føle på presset om å gi dyrere ting. Vi kjører ikke nødvendigvis helt lik sum til begge hvert år heller, men det jevner seg greit ut gjennom året generelt. De har veldig ulike behov og interesser, og er overhodet ikke opptatt av hva prislappen på gavene er.
![]() |
#38 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Jeg ligger vanligvis på et par tusen til hver. Noen år noe mindre, andre år noe mer – men jeg har aldri vært i nærheten av summene som trengs for å gi f.eks mobil, ipad el.l.
![]() |
#39 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?
Vet ikke om jeg forstår helt, vil du utdype? Er dette en tanke dere selv har, som du har med deg fra egen barndom, og som er en viktig verdi for deg, eller mener du det mer på generelt grunnlag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?Våre har fått mobil og nettbrett (ikke samme år) til jul. Et år fikk vel faktisk minstemor nettbrett til jul og mobil til bursdag. Men vi driver ikke med iPhone eller iPad da, det var rimelige Lenovo nettbrett og de får andrid telefoner fra stort sett Motorola sitt "kurant men billig"-segment, så vi s skker vel under 2000 kr de årene det skjeddem og da altså heller som julegave eller bursdagsgave enn at det kom utenom også skulle det komme en gave i tillegg. Vanligvis ligger julegavene på en drøy tusenlapp, så avviket er stort i år.
![]() |
|
|