Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2025

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-25, 19:23   #21
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2025

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Jeg ble inspirert og sådde blodbeger og paprika. Ingenting har spirt ennå, det er sikkert tre uker siden jeg sådde. Hvor lenge må jeg vente?

Mine spirte da jeg leste at de måtte ha lys. Da flyttet jeg dem fra under kommoden på badet (= varme) til en kjølig bod under vekstlys. Da spirte de i løpet av tre dager. Jeg har imidlertid bare tre frø som har spirt, så håper inderlig det blir planter av alle tre.

Gammel 24-02-25, 20:17   #22
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har foreløpig bare sådd chili og har fire planter stående under lys.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-25, 13:02   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sådd masse krydderurter fra frø jeg fikk av min svigermor til jul. Basilikum, estragon, timian, dill og noe mer. Enn så lenge står de på badet til spiring. Jeg tenker at de kan få lov til å vokse i potter inne en god stund og så kan jeg se hvordan det går å sette ut noen planter etterhvert.

Har noen noen gode råd for squash? Jeg fikk det så veldig godt til ett år, men så har jeg hatt mindre suksess. Og det var så gøy når jeg fikk masse.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-25, 14:20   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sådd noe, og er meget usikker på om jeg skal så så mye heller, men jeg har funnet frem frø til karse, timian og basilikum som skal få vokse i vinduskarmen.

Jeg elsker å så tomater, men så er jeg bortreist i 3-4 uker i juli og det er ikke like gøy da, ikke har jeg drivhus og tidvis råtner plantene av regn før tomatene er modne. Tror jeg mer ellermindre holder meg til vinduskarm-greier i år.

Gammel 25-02-25, 17:23   #25
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har sådd masse krydderurter fra frø jeg fikk av min svigermor til jul. Basilikum, estragon, timian, dill og noe mer. Enn så lenge står de på badet til spiring. Jeg tenker at de kan få lov til å vokse i potter inne en god stund og så kan jeg se hvordan det går å sette ut noen planter etterhvert.

Har noen noen gode råd for squash? Jeg fikk det så veldig godt til ett år, men så har jeg hatt mindre suksess. Og det var så gøy når jeg fikk masse.

Min erfaring er at squash er veldig enten-eller. Enten så drukner både du og resten av nabolaget i squash, eller så får du ingenting.

De er ikke så veldig glade i å bli store inne før de plantes ut, iallfall. De krever god plass, en del vann og mye gjødsel, og tåler absolutt ikke frost. Noen ganger kan det være lurt å hjelpe til med pollineringen ved å gni en hannblomst inn i hunnblomsten.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-25, 19:00   #26
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-25, 21:16   #27
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har sådd basilikum nå, det spirer kjempefort! Tok to dager.

Gammel 08-03-25, 13:52   #28
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endelig har jeg fått sådd litt. Ulike typer gulrot er vintersådd, det vil si at de står kaldt i drivhuset og plantes ut når de er klare. Jeg har også testet ut den såkalte "sneglehusmetoden", og tester ut solsikke og sommerblomster med det. De blir også stående i drivhuset og spirer når de er klare for det. Har også sådd to typer drivhusagurk, kirsebærtomat og cherrytomat. Som skal stå inne. Men da er jeg i alle fall i gang.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-25, 14:04   #29
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Har sådd basilikum nå, det spirer kjempefort! Tok to dager.

Vil du dele hvilken type basilikum du dyrker?
Jeg fikk ikke til blodbegerspirer i år heller, skaffet både det og klokkeranke spirer fra nabolaget i går.

Vi kjøper småplanter på De Haas gartneri, tomater og noen urter, løk og hvitløk er sådd. Salater direktesåes.

Gammel 08-03-25, 15:35   #30
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har, trolig litt senere enn vanlig, vært på plantasjen og kjøpt "jukslinger" som mannen er år omtalte dem som. . Stiklinger av pelargonia og fuchsia. To av hver det gjør jeg stort sett hver vinter. Men jeg tror jeg pleier gjøre det sånn i jan/feb, ikke i mars. Disse er kommet lenger enn de pleier også. Men det er helt greit. Og på 30%

Planer om å så litt urter for vibdurkarmen i helga. Og har karse på bomull men sådd for sent til å være klar til denne helgens egg. Neste helg er de nok store og gode

Gammel 08-03-25, 15:56   #31
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg har ikke plass til alt, må lære meg å ikke begynne så tidlig. Heller ikke så så mye. Får dele ut litt småplanter til uka.
Gleder meg over både stokkroser, blodbeger, grønnsaker og tusenfryd. Har vintersådd endel i dag også, blant annet gulrot, reddik, løk og annet. Elsker denne tiden vi går i møte.

Gammel 08-03-25, 16:13   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Vil du dele hvilken type basilikum du dyrker?
Jeg fikk ikke til blodbegerspirer i år heller, skaffet både det og klokkeranke spirer fra nabolaget i går.

Vi kjøper småplanter på De Haas gartneri, tomater og noen urter, løk og hvitløk er sådd. Salater direktesåes.

Husk at blodbeger er lysgroende. Kanskje derfor de ikke spirer? Basilikum har jeg bare kjøpt forskjellig varianter av og jeg syns alt spirer kjempebra.

Gammel 08-03-25, 16:15   #33
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Husk at blodbeger er lysgroende. Kanskje derfor de ikke spirer? Basilikum har jeg bare kjøpt forskjellig varianter av og jeg syns alt spirer kjempebra.

Takk..

Gammel 08-03-25, 18:42   #34
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg glemte det selv i år, og frøene fikk virkelig fart på seg når de kom opp i lyset og ikke stod på varmekablene under badeskapet.

Gammel 08-03-25, 22:10   #35
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Endelig har jeg fått sådd litt. Ulike typer gulrot er vintersådd, det vil si at de står kaldt i drivhuset og plantes ut når de er klare. Jeg har også testet ut den såkalte "sneglehusmetoden", og tester ut solsikke og sommerblomster med det. De blir også stående i drivhuset og spirer når de er klare for det. Har også sådd to typer drivhusagurk, kirsebærtomat og cherrytomat. Som skal stå inne. Men da er jeg i alle fall i gang.

Hva er sneglehusmetoden?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-25, 22:28   #36
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Hva er sneglehusmetoden?

https://www.facebook.com/share/p/19t...ibextid=wwXIfr

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-25, 09:10   #37
Malama

Malama sin avatar

Standard

Karsen spirer i det minste. Bare så dumt jeg ikke sådde den noen dager tidligere sånn som planen var, Ford e er jo ikke klare til dagens egg. Menmen. Det er det eneste jeg har sådd i år....

Gammel 09-03-25, 09:36   #38
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Jeg glemte det selv i år, og frøene fikk virkelig fart på seg når de kom opp i lyset og ikke stod på varmekablene under badeskapet.

De ble sådd i tide og satt under baderomsskapet, senere satt lyst. Ikke antydning. Første året fikk jeg det til.

Gammel 09-03-25, 14:49   #39
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Tenkte sette ned noen gladioler-løker! De er så fine. Ikke sikkert jeg klarer somle meg til å ta opp løkene til høsten men kan jo gjøre et forsøk.

Gammel 09-03-25, 18:42   #40
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Jeg tror jeg gir opp mine blodbegerfrø. Nå har de stått lyst i to uker og ingenting skjer. Paprikaene har allerede spirt og blitt fine små planter. Kanskje jeg er tidlig nok ute med dem i alle fall.

Neste på planen er å så gulrot (inne), og å planere for pallekarm i hagen.
Jeg har også kjøpt et minidrivhus men tør ikke å sette noe ut ennå.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.