Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Pusse opp eller la være?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-25, 23:19   #21
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp eller la være?

Ser ut til at jeg må få inn elektriker også.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 23:30   #22
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Ja, hvis du skal ha smartbereder, må du ha elektriker. Hadde vi kjøpt en vanlig bereder, kunne vi klart oss med bare rørlegger. Men det var ikke noen stor elektrikerjobb, hun var ikke her mer enn max en halv time. Rørlegger som bestilte og ordnet alt, forøvrig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 23:33   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har totalrenovert huset, og jeg spurte mannen hva han trodde det kostet med ny bereder. Han sa ca 10000, kanskje 12, og at installering/montering ofte er med i prisen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-25, 06:38   #24
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kan man få der på plass uten elektriker når det er krav om fast montering ? Er det lov ? Før når de kunne ha stikkontakt, ja, men det er ikke lov lenger, dersom den her effekt over 1500w. Dog strides visst de "lærde" om hva som er lov eller ikke når man bare bytter den ut. Det er ikke lov ved nybygg, men har ikke tilbakevirkende kraft. Og produsenter og elektrikere har visst ulike formening om hva det vil si når man bytter ut en med en ny.

Men skal den være smart må den vel koblet rett i veggen ja. Smart bereder er dyrere enn vanlig, man kan kvalifisere til noe Enovastøtte?

Jeg leste litt om dette med varmtvannsberedere i sammenheng med at vi skal ha på plass elbillader og der er en sånn der Enova ordning om å sette inn et rele som styrer den dumme varmtvannsberederen vår og man sammenkoblet det med lastbalansering av elbillading . Så får man støtte til det i alle fall.

Men vår er rett ung i forhold til din da. Vår er 13 år gammel. Jeg leste at forventet levetid er 15-20, så 46 år er definitivt som gammel å regne, ja. Så jeg tenker ikke bytte vår, bare gjøre den smart.

Gammel 10-02-25, 13:09   #25
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville definitivt prioritert å bruke penger på bil, og se hvor lang man kommer med en snei gulvbelegg og litt maling. Da vi skulle ha nytt belegg på lilledoen fikk vi tak i noe avskjær til en billig pris (tipper 2-3 kvm).

Ja, bytte av varmtvannsbereder ville jeg også prioritert. Til orientering så kan jeg si at vår familie stort sett greier seg på den lille berederen som er plassert under kjøkkenbenken, tipper ca 100-150 l. Nå har vi to voksne, en tenåring som trener og dusjer + 12-åring som dusjer litt oftere. Dersom du eier et hus som er beregnet på 4-5 personer ville jeg likevel kanskje prioritert en tank med litt størrelse dersom du tenker på videresalg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-25, 14:50   #26
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Kan man få der på plass uten elektriker når det er krav om fast montering ? Er det lov ? Før når de kunne ha stikkontakt, ja, men det er ikke lov lenger, dersom den her effekt over 1500w. Dog strides visst de "lærde" om hva som er lov eller ikke når man bare bytter den ut. Det er ikke lov ved nybygg, men har ikke tilbakevirkende kraft. Og produsenter og elektrikere har visst ulike formening om hva det vil si når man bytter ut en med en ny.

Men skal den være smart må den vel koblet rett i veggen ja. Smart bereder er dyrere enn vanlig, man kan kvalifisere til noe Enovastøtte?

Jeg leste litt om dette med varmtvannsberedere i sammenheng med at vi skal ha på plass elbillader og der er en sånn der Enova ordning om å sette inn et rele som styrer den dumme varmtvannsberederen vår og man sammenkoblet det med lastbalansering av elbillading . Så får man støtte til det i alle fall.

Men vår er rett ung i forhold til din da. Vår er 13 år gammel. Jeg leste at forventet levetid er 15-20, så 46 år er definitivt som gammel å regne, ja. Så jeg tenker ikke bytte vår, bare gjøre den smart.

Jeg vet ikke angående elektriker, men på hjemmesiden ril et rørleggerfirma her står det ihvertfall at man må ha inn elektriker om man skal ha smartbereder, og at de kan ordne det.

Gammel 10-02-25, 14:51   #27
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg ville definitivt prioritert å bruke penger på bil, og se hvor lang man kommer med en snei gulvbelegg og litt maling. Da vi skulle ha nytt belegg på lilledoen fikk vi tak i noe avskjær til en billig pris (tipper 2-3 kvm).

Ja, bytte av varmtvannsbereder ville jeg også prioritert. Til orientering så kan jeg si at vår familie stort sett greier seg på den lille berederen som er plassert under kjøkkenbenken, tipper ca 100-150 l. Nå har vi to voksne, en tenåring som trener og dusjer + 12-åring som dusjer litt oftere. Dersom du eier et hus som er beregnet på 4-5 personer ville jeg likevel kanskje prioritert en tank med litt størrelse dersom du tenker på videresalg.

Det er et rekkehus på 100 kvm med to soverom, så jeg trenger kanskje ikke så mye som 200l da.

Gammel 10-02-25, 15:12   #28
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg vet ikke angående elektriker, men på hjemmesiden ril et rørleggerfirma her står det ihvertfall at man må ha inn elektriker om man skal ha smartbereder, og at de kan ordne det.

Smart må nok ha elektrker ja, og alle over 1500W mener elektrikerene, mens produsentene lager dem med stikkontakt.

Gammel 10-02-25, 15:13   #29
Malama

Malama sin avatar

Standard

to soverom trenger i alle fall neppe en like stor som vårt hus som har 4 soverom, vi har trolig 200 og litt i grenseland i størrelsen til oss 5

Gammel 10-02-25, 15:31   #30
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal ikke oppfordre deg til å gå ned i størrelse dersom du har plass til det. Det hender jo at det kniper hos oss - men det er når fjerde eller femte person skal ha (ikke får) en lang og deilig varm dusj etter et par timer med kø på badet. Men sånn til hverdags så går det helt fint.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-25, 15:54   #31
Malama

Malama sin avatar

Standard

Hos oss får ikke 4-5 -6 stk en dusj etter hverandre med 200 liter, men det være sagt, eldstemann dusjer LEEEEEEENGE, så han må dusje sist. Reelt så velger vi å dele opp dusjtidspunkt. Så jeg er ikke overrasket over at ikke 4-5 får det med en mindre bereder heller, men så er det også ne med at en del sånne små er meget raske på å varme opp nytt vann.

Gammel 10-02-25, 17:53   #32
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sjekk prisforskjellen. Vi endte med 200 liter fordi det nesten ikke var prisforskjell, heller ikke i strømforbruk.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-25, 15:25   #33
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Jada, å få bytta bereder skal ikke være lett. Har kontaktet to rørleggerfirma på epost, fått svar en gang, og så hører jeg ikke mer.

Gammel 28-02-25, 15:35   #34
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bor du i borettslag/sameie? Kanskje de har en en rørlegger de bruker/samarbeider med? (er sånn noen steder vet jeg)

Gammel 28-02-25, 16:05   #35
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Borettslag, ja. Men alt innvendig er jeg ansvarlig for, så jeg tror ikke de har noen de bruker. Får vel bare ringe. Eposter kan jo lett forsvinne i mengden.

Gammel 01-03-25, 16:21   #36
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Det kan være borettslaget (eller egentlig Bate, OBOS og lignende) har fast avtale med rørlegger. Ofte er det rabatt også. Min erfaring er at de firmaene faktisk svarer på henvendelser gjort via nettsidene. Og så kan det hende vinterferie påvirker lokale firma på svartid, selv om det ikke burde gjøre det.

Gammel 24-03-25, 15:09   #37
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Fikk til slutt svar fra det firmaet der jeg semdte melding via nettsiden. 17 000 skal de ha for smartbereder og montering.
Det andre firmaet har jeg ikke hørt mer fra. Men i mellomtiden har jeg begynt å tenke at jeg kanskje skal gå for vanlig bereder i stedet. En venn byttet bereder i forfjor, og da frarådet rørleggeren smartbereder. De går visstnok fort istykker. Og så er det veldig mye penger da.

Gammel 25-03-25, 05:42   #38
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var eneveldig dyr pris, vi betaler 10000 for smartbereder inkl montering.

Du bør skaffe deg flere tilbud. Firmaet du har fått tilbud fra ser sitt snitt til å bruke markedskreftene mot deg.

Gammel 25-03-25, 18:14   #39
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Faren min har en del kontakter, og har sagt han kan hjelpe meg når han kommer hjem fra ferie.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.